Er wordt heel wat afgeknutseld in velomobielland. Op dit moment worden er op diverse plaatsen voetenbakjes gemaakt om sneller te kunnen rijden tijdens de komende wedstrijden. De manier waarop dit hier en daar wordt gedaan getuigt soms van enige stuurloosheid.
De vakman van Velomobielonderdelen.nl, Jan Reus de kappenman, doet het in ieder geval zoals hierna beschreven.
Eerst moet je de diepte van het bakje bepalen. Ga in de fiets zitten met het achterwiel van de grond. Trap rond, liefst met wat weerstand op de band, en laat een tweede persoon meten hoeveel cm je voet door het gat steekt. Stel dat dat 5 cm is, bepaal dan ook of je voet midden in het gat op zijn laagste positie zit.
De lengte van de voetengaten varieert nogal, maar zit globaal tussen 39 en 43 cm. De breedte is vrijwel altijd 11 cm. Nu vorm je met PUR schuim en een vel plastic de vorm van de onderkant van de fiets af. Dit is te zien in de posting van 18 juni.
Neem een plaat hardschuim, BASF Styrodur is prima, en zaag dit in een blok van 50 x 13 cm. Je kan ook enkele dunnere platen op elkaar plakken. Nu begint het vormen van het bakje uit dit schuim. Je doet dit door zagen, raspen en schuren.
Plak op het gladde deel van het eerder gemaakte schuimmodel een dun plaatje van 2 mm (groen) hardschuim. Dit neemt de vorm aan van de onderkant van de fiets. Het grotere schuimmodel modelleer je zo dat dit aan de onderkant weer de vorm van het dunne schuimplaatje aanneemt. Maak dan wat epoxy met microballoons aan. Dit wordt een dikke pasta en daarmee maak je rondom het model een mooie afronding.
Plak op het gladde deel van het eerder gemaakte schuimmodel een dun plaatje van 2 mm (groen) hardschuim. Dit neemt de vorm aan van de onderkant van de fiets. Het grotere schuimmodel modelleer je zo dat dit aan de onderkant weer de vorm van het dunne schuimplaatje aanneemt. Maak dan wat epoxy met microballoons aan. Dit wordt een dikke pasta en daarmee maak je rondom het model een mooie afronding.
Het geheel wordt direct bekleed met glasvezeldoek en epoxy. Je neemt een wat ruimer stuk glasvezeldoek om een ruime flens op het groene schuim te maken. Dit moet netjes geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd worden. Op deze flens zal het bakje straks in het voetengat blijven hangen. Ook geeft dit wat verstelmogelijkheden.
Daarna, dit laat ik later zien, wordt het geheel in de zwarte lak gezet en voorzien van lossingmiddel. Als alles droog en doorgehard is kan er een mal worden gemaakt. En als deze klaar is kunnen de eerste voetenbakjes worden gemaakt. Al met al veel werk, maar niet heel moeilijk en zonder al te veel kosten te realiseren.
Stuurloos of niet, ik vind het belangrijk dat dit soort hulpmiddelen - zeker ook wielstroomlijnen - breder beschikbaar komen en niet enkel toegankelijk zijn voor een zeer beperkte groep.
BeantwoordenVerwijderenAls jullie ze kunnen aanbieden tegen een redelijke prijs is dat interessant voor iedereen die ontdekt dat toename van fysiek vermogen op een gegeven moment afvlakt en je andere wegen moet gaan bewandelen om dan nog sneller te kunnen.
Niet voor niets gebruiken of gebruikten de allersnelste velomobielrijders dit soort hulpmiddelen....Sommige rijders menen misschien dat ze op fysieke kracht alleen in een standaard velomobiel zich wel even in de top fietsen, maar hoewel fysieke kracht en condite een absolute basis voorwaarde is, komen die bedrogen uit....de luchtweerstand wordt immers onevenredig sterker. De rijder niet. Zelfs de Milans en Evo-K's hebben stroomlijnkappen en aerodynamische aanpassingen. De snelste Quest rijders ook.
Het presenteren van amateuristische modellen mag dan wel aandoenlijk zijn, toch komt er mede daardoor weer aandacht voor en volgt en weer ontwikkeling die al behoorlijk lang stilstaat. Al weet ik dat de kappenprocductie en de velotilt er nog bij weinig ruimte laat voor dergelijke ontwikkeling.
Volgens mij was je niet heel lang geleden van plan om weer lycra te gebruiken...hoe het ook zij, ik zie de ontwikkeling als zeer welkom.
Dag Wim.
BeantwoordenVerwijderenWat mag je verwachten van de kappen?wat zal het snelheidsvoordeel zijn,en wat gaat de temperatuur doen?
Ook ik wil er nog eens mee experimenteren.
Groeten
Rudolf
Beste Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenik hoop dat je mijn plagerijtje kan verdragen. Ik ben met jou van mening dat snelheidverhogende onderdelen makkelijker voor iedereen beschikbaar moeten komen. Ook de snelste rijders hebben weleens wedstrijden verloren doordat ze het met - te weinig - aanpassingen een beetje te gemakkelijk hadden gemaakt.
Uiteindelijk hebben we gemiddeld niet meer dan ergens tussen 200 en 300 Watt gemiddeld in een uur beschikbaar.
Het is eigenlijk best bijzonder dat daarmee zo hard kan worden gereden.
Groeten,
Wim
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenNet als met veel aanpassingen is het een kwestie van tienden van een kilometer. Maar alle kleintjes maken wel een grote.
Wat temperatuur betreft is het beter om de koplamp weg te halen. Toch is de meeste winst te halen uit een goede ventilatie rond hoofd en hals.
Groeten,
Wim
Is het iets om de benodigde middelen te verkopen?
BeantwoordenVerwijderenSchuim hars mat losmiddel..zodat je weet dat het niet aan de producten zal liggen als het eens wat tegen zit..
Het is natuurlijk al overal te koop..de juiste spullen zoeken is de kunst.
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenHet meeste is al te koop. Kijk maar eens hier:
http://www.velomobielonderdelen.nl/76648/Carbon_glasvezel_epoxy/1.aspx
Als fietsers ons vragen wat ze nodig hebben, stellen wij het samen en leveren dit.
Groeten,
Wim
Aha,je kunt dus meer leveren dan in de webshop vermeld is begrijp ik hieruit.
BeantwoordenVerwijderenTegen September kan ik wel een voetengatpakket gebruiken.
Ik moet ook maar eens gaan werken als een pro.
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenVoor zover ik het nu begrijp is de eerste foto het deel waar je de mal op gaat maken.
De flens is gemaakt door de mal op het schuim met hierin de vorm van de onderzijde te leggen?
Hoe is de overgang van bakje naar flens zo snel mooi afgerond?
Hier zitten nog wat stappen tussen?
Groeten
Rudolf
Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenJa, er zit nog een stap tussen. Lees de posting nog een keer door. Ik heb het nu verduidelijkt.
Groeten,
Wim
Dank je.
BeantwoordenVerwijderenAl met al is dat een aardige lijst aan materialen die de gemiddelde klusser niet in de hoek van de schuur zal hebben liggen.
Dat is ook deels het probleem van werken met epoxy en mat,als ik voor mezelf spreek dan is het behelpen met de middelen die voor handen zijn.
Ook dan kun je echter fraaie dingen maken.
Maar ik wil het nog een keer beleven om een perfect carbondeel uit een mal te trekken,dus ga vooral zo door met wat uitleg en het benoemen van de gebruikte producten.
Groeten.