donderdag 6 juni 2013

VeloTilt lock


Zoals bekend is de VeloTilt, het woord 'tilt' zegt het al, een fiets die kan neigen, net als een tweewielige fiets. Dat is heel leuk, het fietst prettiger en je kunt er flink sneller een bocht mee door. Maar constructief is het een heel stuk ingewikkelder. Net als een tweewieler valt een VeloTilt bij stilstand gewoon om.

Er zijn meerdere constructieve mogelijkheden om dat omvallen te voorkomen. Allereerst kun je een trommelrem of schijfrem gebruiken. De eerste proeven met beide remmen, een standaard trommelrem van Sturmey Archer en een halve 160 mm schijfrem, boden onvoldoende houdkracht. Het evenwicht was en bleef wankel. Dat kun je met een open ligfiets makkelijk met je benen opvangen, in een dichte stroomlijn betekent het schade.

Piet Kunis stelde voor om het omvallen hydraulisch te voorkomen. Dan komt uiteraard Risse Racing in de VS om de hoek kijken. Risse heeft nu, eindelijk, een heel nieuw ontwerp gemaakt van een hydraulische lock met kabelbediening. Het is een heel lichte lock geworden, uiteraard zonder luchtkamer. Weerstand in het systeem mag uiteraard tijdens het rijden niet merkbaar zijn.

Omdat Risse een lange levertijd heeft, hebben inmiddels een tweetal andere fabrikanten ook opdracht gekregen een hydraulische lock te produceren. Hoewel we voor het eerste prototype gebruik zullen maken van een handbediende lock, wordt er door Jeroen Koeleman gewerkt aan een lock die naar wens volautomatisch kan worden bediend. Dit kan met een snelheidssensor die bijv. boven 5 km/u de lock opent en daaronder de lock automatisch sluit. Dit is echter toekomstmuziek.

Naast de hydraulische lock blijft de schijfrem ook in beeld. Met een flink grotere schijfdiameter is  de houdkracht vrij eenvoudig met een factor 5 te vergroten. De remklauwen van schijfremmen voor fietsen blijken simpelweg niet krachtig genoeg te zijn. Remklauwen van scooters en lichte motorfietsen doen de job wel.
Wij kunnen de komende periode experimenteren met de verschillende concepten.

9 opmerkingen:

  1. Als de proto klaar is weet je denk ik snel genoeg wat wel of niet gaat werken.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker, en een proto zonder zijwielen graag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de remkabel tegelijk ook de tiltrem aantrekken zou voorkomen dat je bij stilstand kan omvallen zonder veel poespas.

    Ik vraag me natuurlijk wel af of dat ongewenste effecten kan hebben.

    Bij rechtuit hard remmen in ieder geval niet. Maar wat van hard remmen in een bocht ? Moet je natuurlijk ook met een gewone velomobiel zowiezo niet doen want dan ga je meestal rechtuit en vlieg je de bocht uit of je kantelt zonder dat het een velotilt is ;-))

    Zou het in die situatie, hard remmen in een bocht uitmaken dat de kantelconstructie vastgezet wordt in gekantelde positie ?

    Zover ik nu kan overdenken valt ie pas om als ie helemaal tot stilstand komt. Vaak bevind je je dan al naast de weg na een noodstop in een bocht. Omvallen in gras of zand is danweer niet zo erg.

    Ik zie vast een en ander over het hoofd...maargoed ik bouw ook geen velotilt ;-))





    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet Wim.
    Constructies waarbij met een sensor wordt gedetecteerd of de fiets stil staat of niet.

    Een velomobiel is bruikbaar en betrouwbaar juist omdat hij zo eenvoudig is. En dit klinkt niet erg eenvoudig. Het KISS princpe. Als je vertrouwt op een automatische blokkering, en je accu heeft te weinig spanning, dan lazer je om.

    Ik heb een tijd motor gereden. Daar moet je ook zelf de zijstandaard uitklappen als je afstapt. Dat gaat ook niet automatisch, en werkt *dus* perfekt.

    groeten, Klaas.

    groeten, klaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Quezzzt,
    Remmen en locken moet absoluut gescheiden blijven. Als je in een bocht remt en dan ook - deels - blokkeert, dan vlieg je zeker uit de bocht.
    Met een Quest is er ook maar één oplossing als je de bocht uit dreigt te vliegen en dat is .... remmen.
    Omvallen wil je nooit, ook niet naast de weg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klaas,
    Automatisch locken is zeker niet een eerste prioriteit. Ik stel me voor dat je in principe handmatig blokkeert. Vergeet je dat, dan wordt bij heel lage snelheid automatisch geblokkeerd.
    Je hebt gelijk als je KISS roept. In- en uitklikken bij een gewone ligger vergeet je ook maar één keer.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Klaas,

    KISS betekent niet altijd dat je moet versimpelen door dingen weg te laten. De echte mooie simpelheid van ontwerpen zit hem in mijn optiek in dingen zo te maken dat je de complexiteit onzichtbaar maakt of orde aanbrengt in die complexiteit. Daar past zowel een handmatige bediening in die heel intuïtief werkt, maar zeker ook een elektronische.

    Ik denk dat we eerst handmatig gaan proberen gezien de tijd, maar hoe mooi zou het zijn als je je daar gewoon niet druk over hoeft te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit wordt ingewikkeld wordt en niet in lijn met de elegantie van Bram Smits originele idee. Ik heb nog eens naar z'n kanteltrike gekeken. Ik ben geen constructeur, maar mijn gevoel zegt dat een oplossing misschien te zoeken valt in de verhoudingen van de onderdelen. Wat ik zou willen, is dat bij stilstand de fiets ontspannen recht hangt in de achterwielen, maar dat ik op snelheid toch even lekker in de bocht kunt hangen. Ik heb een schetsje gemaakt en dat online gezet op https://lh6.googleusercontent.com/-WjB0-bU5XTE/Ub4FOhykfcI/AAAAAAAAAm8/pvkHKXO8iHk/w506-h462-o/kanteltrike1.jpg

    Is dat dan zichtbaar? Er zijn werktuigbouwkundigen en ingenieurs, vooral van de oudere garde, die hierin briljant zijn. Ik herinner me een artikel over zo'n man in het blad De Ingenieur' van een jaar of drie geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Harry,
    Je zegt dat het ingewikkeld wordt, maar dat valt wel mee.
    Bram's standaard tilting mechanisme met verticale schokbreker kan in de VeloTilt niet worden gebruikt.
    Daarom is de schokbreker liggend gemaakt door middel van een lineaire geleiding.
    Er rijdt al een VeloTilt zonder stroomlijn maar met lineaire geleiding. Volgens Bram rijdt deze precies even goed als de originele Munzo tilting trike.
    Volgens Bram mag er geen enkele weerstand in het tilting mechanisme aanwezig zijn. Als je snel door een bocht gaat rol je de goede helling aan. Zit daar weerstand in dan vlieg je de bocht uit.
    Ik zal je informatie doorsturen aan alle VeloTilt teamleden.
    Hun reactie laat ik je weten.
    Hartelijk dank voor je meedenken.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen