Ik ben één van de eersten en begin alvast met het vastplakken van de stroomlijndelen. Al gauw zijn er veel meer deelnemers en rijden ook Jan Geel en Jan Reus met de Quest de parkeerplaats bij de sluizen op. Gerards Arends doet als vanouds de inschrijving en rekenwerk en deelt de transponders uit. Sinds lange tijd zien we Yvonne - Muis - van der Stok weer.
Om kwart over één vertrekt Ymte Sybrandy. Hij komt droog over, maar een supersnelle tijd blijkt er vandaag niet in te zitten. Om 14.00 uur mag ik mijn race beginnen. Voor de wind en nog fris zit de snelheid na 2,5 minuut op 65 km/u. Ik heb een korter afgestelde en tot 7 bar opgepompte Risse Astro 5 demper geplaatst. De Quest is achter duidelijk lager. Onderweg is de rit tamelijk ruig. De fiets is behoorlijk onrustig en neemt op grote hobbels soms een klein stapje zijwaarts. Ik denk dat een dergelijke harde demping op dit slechte wegdek geen winst oplevert.
Al snel na het vertrek staat Jan van Steeg met een lekke band aan de kant. Ook Dirk Drost zie ik aan de kant staan met een lekke band. De dijk is berucht om de vele scherpe steentjes en glas. De wielstroomlijnkappen zitten al snel vol met steentjes en modder. Ook is het een lawaai van jewelste als de steentjes de binnenkant van de wielkasten en de stroomlijnkappen geselen. Dit gebeurt vooral bij een halfnatte weg. Ik had in mijn binnenbanden Schwalbe Doc Blue gedaan. Dit spul dicht kleine gaatjes. De achterband is de vertrouwde Super Moto met een Michelin Protek Max binnenband. Vóór heb ik de inmiddels afgedankte Schwalbe experimentele banden gemonteerd. Iets sneller dan de F-lite maar vooral vrij ongevoelig voor het opzuigen van steentjes. Ik kom er ondanks de voor lekke banden ideale condities genadig vanaf.
Tot aan Checkpoint Charly, halverwege het eerste deel, kan ik de snelheid net op of boven de 60 km/u houden. Daarna zakt het in naar 58 tot 56 km/u. Het aquaduct race ik omlaag met ruim 65 km/u. Dat gaat maar net goed als het fietspad direct na het diepste punt vrij abrupt naar rechts afbuigt.
Ik kom met een gemiddelde van bijna 58 km/u aan bij het aquaduct. George Krug en Martin M. zetten de deelnemers om, bedankt Martin en George. Een filmpje hiervan staat hier. Vlak voor het keerpunt petsen de eerste regendruppels op mijn vizier. Terug omhoog tegen het talud van het aquaduct is het echt knokken geblazen. Dan barst een forse regenbui los. Het vizier moet open om nog wat te zien. Het eerste stuk over glad beton komt de snelheid nog even op 55 km/u. Fijne regendruppels waaien met deze snelheid op mijn bril. Die moet dus af om nog iets te zien. Het plenst behoorlijk en de snelheid gaat terug tot 47 km/u. Pas halverwege bij Checkpoint Charly wordt de regen minder en zie ik de snelheid weer oplopen tot tegen de 50 km/u.
Kon ik op de heenweg gemiddeld 226 Watt vermogen leveren, op de terugweg is dit gemiddeld maar 206 Watt. 2 weken flinke verkoudheid hebben het duurvermogen kennelijk flink aangetast. Gemiddeld over de hele wedstrijd is dit 210 Watt, nog altijd 3 Watt meer dan tijdens de race op de RDW baan.
Op de terugweg, de wind is nu tegen, is het flink zwoegen om de gang erin te houden. Ik zie op de tweede helft van de terugweg, het is nu weer droog, op de SRM dat mijn hartslag onder de 150 komt en het vermogen maar net boven de 200 Watt uitkomt.
Bijna op het eind zie ik een gestroomlijnde tweewieler die ik met flinke snelheid voorbij ga. Jeroen Koeleman heeft eerst lek gereden en heeft ook nog een loslopend balhoofd waardoor zijn wiel tegen de framebuis aankomt en de fiets nauwelijks meer te besturen is.
Uiteindelijk blijk ik van de 28 deelnemers 6de te zijn geworden met 50,8 km/u. Opvallend is het verlies bij start en keerpunt. Het eerste stuk ging met 57,8 km/u gemiddeld, de retourrit met 47,5 km/u. Gemiddeld zou je verwachten op rond 53 km/u uit te komen. Dat blijkt heel anders uit te pakken. Flink verlies loop ik op door op de laatste haakse bocht in het gras te belanden. De stroomlijnkappen zijn dan echte remkleppen en in een te zware versnelling worstel ik me stapvoets weer terug naar het betonnen fietspad.
Daniel wint met een verschil van 2 seconden van Ymte. Derde wordt Jos. Bij de dames wint Yvonne van der Stok, Ellen van Vugt op de open ligger wordt tweede, Marion van der Kraats derde. Mijn geboren opponent Robert-Jan kan ik 1,5 minuut achter me houden.
Na afloop gaan een aantal rijders naar Ymte Sybrandy's huis. Hij is jarig en is het gezellig napraten.
Op de smartphone van Daniel Fenn zie ik voor het eerst de nieuwe voor Velomobiel.nl ontworpen fiets. Lijkt nogal op een ... .a al wijst Daniel me op de vele verschillen. Hoe dan ook een fraai ontwerp.
Deze fotoreportage vind je hier
Goedemiddag Wim,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt weer een mooie prestatie neergezet! Het verschil ten opzicht van de RDW-baan is gelijk, we hebben dus beide weer evenveel gegeven. We zijn beide evenveel sterker geworden in de tussentijd.
Dit was de laatste wedstrijd van 2013, in 2014 zullen we opnieuw de strijd met elkaar aangaan. Rest ons nu om te genieten van welverdiende rust en dan bouwen we weer langzaam op voor een nieuw seizoen "krachtmetingen"
Sportieve groet,
Robert-Jan
Hi Robert-Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk had vooral over het tweede deel niet zo'n goed gevoel. De regenbui verknoeide het naar mijn idee nogal. Toch ging het per saldo behoorlijk goed. Ik reed dit keer niet met mijn super Michelin bandjes en waren we iets meer gelijkwaardig bezig.
Volgend jaar zal dat mogelijk wel anders zijn. Dat kom ik hopelijk met nieuw wapentuig :)
Groeten,
Wim
Vergeef mijn google vertaling ....
BeantwoordenVerwijderenIk heb twee vragen:
1) Hoe heeft de milan plaats in het klassement?
2) Er is een foto van een blauwe ligfiets met een single-side voorvork. Been van de ruiter heeft EBH erop gedrukt en hij draagt een Specialized helm. Wordt de fiets zelfbouw of vervaardigd? Ik wil graag een voorvork zoals het soort dat hij heeft te vinden.
Thank you uit Californië!
Hi Michael,
BeantwoordenVerwijderenAs far as I know the Milan did not compete.
The rider you see is Rik Houwers a Belgian. The bike is an M5 low racer.
Best regards,
Wim
The fork is made by M5 (www.m5-ligfietsen.nl).
BeantwoordenVerwijderenBeste Wim, van harte gefeliciteerd met je resultaat. Zoals altijd ben ik zeer onder de indruk. Wilco
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenOndanks je wat mindere gevoel, toch een knappe prestatie! Weersomstandigheden heb je nu eenmaal niet in de hand, en kunnen op een tijdritparkoers voor de ene deelnemer slechter uitvallen dan voor de andere.
Leuk om te zien dat keerpuntfilmpje!
Groeten, Adri.
De bandjes zijn weer geplakt, en volgend jaar ben ik gewoon weer van de partij. Wel met hetzelfde wapentuig, alleen andere voorbanden :)
BeantwoordenVerwijderenToen ik woensdag 9/10 bij Velomobiel.nl was vertelde Theo al het één en ander over de nieuwe VM. In mijn laatste blogbericht schreef ik het volgende:
BeantwoordenVerwijderenEXTRA: Volgens Theo gaat het goed met het ontwikkelen/maken van de nieuwe Strada DF en is er aan het eind van dit jaar al wel een fiets. Ja, ja Strada DF. 1x raden waar die naam vandaan komt....!
DF = Daniel Fenn. De bouwer van de Evo-K die nu bij Velomobiel.nl een nieuwe Strada aan het ontwikkelen is. De nieuwe Strada wordt een soort kruising tussen de oude Strada en de Evo-K. Net zo snel als de Evo-K en net zo praktisch als de Strada volgens Theo.
Ik mag het vast niet verklappen, maar kom het laatste weekend van april 2014 naar Germersheim voor de SPEZI, want daar zal de Strada DF worden getoond op de stand van Velomobiel.nl. Naast een in de regio van de West-Pfalz rondrijdende oranje Strada.
BeantwoordenVerwijderenKan je de verschillen van dichtbij zelf aanschouwen.
Jaap P.