woensdag 26 juni 2013

Wieldoekjes binnenzijde voorwielen



Bij de voorbereiding voor een wedstrijd maak ik altijd een checklist van alle dingen die gedaan moeten worden. Zaken die de snelheid bevorderen staan steevast bovenaan. Een van de todo's die bovenaan staan zijn wieldoekjes aan de binnenkant van de voorwielen. Bij de nieuwlevering van een eerdere Quest heeft Velomobiel.nl ooit één keer wieldoekjes aan de binnenkant van de wielen gemonteerd. Op speciaal verzoek. Die verzoeken worden nu niet meer gehonoreerd. Het zou een 'vervelende klus zijn waar de monteurs niet op zitten te wachten'.

De eerste twee jaar van het bestaan van mijn Quest heeft deze zonder wieldoekjes aan de binnenzijde rond gereden. Die wieldoekjes blijven maar tussen mijn oren zitten. Met dubbele wieldoekjes ga je - iets - harder. Die wieldoekjes moeten er dus op. Theo van Velomobiel.nl vertelt me dat het gat in het wieldoekje een diameter van 12 cm moet hebben. Dat lijkt groot, maar dat valt mee. De spaken draaien bij de naaf langzamer dus een nadeel is het amper. Dat gat moet ook zo groot zijn om de kogelkopjes van de wielophanging te kunnen monteren.

Wim gaat het dus zelf doen. Eerst de wieldoekjes voorzien van een gat van 12 cm. Dat gaat uitstekend met een soldeerbout. De wielen moeten er wel helemaal af. Mooie gelegenheid om een kilo zand uit de wielkasten te borstelen. Ook de draaipuntjes van de remschoenen krijgen een likje teflonvet.
Als het wiel eraf is moeten er een serie nieuwe spaakklemmetjes worden geplaatst. Dan kan het wiel er direct weer op, uiteraard wel met het nieuwe doekje er los achter. Vastzetten van het doekje met de spaakklemmetjes kan pas nadat de 3 kogelkopjes van de wielophanging zijn vastgezet. Doordat het gat in het wieldoekje redelijk ruim is kunnen de kogelkopjes toch redelijk makkelijk worden gemonteerd. Als de 3 kogelkopjes vast zitten kan het wieldoekje in de spaakklemmetjes worden vastgeklikt.

Het wiel wordt weer op de naaf gezet en met de inbusbout vastgezet. Tenslotte zet ik de wielpoot weer vast met de dubbele moer aan de buitenzijde van de wielkast binnen in de Quest.
'De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest'. Ik heb er lang tegen aangehikt en uiteindelijk is het in een uurtje gepiept.




18 opmerkingen:

  1. Drie keer raden wat er morgen door de postbode bezorgd word... en wat ik morgen voor klusje ga doen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oops,
    Ben ik wéér bezig de concurrentie wijzer te maken :)
    Wel leuk om te zien dat ik nogal eens wordt nagevolgd.
    De mannen van Velomobiel.nl rijden nu allemaal met Michelin radiaal voorbanden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ... en die banden wil jij natuurlijk maar wat graag hebben. Onze Questen krijgen steeds minder luchtweerstand. Daardoor neemt het procentuele aandeel dat de rolweerstand inneemt steeds groter. Ook Allert schreef er op zijn pagina op velomobiel.nl al eens over, maar dan met betrekking tot zijn gemotoriseerde ligger...
      Ze zullen wel een knappe duit kosten, de Michelins, als ze al commercieel verkrijgbaar zijn. De Schwalbe Shredda's zijn volgens mij nog net niet "je van het" als ik "liegende Robert" moet geloven. En volgens mij was Questikel er ook niet helemaal tevreden over.

      Verwijderen
  3. Hmmm...bij de Strada was het verschil 0,3 km/u bij ~40 km/u met geen of wel (enkele) wieldoekje.

    Een Quest heeft niet eens een open wielkast dus moet dat nadelig effect al flink minder zijn. En met al een wieldoekje geplaatst, moet een dubbel wieldoekje...amper meetbaar verschil maken.

    Iemand had het over 15 % winst : ik geloof het niet.

    Ik zag bij de meeste heel snelle Quests met wielstroomlijnkappen dat er doorgaans helemaal geen wieldoekjes worden gebruikt.....daar zie je gewoon nog net spaken onder uit komen.

    Ik waardeer manieren om (iets) sneller te kunnen rijden, maar aan placebo-effecten doe ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die banden wil ik graag hebben. De grap is dat ik er al een jaar mee rij :). Kosten nu 270 euro per stuk en ze zijn na 600 km versleten. De mijne zijn al versleten. Ik lap ze nu op met Bison rubber repair.
    Voor drie wedstrijden per jaar is het me gewoon te duur, ik heb dan ook geen nieuwe besteld.
    Zijn inderdaad niet commercieel verkrijgbaar. Ik verkeer nogal eens in kringen die wel over die banden kunnen beschikken en dan ....
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Quezzzt,
    Het zal niet veel winst opleveren, maar alle beetjes helpen. Ook al zitten de wielen in stroomlijnkappen, dan nog malen de spaken door de lucht. Als je dat voorkomt, met wieldoekjes of carbon platen, dan voorkom je die weerstand.
    Placebo effecten spelen in de sport overigens wel een rol. Als je gaat rijden met spullen waarvan je tussen de oren weet dat het niet optimaal is, hoe kun je dan een maximale prestatie neerzetten?
    Ik heb allerlei dingen getest waarvan veel fietsers zeiden dat het onzin was. Ik heb nogal eens aangetoond dat ik het gelijk aan mijn kant had.
    Ik geloof wel in het placebo-effect :).
    Tot zaterdag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wieldoekjes....tja ook ik ben iemand die alles wat me niet lekker zit aanpas,het is wel zo dat het dan 100%moet zijn,ik bedoel de afwerking pasvorm ed.
    Daar kan ik uren mee bezig zijn en ik geloof ook dat het een optelsom is.
    Aan de mango is nogal wat aangepast,stroomlijndelen wieldoekjes en carbondeksels,carbondeel om het achterwiel gemaakt,carbon spiegelkapjes gemaakt en uren bezig geweest om de kap aan de voorzijde mooi aansluitend te krijgen,hij lag iets te hoog aan de voorzijde.
    Al met al,gisteren na het werk om 23.00 een sprint getrokken om 50 te rijden naast wat auto's ,blijk ik daarna 4km lang 47 km per uur te kunnen vast houden.
    Zonder voordeel van wind..
    Wat me nog niet lekker zit zijn de afgeronde randen aan de achterzijde van de Mango,dus vroeg of laat...
    Ik ben er zeker van dat de aanpassingen een 4a5 km voordeel geven.
    Je moet wel handig zijn om het zover te krijgen.
    De vraag is ook wie er een stroomlijn pakket voor zijn velomobiel zou kopen en wat dat dan mag kosten?
    Als er een markt voor is duikt er vanzelf iemand in het gat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Rudolf,
    Ik heb natuurlijk al diverse artikelen in de handel om velomobielen sneller te maken. Racekappen, minivizieren, Risse dempers, F-lite banden, SKF lagers, Lycra, verschillende strips, Bebop pedalen, deelbare kettingtandwielhouders enz. Mogelijk komen daar voetbakjes bij. Volgend jaar ook door David Wielemaker te ontwerpen wielstroomlijnkappen. Al met al een heel pakket.
    Ik denk dat de Mango zeer sterk verbeterd kan worden als er een nieuwe achterkant aan komt. Van de bonkige tunnel achter het hoofd tot onderaan. Als de staart wat langer wordt zal de Mango met zijwind ook veel rustiger sturen. De voor- en achteroverhang worden dan gelijker qua oppervlak.
    De Mango zal dan behoorlijk opschuiven naar de Quest, zeker als je zoals jij de wielgaten zo goed hebt aangepast.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die belachelijk dure experimentele band lijkt me nog een aantal bruggen tever, zelfs voor de snelste rijders.

