zondag 16 februari 2014

VeloTilt toer


De VeloTilt is een prachtig ontwerp. Het basisontwerp voorziet in een glooiend oplopende ruit die aansluit op de achterkant van de fiets. Dit zal ook de snelste versie zijn. Een bekend probleem bij zulke vlakke ruiten is dat het zicht al heel snel beperkt wordt door beslaan, regen en lichten van tegenliggers.

David Wielemaker ontwerpt, vooruitlopend op een beslissing om de VeloTilt commercieel te gaan bouwen, alvast een eerste versie van een toertop. Deze versie, alleen de top wordt aangepast, krijgt een lagere openklapbare kap met daarop  een racekapje met vizier. Het racekapje kan uiteraard meegenomen worden in de bagageruimte achter de stoel.

Op deze manier kan er toch geheel gesloten worden gereden. Bij slecht zicht kan het vizier iets open worden gezet waardoor het zicht te allen tijde goed blijft. Bij mooi weer kan het dakje eraf en eventueel een minivizier op de voorrand van de opening worden gezet. Dit minivizier moet zo worden gemaakt dat  de open achterkant geen windvanger wordt.

De werkzaamheden aan de romp lagen even stil i.v.m. studie van Jeroen. De komende week wordt de top gelamineerd.

11 opmerkingen:

  1. Zo is het net een schoen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Wim,

    Oorspronkelijk is de Velotilt volgens mij gepresenteerd als een geweldig "every day use" vehicle. Ik was dan ook wat verbaasd toen je in één van de vorige posts schreef dat met de vlakke ruit de Velotilt eigenlijk niet geschikt is voor dit doel. Dat vond ik wel een teleurstellende posting.

    Wel fijn dat jullie al met een alternatief bezig zijn zoals hierboven beschreven, want ik vermoed dat als de Velotilt commercieel gaat, de markt voor woon-werk verkeer de markt is waar het om gaat. Toch?

    Groeten,

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wim,

    Is een pin lock anti fog shield nog een idee voor de racekap? Ik rijd zelf motor en werkt perfect bij mijn Shoei in vochtige omstandigheden.

    Groeten Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag René,
    Niemand heeft wat aan een onrealistisch verhaal.
    Met mooi weer zul je echt wel met de aërodynamische ruit kunnen rijden. Maar ook jij weet dat als het regent en zeker in de avond met verblindende verlichting, je zelfs door het huidige vizier al heel weinig ziet.
    In ieder geval willen de keus hebben om tijdens wedstrijden maximaal snel te kunnen rijden en tijdens woonwerk verkeer veilig en toch snel te kunnen rijden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Joost,
    Dubbele ruiten werken prima als je maar niet hard hoeft te werken in een afgesloten cocon. Dan wordt er zoveel vochtige lucht geproduceerd dat ook een dubbele ruit beslaat.
    Bij een motor rij je zo hard dat water vanzelf van je vizier verdwijnt. Bij fietssnelheden lukt dat helaas niet.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Here in the U.S., we can buy chemical surfactants for windshields. The surfactants keep the windshield clear even in rain.

    They're a nuisance to apply as the windshield must be absolutely perfectly clean when you apply the surfactant. A treatment last about a month or two and then you have to do it again.

    Perhaps a similar approach will work on the aero-windshield?

    Cheers,
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Wim
    Ook ik heb een middel tegen condens wat 100%werkt
    Ik heb het gekregen van de firma Drager .
    Het is voor gebruik in de ademluchtmaskers en gaspakken van de brandweer.
    Ik kan je wel wat opsturen als je het wil testen.
    Of het normaal verkrijgbaar is en wat de kostprijs is is de vraag,daar is wel achter te komen bij belangstelling.
    Groeten
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Rudolf,
    Ik wil het graag proberen, dus een proefmonster is welkom.
    Het probleem bij vlakliggende ruiten is overigens niet alleen beslaan, maar vooral neerslag, krasjes en tegenliggers bij avond.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Wim,

    Snelheid heeft weinig invloed op de prestaties van het anti fog shield. Heb het zelfs gebruikt met een kinkap waarbij de helm hermetisch is afgesloten en de dampen moet weerstaan.

    Zie verdere info van het oorspronkelijk Nederlands ontwerp:

    http://m.motorcycle-usa.com/396/12915/Motorcycle-Article/Shoei-CW-1-Pinlock-Visor-Review.aspx

    Groeten Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Joost,
    Het ontwasemen zal nog wel lukken, we maken o.m. een speciale opening in de neus met buis naar de de ruit en rijder.
    Wat met fietsen niet makkelijk lukt is regen van de ruit zien te krijgen. Dat gaat met een motor makkelijker.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,
    Ik heb hier nog een restje antistatische schoonmaak middel voor de binnenkant om te testen.
    Daarnaast ben ik het ideale test-subject: als ik geen last heb, zal niet last hebben.
    Bovendien is het wel interessant om andere ideetjes te bekijken. Wat mij een idee lijkt is om een "luchtmasker" op te zetten waarbij de uitgeademde lucht rechtstreeks naar buiten gaat.
    2 voordelen:
    1) De ingeademde lucht wordt bevochtigd en verwarmd door je lichaamszweet en is nog zuurstofrijk. Ideaal voor astma patienten.
    2) Je bent actief bezig de natte lucht weg te zuigen, en je ademt geen natte lucht meer uit. Ideaal tegen beslaan dus :-).

    Ik zeg natte lucht, want vochtig is een understatement.

    BeantwoordenVerwijderen