zaterdag 16 maart 2013

Wielstroomlijnkappen, maar dan anders



Wielstroomlijnkappen hebben tot doel om verstoring van de windstroom rond wielgaten en banden te verminderen. Volledige kappen leveren bij 50 km/u rond 1,5 km/u snelheidswinst op. Dat is niet om over naar huis te schrijven. Alleen het nauwkeurig afplakken van de wielgaten met Lexan leveren zeker hetzelfde resultaat op. Het waarom is niet helemaal duidelijk, maar drie factoren spelen zeker een rol. Allereerst wordt het frontaal oppervlak vergroot en wordt ook het omspoeld oppervlak vergroot. Als laatste oorzaak is waarschijnlijk compressie tussen de twee brede wielkappen een negatieve factor.

Jan Geel, een van de meest innovatieve Questrijders die ons land rijk is, heeft ervaren dat de snelheid met het rijden met maar één wielkast geen snelheidsvermindering tot gevolg had in vergelijking met het rijden met twee wielkappen.

Jan gooit het nu over een andere boeg, gedeeltelijke wielkappen. Op de foto's is goed te zien hoe hij het opgelost heeft. In feite zorgt Jan voor een goede aanstroming van de banden en het over de wielgaten geleiden van de wind. Hij lost het probleem van de compressie op door de smalle stroomlijn voor de banden. In feite wordt het frontaal oppervlak niet groter.
Deze wielstroomlijnen verzamelen ook nauwelijks modder.
Volgens Jan is de Quest met deze combinatie, let ook even op het achterwiel, sneller dan volledige wielkappen.

5 opmerkingen:

  1. Als ik een en ander zo bekijk komt alle snelheidswinst van het dichten van de gaten in de stroomlijn.

    Elke kier, gat en oneffenheid maakt minder efficient.

    Nu ja dat zeg jij ook al...

    Ik betwijfel eerlijk gezegd of de schuine stukken iets toevoegen. Achter de wielen zal de lucht zo zeker in werveling zijn. Iets wat heel goed gevormde wielstroomlijnkappen deels kunnen voorkomen. En dan bedoel ik het soort vanonder de Shell Ecoracer..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De schuine stukken verdelen de luchtstroom netjes naar de binnen- en buitenkant van het wiel. Lucht wil niet ruw van richting worden veranderd. Dat wordt hiermee voorkomen.

    Achter de wielen zitten geen schuine stukken, daar is de luchtstroom wel verstoord.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi gedaan.
    Ik denk dat het sneller is dan de bolle kappen.
    Met de wielen meedraaiende kappen zou fraai zijn,dan zou het volledig dicht kunnen zijn.
    Dat is echter veel meer werk,voor misschien weinig beter..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kappen. Komen ze ook nog in de webwinkel (voor cycle vision?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Benny,
    We gaan ze zeker maken. Helaas zal dat niet lukken voor CycleVision.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen