Vanmorgen is er in de RAI te Amsterdam een perspresentatie van de nieuwe teams van zowel Elan als het Human Power Team van de TU Delft en VU Amsterdam. In de presentatiezaal staan de VeloxS van team Elan en de Velox2 van het HPT, beiden ontwerpen van David Wielemaker.
De teams hebben een iets andere samenstelling dan vorig jaar. Jan Bos is overgestapt naar team Elan. Team HPT heeft vele tests gedaan met kandidaten om de sterkste fietsers te selecteren. De rijders van vorig jaar, Sebastiaan Bowier en Wil Baselmans bleken sterker te zijn dan ook geteste Olympische topsporters.
Voor het HPT team wordt een geheel nieuwe Velox3 ontworpen. Ook weer met een camera op het dakluik. De K-drive aandrijving wordt verlaten. Een planetair tandwielstelsel zal de hoge kettingsnelheden verlagen en hopelijk het rendement verhogen. De Velox3 wordt door een nieuw team van de TU Delft ontworpen.
Het team Elan wordt uitgebreid met Jan Bos en zijn vriendin Johanneke Vis. David Wielemaker zal voor zowel Jan Bos als Ellen van Vugt een nieuwe Velox ontwerpen. Voor Ellen kan een kleiner model dan de huidige VeloxS worden gemaakt, Johanneke gaat in de huidige VeloxS rijden. In de dezelfde romp, wel een nieuwe, zal Jan Bos gaan rijden.
Dit jaar zal het wereldrecord van Sam Wittingham van 133,8 km/u vrijwel zeker sneuvelen. Of dit door team Elan of door het HPT zal gebeuren is nog onzeker.
vrijdag 8 februari 2013
Mango sneller door aerodynamische profielen 2
Sneller dan verwacht stuurt Rudolf Kooistra me een nieuwe serie foto's van een testje met de tufts nadat de carbon profielen op de romp zijn bevestigd. De effecten zijn duidelijk waarneembaar. Bij de proef met de tufts zonder profielen, heeft de laagste tuft voor het wiel de neiging naar beneden af te buigen. Bij de proef met de profielen loopt deze tuft gemiddeld mooi recht naar achteren.
Een groter verschil is te zien aan de achterkant van het wiel. Daar wil de tuft op het wiel zonder profielen alleen maar achter de band verdwijnen. Met de strips erop zie je dat de tuft vanaf het wiel oversteekt en langs de strip gaat lopen.
Rudolf benadrukt dat er tijdens de proeven niemand in de Mango zit. Als hij in de fiets gaat zitten sluiten de profielen veel mooier aan en zal het effect verder verbeteren. Rudolf zal proberen de verschillen met en zonder strips zichtbaar te maken. Dat zal zonder SRM of andere vermogenmeter niet makkelijk zijn.
Het is hoe dan ook een fraaie oplossing. Het wordt geen Evo-K maar het zal zeker helpen. Niet vergeten om aan de staart van de Mango links en rechts een smal stripje Lexan te plakken. Dit verzorgt het loslaten van de lucht in hoge mate.
Een groter verschil is te zien aan de achterkant van het wiel. Daar wil de tuft op het wiel zonder profielen alleen maar achter de band verdwijnen. Met de strips erop zie je dat de tuft vanaf het wiel oversteekt en langs de strip gaat lopen.
Rudolf benadrukt dat er tijdens de proeven niemand in de Mango zit. Als hij in de fiets gaat zitten sluiten de profielen veel mooier aan en zal het effect verder verbeteren. Rudolf zal proberen de verschillen met en zonder strips zichtbaar te maken. Dat zal zonder SRM of andere vermogenmeter niet makkelijk zijn.
Het is hoe dan ook een fraaie oplossing. Het wordt geen Evo-K maar het zal zeker helpen. Niet vergeten om aan de staart van de Mango links en rechts een smal stripje Lexan te plakken. Dit verzorgt het loslaten van de lucht in hoge mate.