zaterdag 22 maart 2014
VeloTilt update
Vandaag komt het VeloTilt team weer bij elkaar in Enkhuizen. Belangrijkste job is uit te vinden of er in de stroomlijn wel rond getrapt kan worden. Ik monteer een stel nieuwe Bebop pedalen en klik met de hand mijn schoen met maat 47 op het pedaal. De schoen blijkt net tegen de bovenkant van de stroomlijn aan te komen.
Er moet 2 tot 3 centimeter gecorrigeerd worden. Eén centimeter moet de voortrein sowieso omlaag om bij een lekke band op de velgrand te kunnen blijven rijden. Het crankstel wordt tijdelijk over enkele centimeters verstelbaar gemaakt om rijdend te kunnen testen. We bekijken de laatste door David Wielemaker ge-CNC-de naven. Prachtig om te zien dat een heel wiel, aangedreven en met schijfrem, met één inbusbout vast zit.
Voor de remmen is de keuze nu definitief gevallen op TRP Spyre mechanische schijfremmen. Alle drie wielen krijgen een schijfrem. Deze remmen hebben een dubbele cilinder. Dit maakt afstellen zeer veel makkelijker. Nadat het team de wijzigingen aan de voortrein heeft besproken wordt bekeken of het mogelijk is de TRP schijfrem buiten de voorste wielkast te plaatsen. Dit is heel belangrijk omdat een schijfrem in de wielkast enorm te lijden krijgt. Met de smalle TRP Spyre is er voldoende ruimte om dit te doen.
Inmiddels zijn vrijwel alle mechanische componenten gereed. De tiltlock wordt ook een TRP Spyre die aangrijpt op een ruwe carbonschijf. In een definitieve uitvoering zal het locken gebeuren door het voorover duwen van het stuur. Dat maakt uitstappen ook eenvoudiger.
Er wordt nu een planning gemaakt om de VeloTilt te assembleren en de eerste proefrit te maken.
Met een beetje goede wil zal dit allemaal binnen een maand plaatsvinden.
Gaaf Wim!
BeantwoordenVerwijderenEn hoewel ik niet zo'n fan ben van versnellingsnaven zie ik jullie ten minste geen te kleine tandwielen gebruiken :-)!
Mvg Mick
Het word nu echt spannend en ik kijk uit naar CYCLEVISION alwaar de presentatie is (of verlos je ons eerder van de nieuwsgierigheid Wim?).
BeantwoordenVerwijderenDrie remschijven ! Als dat geen remvermogen belooft..echter, één kleine vraag, hoe zit het met het remstof dat bij iedere soort rem vrijkomt ? Kan dat bij het voorwiel niet de cabine binnen komen ?
Heel veel succes verder !!
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZiet er mooi uit! Dat wordt een spannend voorjaar. Vraagje: zit de schijf van de schijfrem niet verkeerd-om gemonteerd? De spaken in de schijf moeten dacht ik zo gericht zijn dat de schijf groter wil worden bij remmen, en er dus in de schijf trekkracht ontstaat.
Groeten, Kees
Dag Arnold,
BeantwoordenVerwijderenEr zal niet veel remstof vrij komen. De voorremschijf zit niet buiten en krijgt dus geen water en modder te verduren.
Groeten,
Wim
Dag Mick,
BeantwoordenVerwijderenHet kleinste tandwiel is een 16-tands. Dit tandwiel levert nog nauwelijks rendementsverlies op.
Daaronder kost iedere tand minder van 1 tot 1,5% rendementsverlies op.
Een Rohloff met 16-tands tandwiel heeft een hoger rendement dan een goede derailleur met een 11-tands tandwiel.
Groeten,
Wim
Kees
BeantwoordenVerwijderenOp de schijf staat een pijltje, dat is de draairichting.
vr. gr. Bram
I'm hoping that the aluminum structure is merely a proof of principle and will be replaced with a lighter structure when you go to production.
BeantwoordenVerwijderenIt is temporary right?
Justme,
BeantwoordenVerwijderenYes, we plan to replace the aluminium structure with a carbon one. Hopefully it will not be to expensive.
Best regards,
Wim
Wim, je schrijft nergens iets over de wielkast die neem ik aan om het voorwiel geplaatst gaat worden. en hoeveel ruimte heb je om onderweg het voorwiel van een nieuwe binnen en buitenband te voorzien
BeantwoordenVerwijderenHi Peter,
BeantwoordenVerwijderenDe wielkast om het voorwiel zal uit twee delen bestaan. De linkerhelft aan de aandrijvingskant zal vast op de vork gemonteerd worden. De rechter is een deksel die er snel afgehaald kan worden. Daarna kan met een snelsluiting het hele wiel eraf. Er kunnen desgewenst twee complete wielen met banden achterin mee.
Groeten,
Wim