woensdag 3 juli 2013

VeloTilt mal en tilting lock



De werkzaamheden aan de VeloTilt vorderen gestaag. Er wordt niet full-time aan gewerkt omdat Jan doordeweeks bezig is met het maken van kappen en reparaties aan veel beschadigde Quests, Quest XS, Strada en Mango's. In de regel werken Jan en Jeroen er zaterdag en soms een deel van de vrijdag aan.

Het eerste maldeel, de top, is nu klaar. Onderstaand wat foto's en beperkte beschrijving van werkwijze en gebruikte materialen. Ook zijn de Risse onderdelen, de speciaal aangepaste Astro 5 demper en de geheel nieuw ontwikkelde hydraulische lock, niet meer dan 150 gram zwaar, gearriveerd. Ook van een andere fabrikant hebben we een kabelbediende gemodificeerde gasveer ontvangen.

De zwarte plug van de VeloTilt wordt solide vastgezet in een houten frame. De vorm van de top wordt door heel precies passende hechthouten stroken ingekaderd. Een eventueel minuscule mispassing wordt met een zachte kneedbare kunststof dichtgesmeerd. Voor een latere optimale passing van de delen worden grote glazen knikkers geplaatst.

Laag 1
Gelcoat: Crystic Gelcoat 14PA
Zorgt voor een mooi afgewerkt oppervlak van de mal. De gelcoat neemt de glans over van de plug, maar kan nog verder gepolijst worden mocht dat nodig zijn.



Laag 2
Skincoat: Crystic VE 679PA Skin coat.
Met deze hars worden 2 lagen 450 g/m2 CSM (chopped strand mat) geïmpregneerd. Deze hars krimpt nauwelijks en voorkomt dat de vezels terug te zien zijn in het mal oppervlak. (fiber print trough).


Laag 3
Crystic RTR 4000 PA rapid tooling resin
Met deze hars worden 4 lagen 450 g/m2 CSM geïmpregneerd. Deze hars is relatief dik en zorgt er voor dat er snel laagdikte wordt opgebouwd. Hoe dikker de mal hoe stijver hij wordt. Ook deze hars krimpt nauwelijks waardoor de mallen goed maatvast blijven.

De laatste foto is van plug/mal waar de houten flensrand is verwijderd en waar je de groene gelcoat ziet.

Alle harsen zijn van Scott Bader een Engelse fabrikant en geleverd door Advanced Plastics uit Zeewolde. De 3 harsen zijn allemaal op vinylester basis. Vinylester hars heeft bijna dezelfde mechanische eigenschappen als epoxy, maar is veel goedkoper.

7 opmerkingen:

  1. Gaaf.
    Erg mooi,vakwerk..
    De spanning gaat oplopen,volgend jaar de evo k voorbij?
    10 km meer moet toch te doen zijn.
    De romp zal minder weerstand hebben dan de evo k denk ik,zo hoog boven de weg,nadeel zijn de twee wielkasten.
    Dus mooie smalle velgen en banden en dito wielkast?
    De stroming onder de fiets is denk ik funest bij een velomobiel,vandaar een lagere achterzijde van de quest?

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Evo KS, de smalste versie waar Daniel Fenn nu met rijdt is al 60 cm breed. De VeloTilt is 55 cm breed en heeft de wielen er nog buiten.
    De wielkasten leveren evenwel heel weinig weerstand op.
    De stroming onder de VeloTilt is wel veel beter dan bij een traditionele velomobiel.
    Ik heb nog geen idee wat de snelheid van de VeloTilt zal zijn. Komt natuurlijk bij dat Daniel Fenn 275 Watt een uur lang continue kan rijden. De wedstrijd afgelopen zaterdag zelfs 290 Watt continue.
    Ik kom maar aan 207 Watt continue, dus Daniel zal in de Evo KS waarschijnlijk toch sneller zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is mooi, ik weet nog wel iemand die weliswaar op de bukfiets, langer dan 1.5 uur een 450 watt kan trappen en dan ook nog intervallen maakt naar max. Hf hij moet alleen "omscholen" naar afgesloten ligfietsen. Op deze manier is de max. duursnelheid niet meer afhankelijk van de techniek maar van de atleet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willem,
    450 Watt op een gewone racefiets wordt gereduceerd met meer dan 25% in een gesloten ligfiets. Dit wordt veroorzaakt doordat de warmteafvoer in een gesloten ligfiets rampzalig is. TU Delft en UVA hebben hier ervaring mee. Ymte Sybrandy trapt rond 400 Watt, maar kan het niet winnen van Daniel Fenn die 300 Watt trapt. Gewoon een kwestie van wie de snelste velomobiel heeft.
    Ook is de liggende houding om een aantal redenen niet optimaal voor een groot vermogen.
    Het gaat bij ligfietswedstrijden niet om wie de sterkste fietser is, maar om de fietser in combinatie met zijn fiets. De UCI is er voor die fietsers die met dezelfde fietsen willen strijden.
    Overigens geldt daar ook niet wie het hardst kan fietsen, maar wie het slimst met stimulerende middelen weet om te gaan.
    Gelukkig zijn er in de ligfietswedstrijden geen grote belangen gemoeid waardoor EPO in onze kringen niet voorkomt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er mooi uit. Ik volg de ontwikkelingen van de VeloTilt met grote nieuwsgierigheid en ben benieuwd naar de eerste rit.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Wim,

    Begint nu echt vaart in te komen, is spannend om mee te volgen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen