dinsdag 15 oktober 2013

Van Mango naar - bijna - een Quest 2



Rudolf Kooistra heeft van zijn Mango een aërodynamischer velomobiel gemaakt. Daarover heb ik eerder enkele postings gemaakt. Rudolf schrijft nu:
Het bericht als boven geschreven is gemaakt na 1 keer 30 km fietsen, het verschil was 4 km/u qua gemiddelde snelheid. Na de nodige kilometers gereden te hebben heb ik een beter beeld van het verschil. Het lijkt een 2,5 à 3 km/uur te zijn bij snelheden van rond de 40 km/u. Het hangt vooral van je snelheid af, het kan best zijn dat het verschil boven de 50 km/h groter is... Een vermogensmeting zou wat sneller een betrouwbare uitslag geven. Na wat warmgelopen te zijn kan ik een snelheid van een 45 à 46 km/u vasthouden op rechte stukken. Ook is het me gelukt om 3 km lang 53 km/u vast te houden met hartslag 180, daarna moet ik onderuit met de snelheid. Al met al is het voordeel duidelijk, ook het weggedrag met harde wind is er duidelijk op vooruit gegaan. Tot zover de laatste bevindingen. Groeten, Rudolf 


Een nieuw project om de Mango sneller te maken wordt momenteel uitgevoerd door Piet Kunis. Piet heeft na overleg met David Wielemaker, ontwerper van de twee eerste Veloxen en lid van het VeloTilt team, een iets andere benadering gekozen dan Rudolf. Piet, ook lid van het VeloTilt team, maakt de staart op advies van David wat korter, maar doet dit wel over de hele afstand van de top van de knobbel achter het hoofd tot aan de onderkant van de Mango

De werkwijze is om met repen schuim de stompe achterkant van de Mango te stroomlijnen. Belangrijk is volgens David om zo min mogelijk oppervlak aan de Mango toe te voegen. Een groot nat oppervlak, ook wel omspoeld oppervlak genoemd, is nadelig.

De eerste uitrolproeven van Piet met de nieuwe, nog niet afgewerkte staart, zijn bemoedigend. De snelheid bij het omlaag rollen bij het aquaduct in Enkhuizen neemt zo'n 5% toe. Als de staart helemaal klaar is zal Piet nauwkeuriger metingen doen.

De staart van de Mango van Piet is in de werkplaats van Velomobielonderdelen.nl in Enkhuizen in de kleur van de Mango gespoten. Het achterlicht moet nog gemonteerd worden en dan kan Piet terugkijken op een heel geslaagd en fraai project.

De conclusie is dat de snelheid van beide aanpassingen bij rond de 40 km/u met 2,5 tot 3 km/u toeneemt. Daarnaast hebben beide Mango rijders ook het nodige gedaan om de voor- en achterwielen te stroomlijnen.


Beiden komen ook en vooral tot de conclusie dat het stuurgedrag van hun Mango's veel rustiger is geworden. Dat is toe te schrijven aan de nu beter verdeelde zijdelingse oppervlakken voor het voorwiel én achter het achterwiel. De standaard Mango heeft veel oppervlak vóór het voorwiel en vrijwel geen zijdelings oppervlak achter het achterwiel. Windvlagen zullen de neus naar lij duwen en een stuurcorrectie vereisen. Is de vlaag voorbij dan is een nieuwe correctie nodig. Deze eigenschap heeft de Strada ook, de Quest nauwelijks.


7 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan.
    Ben benieuwd wat de bevindingen zullen zijn tijdens de trainingsritten.
    Nu nog een ritje met twee Mango's en 2 vermogensmeters,en dan eens zien of er verschil is en of dat vanuit het concept te onderbouwen is.

    Veel fietsplezier Piet

    Groeten Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was für eine prächtige Arbeit! Sieht fantastisch aus. Wenn es dann auch noch schneller macht....

    Groeten Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet zeggen, kundig en fraai resultaat van de blauwe Mango. Ik hou wel van een spitse staart. Zou voor de Quest ook geen kwaad kunnen,
    Mag aannemen dat dit een Sinner Mango is en geen VM.nl Mango? Daar zit nogal wat verschil in. De oude Mango's waren tamelijk windgevoelig weet ik uit ervaring.
    Het mag zo van achteren op en Quest lijken, van binnen zitten er natuurlijk grote mechanische verschillen. Dat een Mango beslist geen trage fiets hoeft te zijn heeft Harry geregeld bewezen. Zijn gepimpte Mango met duitse gastrijder zette in Leer indrukwekkende prestatie neer. Respekt!
    Nogmaals, fraai resultaat deze staart. Geloof zondermeer dat het winst geeft. LEL?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Theo, dit is de Mango 2, in 2002 gebouwd bij VM, inmiddels met de nodige innovaties; o.a.rondom F-lite's en een Rock-Shox demper met een linksysteem. Geen LEL maar hopelijk de 1-uursrace 2014 waarvoor ik ook Rudolf van harte uitnodig.
    Velomobielonderdelen bedankt voor het mooie spuitwerk. groet, Piet Kunis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Theo, dit is Mango 2 en hij is gebouwd in 2002 bij VM. hij heeft inmiddels wel de nodige modificaties; o.a. de wielkasten uitgebouwd voor rondom F-lite's en een Rock Shox achterdemper.
    Ik rij geen LEL maar hopelijk wel de 1-uurrace in 2014,waarvoor ik ook Rudolf van harte uitnodig.
    Velomobiel onderdelen bedankt voor het mooie spuitwerk.
    groet, Piet Kunis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welk schuim is daar gebruikt en hoe kom je eraan ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Piet.
    1uursrace?...waar kan ik data vinden..eens kijken of er een paar Mango's te mobiliseren zijn.
    Zo nu eerst de mango poetsen na 30 km kleiwegen ,vanmorgen nog 2 voetenbakjes gelamineerd,het gaat kouder worden,tijd om eens te testen.
    Ik heb wel de top beschadigd bij het op de kop liggen van de Mango...
    Affijn top gefietst en Mango rijders gezocht voor 1 uursrace.

    Groeten
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen