Vanmorgen is er in de RAI te Amsterdam een perspresentatie van de nieuwe teams van zowel Elan als het Human Power Team van de TU Delft en VU Amsterdam. In de presentatiezaal staan de VeloxS van team Elan en de Velox2 van het HPT, beiden ontwerpen van David Wielemaker.
De teams hebben een iets andere samenstelling dan vorig jaar. Jan Bos is overgestapt naar team Elan. Team HPT heeft vele tests gedaan met kandidaten om de sterkste fietsers te selecteren. De rijders van vorig jaar, Sebastiaan Bowier en Wil Baselmans bleken sterker te zijn dan ook geteste Olympische topsporters.
Voor het HPT team wordt een geheel nieuwe Velox3 ontworpen. Ook weer met een camera op het dakluik. De K-drive aandrijving wordt verlaten. Een planetair tandwielstelsel zal de hoge kettingsnelheden verlagen en hopelijk het rendement verhogen. De Velox3 wordt door een nieuw team van de TU Delft ontworpen.
Het team Elan wordt uitgebreid met Jan Bos en zijn vriendin Johanneke Vis. David Wielemaker zal voor zowel Jan Bos als Ellen van Vugt een nieuwe Velox ontwerpen. Voor Ellen kan een kleiner model dan de huidige VeloxS worden gemaakt, Johanneke gaat in de huidige VeloxS rijden. In de dezelfde romp, wel een nieuwe, zal Jan Bos gaan rijden.
Dit jaar zal het wereldrecord van Sam Wittingham van 133,8 km/u vrijwel zeker sneuvelen. Of dit door team Elan of door het HPT zal gebeuren is nog onzeker.
Gewoon griezelig hoe smal en nauw die recordvelo's zijn. Je kunt beter geen claustrofobie hebben.
BeantwoordenVerwijderenMaar daarin schuilt natuurlijk ook hun efficientie : hoe minder lucht je moet verplaatsen, hoe minder weerstand.
Dat viel me ook op aan de Evo R en K...in beide krijg je een bekeuring waartegen je niet in beroep kunt gaan als je op de autoweg fietst...