zaterdag 5 oktober 2013
VeLoTilt update 5-10-2013
Gisteravond is het VeloTilt team weer in Enkhuizen bij elkaar gekomen. Uiteraard krijgen we van David Wielemaker een uitgebreid verhaal over de recordpogingen in Battle Mountain.
In de zomer is de voortgang beperkt gebleven. De mallen voor de VeloTilt zijn nu klaar. Afgelopen twee weken is door Jeroen en Jan vooral gewerkt aan een mooie luchtinlaat in de neus en het maken van een mal voor het verstelbare zitje.
Bram is druk bezig geweest met de hydraulische lock en de besturing. De enkelzijdige voorpoot heeft nu voor het eerst de gelagerde geleiding aan de onderzijde. Dit blijkt zonder enige weerstand te werken, fantastisch. De hydraulische lock doet het uitstekend en we worden het eens over enkele verbeteringen.
De montage van de gehele aandrijving is een kwestie van 8 moeren aandraaien. Ook de wieldraagarmen en het lockingsysteem worden met 4 bouten en moeren gemonteerd.
We discussiëren uitgebreid over de spoorbreedte, de lengte van de wieldraagarmen en de maximale kantelhoek die de fiets moet kunnen maken. Daarover hebben we nu een duidelijke overeenstemming.
Het is prachtig om te zien hoe soepel de lineaire geleiding van de schokdemper functioneert.
In de komende maand zal de eerste body worden gelamineerd. Aanvankelijk zouden we het prototype lamineren in alleen carbon. Een mogelijk toekomstige commerciële versie zal zeker in een sandwich- constructie worden gemaakt. Daarom hebben we besloten om ook het prototype in een volledige sandwichconstructie uit te voeren.
Bram zal, gesteund door Piet, de besproken wijzigingen uitvoeren. David zal tegen de tijd dat het prototype op de wielen staat de wielstroomlijnkasten frezen. Arnold zal de benodigde onderdelen voor de aandrijving inkopen. Zowel een Rohloff naaf als een derailleur zal kunnen worden gemonteerd.
De komende maanden worden heel spannend. Iedereen in het team is buitengewoon enthousiast en gedreven om de VeloTilt op de wielen te krijgen.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenEen snelle uitvoering van de Noomad-kanteltrike eigelijk, daar heb ik wel oren naar!
Waar ik me alleen al eerder over heb verbaast is de geringe grondspeling aan de voorkant van het frame. Als daar ook nog een stroomlijnkap omheen komt en alles gaat kantelen of je komt een verkeersheuvel tegen...Of vertekent de foto zo?
Mvg Mick
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat word spannend om mee te volgen! Mooi dat de plannen nu goed "body" beginnen te krijgen en dat alles werkt naar wens.
Groeten, Adri.
Mijn valt op dat het frame aan de voorkant wel heel dicht boven de grond hangt.
BeantwoordenVerwijderenIk neem aan dat dat nog wel veranderd gaat worden?
Mick,
BeantwoordenVerwijderenDit frame is alleen maar om de onderdelen te passen. In de VeloTilt komt helemaal geen frame.
Wim
Dit overleg klinkt echt positief. Goed te horen. Nu er iets tastbaars is heb je ook letterlijk om aan je vast te houden. Dat is goed voor de spirit. Ook voor het bouwteam.
BeantwoordenVerwijderenMet dit soort plaatjes wordt het wel heel erg spannend. Veel succes!
Hallo Velotilt team,
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt me, dat er nog wat "buigend moment" op de wiel ophanging wordt losgelaten: de wielen, voor en achter, zitten aan een vrij lange arm.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld het balhoofd uit te voeren als een kogelgewricht en de dwarskrachten op het wiel op te vangen met twee stangen (dus zoals de voorwielophanging van een quest?)
Het lijkt me dat je daarmee een stijvere maar ook lichtere constructie kan maken.
Zoiets kan wellicht ook bij de achterwielen.
Groeten, Klaas.
Fijn! Ik vroeg me al af wanneer er verder nieuws zou volgen. Benieuwd wat de praktijk zal brengen.
BeantwoordenVerwijderenDag Klaas,
BeantwoordenVerwijderenVóór wordt de vork aan de onderzijde volledig gesteund door een halfrond deel tussen drie kogellagers. Dat maakt het geheel oersterk.
Achter zijn de poten heel fors. Die moeten de krachten wel kunnen opvangen.
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenNog een vraag over de luchtinlaat, word die eventueel regelbaar?
Dat zou wel heel makkelijk zijn! Ik weet natuurlijk niet of zoiets te realiseren is.
Groeten, Adri.
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenDe opening wordt niet regelbaar, in de slang die eraan vast zit is natuurlijk wel makkelijk een klepje o.i.d. te maken.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenNu een kantelbaar prototype vorm krijgt kan je al iets zeggen over het gedrag van de Velotilt als je te laat het kantelmechaniek blokkeert.
Val je dan om en heb je schade of blijft je hangen in de meest schuine stand en heb je alleen moeite met uitstappen en rechtop zetten.
groeten,
Robert
Robert,
BeantwoordenVerwijderenWe willen een zo ver mogelijk kantelende VeloTilt.
Ik schat in dat ie als ie helemaal kantelt en niet geblokkeerd wordt, dat ie inderdaad omvalt.
Wij denken evenwel dat je genoeg tijd hebt om te blokkeren. Met een tweewieler sta je ook bijna stil zonder om te vallen. En de VeloTilt gedraagt zich precies als een tweewieler.
Groeten,
Wim
Hallo Wim ,ik heb al verschillende male de vraag gesteld waarom ze niet in de voorwielen kantelen in plaats van achter ,dit was bij de carver ook zoo en die zou bij regenweer weg slippen ? Ben al 30jaar met ligfietsen bezig .
BeantwoordenVerwijderenGroeten Marc.
Het is gewoon een ontwerp keuze. Als je de achterwielen laat kantelen heb je de beste weerstand tegen slippen achter.
BeantwoordenVerwijderen