    Wat mij wel opvalt is dat o.a. Swalbe meerdere soorten goed betaalbare racebanden in tubeless model aanbiedt.

    Misschien is tubeless smallere velgen aan velomobielen monteren om deze banden te kunnen gebruiken een veel haalbaarder en betaalbaarder optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Wim
    Er is al veel te koop,dat klopt.
    Echter 100% aangepast aan het model is het meestal niet,de stroomlijndelen,zoals om de wielkasten bij mijn Mango daar is niet aan te komen,laat staan een stroomlijnkap om het achterwiel.
    Misschien is hier ook geen markt voor en zijn dit zaken voor een hand vol extremisten?

    En ja de achterzijde is niet 100%,daardoor is het wel een compacte velomobiel.
    Ik zit te denken aan wat strips met scherpe rand zonder het ontwerp geweld aan te doen.
    Ik heb al wel gedacht aan een volledig stroomlijndeel van carbon,een 25a30cm lengte is genoeg om dit perfect te kunnen doen.
    Dan heb je er een quest van gemaakt,dat gaat me net wat te ver.
    Dan heb je het niet meer over een snelle Mango.
    Maar je weet maar nooit,als het eenmaal tussen de oren zit..
    Mooie hobby,sportief en technisch bezig zijn..
    Groeten
    En succes met de komende krachtmeting allemaal,daar Zijn we mannen voor ha ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Rudolf,
    Ik denk dat de markt om specifiek goede stroomlijndelen voor de Mango te ontwerpen klein is. Dan kun je voor hetzelfde geld ook een Quest kopen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tja,het is een ander concept met andere voor en nadelen,het is maar wat je zoekt.
    Aanpassen kun je ze alle twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo wim,

    Ik vraag me af of die wieldoekjes wel zo optimaal zijn.
    Zeker met brede sloffen.
    Het zou beter zijn, als de doekjes aansluiten op de breedte van de band. Je zou dus een ringvormige spacer moeten maken direct tegen de velg.

    Volgens Mike Burrows zijn de beste diskwielen ietsje breder dan de band die er om ligt (en zelfs iets bol: bij de naaf dikker).

    Mooi carbon project?

    Groeten Klaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Klaas,
    Ik weet hoe optimale wielen er uit moeten zien. Maar we hebben gewone toervelomobielen. Daniel Fenn heeft de goede wielen, inderdaad zoals jij beschrijft.
    Die kan nu een uur lang 70 km/u rijden.
    Maar wel in een velomobiel waar behalve hijzelf nog net een tandenborstel mee kan.
    Een leuk carbonproject, zeker. Maar net als zoveel carbonprojecten is de markt te klein om de kosten terug te verdienen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor de duidelijkheid, velomobiel.nl heeft de 20" carbondeksels in twee varianten in het assortiment, beide sluiten perfect aan op de brede F-lite! Zoek maar eens tussen de onderdelen . Goedkoop zijn ze niet, wel de juiste vorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een verlate reactie over de diameter van het gat in het wieldoekje aan de binnenkant van de voorwielen. 12 cm. is ruim overdreven, heb ik ondervonden tijdens het monteren. In principe hoef je alleen het middelste kogelkopje door het wieldoekje heen te monteren, de twee buitenste kogelkopjes kunnen ook vanaf de zijkant. Het is even priegelen maar het is mij gelukt. Had ik dat van tevoren geweten dan had ik het gat slechts 10cm. in diameter gemaakt en had ik zeker 0,001 km/uur sneller geweest ;-)
    Questrijders die deze modificatie ook willen uitvoeren kunnen hier hun voordeel mee doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog een verlate reactie:
    zouden wieldoekjes ook helpen aan de binnenzijde van de voorwielen van de DF en het achterwiel van de DF? (zie je nu eigenlijk nooit, ook niet bij Daniel

    Groeten Benny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Benny,
    Jazeker, wieldoekjes aan de binnenkant helpen ook. Op mijn Quest zitten die ook.
    Het is alleen wat lastiger het wiel te demonteren bij een Quest, bij een DF maakt dit niks uit.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen