zaterdag 13 juli 2013

Nieuwe SKF E2 lagers in TerraCycle kettingtandwiel


Ik heb twee TerraCycle kettingtandwielen, één met 14 tanden en één met 15 tanden. Voor wedstrijden gebruik ik steeds de 14-tands omdat dit kettingtandwiel met metalen tanden het lichtst draait. Dit komt mede doordat deze 14-tands is voorzien van lagers met metalen niet slepende afdichting. Het 15-tands tandwiel heeft lagers met een kunststof en dus slepende afdichting.

Voor wedstrijden is kettinglawaai niet relevant, een zo laag mogelijke weerstand is van belang. In het streven naar zo weinig mogelijk weerstand in de aandrijving verdient het kettingtandwiel serieus aandacht. Het wordt hoog belast en draait veel omwentelingen. Daarnaast moet het kettingtandwiel bij alle versnellingen recht in de kettinglijn lopen. Dat is eerder besproken en opgelost met de deelbare kettingtandwielashouder.

Omdat de TerraCycle 15-tands in principe lichter draait dan een 14-tands versie, bekijk ik de mogelijkheid om de lagers met kunststof afdichting te vervangen door SKF E2 lagers met metalen afdichting. Het kostbare TerraCycle kettingtandwiel is gelukkig uit elkaar te halen. Met een geïmproviseerde lagertrekker, gewoon een stuk M8 draadeind en een paar moeren in de bankschroef, geven de beide 608 lagers zich met vrij veel moeite gewonnen. De oude lagers zijn één op één vervangen door twee nieuwe SKF E2 lagers. Het TerraCycle 15-tands kettingtandwiel draait nu heel mooi licht en kan de volgende wedstrijd in de Quest draaien.

5 opmerkingen:

  1. Italiaanse techniek ! Ik wil geen Quest die onderdelen verliest op hoge snelheid he !

    :-)))

    Ik heb er wel een beetje spijt van dat ik me eruit heb laten praten SFKe2 lagers te plaatsen. Ik wil dat nog een keertje alsnog doen - niet omdat ik denk dat ie dan echt veel sneller rijdt - maar ik heb lak aan alle onnodig weerstand. Die lagers verwijderen uit de wielen en terugplaatsen lijkt me echter nog geen eenvoudig klusje.

    Tandwielen met kunststof tanden wil ik echter niet, dat moeten inderdaad wel metalen tandwielen zijn. Gewicht vind ik ook niet belangrijk, het totaal gewicht van mijn Quest met mij erin kan zonder bezwaar 15 kg naar beneden....dat is nog eens wat anders dan grammen.

    Maar minder wrijvings, rol en luchtweerstand is altijd interessant.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Quezzzt,
    Alle beetjes helpen. In 2005 reed ik de uursrace met 40 km/u, nu 18 km sneller. Veel van de aanpassingen zijn in Dronten afgedaan als 'voegt niks toe', 'onzin' e.d.
    Geeft niks, al vind ik het wel leuk dat de mannen nu met verschillende door mij bedachte verbeteringen rijden. Daarmee rijden ze nu ook veel harder dan in 2005. Overigens reden ze toen 12 km/u harder dan ik, nu nog maar 6 km/u :).
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quezzzt,
    Je denkt dat een zwaar tandwiel niks uitmaakt. Vergis je niet, dit tandwiel maakt veel toeren en gewicht is dan wel degelijk een belangrijke factor.
    Het nieuwe Alligt kettingtandwiel met metalen tanden en SKF E2 lagers kon, helemaal voor de lage prijs in verhouding tot TerraCycle, wel eens een 'winner' blijken te zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bouw vandaag een SKF E2 lager onder in de voetenslede van de Revolver!
    Opvallend vind ik dat het lager lichter loopt dan twee gebruikte lagers met rubberafdichting (van dezelfde maat): Als die afdichtingen slechts een tijdelijke rol hadden gespeeld tot ze waren afgesleten zou dat nu toch al het geval moeten zijn...
    Het oude lager vertoont trouwens duidelijk speling.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mick,
    Het is niet zo bijzonder dat een lager met rubberafdichting zwaarder loopt dan een SKF E2 met metalen niet slepende afdichting. En een SKF E2 lager gaat na een korte gebruiksperiode nog lichter lopen.

    Kunststof of rubber afgedichte lagers gaan ook lichter lopen, maar dan is de feitelijke afdichting versleten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen