woensdag 28 augustus 2013

Lager crankas kapot ... of niet?


De laatste dagen komt er een steeds sterker knerpend geluid uit de omgeving van de crank. Het geluid is het hevigst als ik met het linker pedaal van me aftrap. Bij Jan in Enkhuizen verwissel ik het linker Bebop pedaal voor een nieuw exemplaar. Geen soelaas, het Bebop pedaal is het dus niet. Hoe nu verder? Hans van Vugt van Elan, leverancier van de SRM crankset, wil me best helpen maar zit op een fietsbeurs in Duitsland. Volgens Hans is de SRM crank wat betreft de lagering identiek aan de standaard crank.

Willem Vierbergen van het servicepunt voor velomobielen in Noord-Holland betwijfelt sterk of het het lager is. 'Dit komt vrijwel nooit voor' is zijn stellige mening. Hij denkt eerder dat de crank niet voldoende vast zit op de as. 'Gewoon boutje aandraaien' is Wim's advies.

De Quest op zijn kant en de passende inbussleutel erop. En ja, de inbusbout kan meer dan een kwart slag aangedraaid worden. En passant ook de inbusbouten van de omklemming van het crankstel op het aluminium vierkant aangedraaid. Kunnen ook maar liefst een kwart slag aangedraaid worden.

Een korte proefrit bewijst dat alles weer helemaal stil is. Willem, hartelijk dank voor precies het juiste advies.


4 opmerkingen:

  1. Wim, met de axiale boutjes (lijken op afdichtstopjes) regel je de voorspanning, de radiale (twee kleine tegenovergesteld gemonteerd) zijn voor de klemming om de holle crankas en moet eigenlijk ook op moment vastgezet worden; die assen en cranks kunnen wel een stootje hebben ik zet ze bij koersfietsen altijd op "gevoel" vast...vooral als er op kasseien gereden gaat worden moet je wat zwaarder vastdraaien dan opgegeven dat geldt ook voor onze velomobielen.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Willem,
    Ik heb alleen de twee grotere inbusbouten aangedraaid. De kleinere, geen idee dat dit met voorspanning te maken heeft, heb ik niet aangeraakt.
    Zojuist mijn rondje over de dijken gemaakt. 49,4 km/u gemiddeld en 237 Watt. Zo hard ging ik nog niet eerder.
    Het is heerlijk stil in de fiets nu.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De "voorpanning" is alleen bedoeld om de crank volledig tegen het eind van de splines op de as te trekken meer niet is. Het is vaak een kunststof plug, soms van alu. Ik demonteer ze meestal weer als de crankboutjes vastzitten zodat je met water de modder en zand weer uit de holle as kan spuiten maar dat is bij ons niet aan de orde. Mooi dat het opgelost is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Theo,
    Mijn trainingsrondje is 30 km, meestal met een kilometer of 8 extra uitrijden. Het trainen met HIT is echt 3 x 20 seconden voluit gaan. Ik trap dan maximaal 850 Watt, gemiddeld over 20 sec. nu boven 700 Watt. HIT is echt een aanvulling op duurtraining in de hogere hartslagregionen. Ik merk het positieve effect zeer duidelijk. Had ik tijdens de uurs-race op de RDW baan een gemiddeld uurvermogen van 207 Watt, 9 Watt minder dan vorig jaar, nu zit mijn uurvermogen tussen de 225 en 230 Watt.
    Mijn rondje bevat 5 haakse bochten en veel flauwe bochten op de dijken tussen De Woude en de molens van Schermerhorn. Kijk voor mijn route hier: http://wimschermer.blogspot.nl/2013/06/trainen-met-de-srm-meter.html
    Op alle stukken waar ik niet door bochten of bebouwde kom gehinderd wordt, dus ook grote stukken op de dijken, rij ik tussen 52 en 54 km/u. De Quest is in volledige toertrim met twee originele spiegels, standaard wielkasten, open voetengaten en volledig beladen. Ik rij met de racekap op. Zonder racekap, maar wel met het heel effectieve minvizier rij ik ongeveer 2 km/u langzamer. Ik ben 7 kg lichter dan een half jaar geleden, dat helpt mij ook.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen