Afgelopen woensdag zou ik een eerste proefrit(je) met de VeloTilt maken. Een tikje verdrietig mailtje van Piet maakt duidelijk dat dit niet door kan gaan. Bij het belasten van de achterste wielophanging blijkt de fiets mooi in te veren, maar niet meer uit. De aluminum koppeling van de wielarmen met de doorgaande as in de fiets blijkt te vervormen. Piet en Bram bedenken een oplossing met een bottombracket en een crank. Dit is een betaalbare en makkelijk te implementeren wijziging.
Vanmorgen blijkt dat we waarschijnlijk te vroeg gejuicht hebben. Jeroen heeft in Ansys berekeningen gemaakt van de statische belasting en ook de crank zal onder de belasting in de VeloTilt sneuvelen.
Het voorstel van Jeroen is nu om de asuiteinden te voorzien van 6 in elkaar grijpende nokken. Hiermee worden de krachten uitstekend verdeeld en kan de maximale belasting van het materiaal tot 1/4 van de rekgrens worden beperkt.
Inmiddels zijn de wielkasten gefreesd, bekleed met glasvezel en epoxy en volkomen glad gepolijst. Hier kunnen direct de mallen van gemaakt worden. De vorm is prachtig, min of meer vlak aan de binnenzijde, mooi gebogen aan de buitenkant.
Ook de mallen voor het luchtkanaal zijn klaar om de lucht van de inlaat in de neus naar het bovenlichaam van de berijder te geleiden. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan de mallen voor het omkasten van het voorwiel. We willen graag dat er geen water of zand in de fiets komt. De schijfrem zal nu niet samen met het wiel in regen en zand werken, maar binnen in de fiets komen. Mocht er hinder ontstaan door remstof dan kan er alsnog een kapje overheen gezet worden.
Naar huis rijdend zie ik in de Beemster noodweer aankomen. De iPhone 5s even gepakt en door de ruit een plaatje geschoten. Mooi plaatje :)
Geen onoplosbare problemen dus voor zover.
BeantwoordenVerwijderenIk ben benieuwd hoe het geheel gaat functioneren .
Zonder experimenteren en wat risico's nemen komen we ook niet verder.
Succes
Hallo Wim, ik zou sowieso zorgen dat het remstof niet in de fiets/cabine kan komen, het is nl. niet zo gezond spul. En is alleen het voorwiel geremd of doen de achterwielen ook nog iets in remmende vorm??
BeantwoordenVerwijderenGr. Peter. zonder hindernis geen resultaat. :-))
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenOok de achterwielen worden beide met TRP Spyre schijfremmen geremd.
Groeten,
Wim
Hoi Wim
BeantwoordenVerwijderenDe ontwikkeling van de fiets volg ik met interesse maar die lucht foto is erg fraai
hgr Peter
Eerst en vooral , ik leef met je mee . Moet enorm deprimerend zijn om dat mee te maken als net als je bijna klaar bent met de fiets en staat te popelen om een testritje te maken .
BeantwoordenVerwijderenToch een vraag : waarom geen simpele trommels achteraan . De remkracht van een schijf kan je daar toch niet benutten omwille van weight transfer naar voren toe . En konden dan de wielkappen ook niet smaller geweest zijn ?
Trommels zijn zwaar, worden snel gloeiend heet en remmen matig. Trommels zijn een must in gewone velomobielen waar de schijfremmen in de continue natte en vijandige omgeving slechts kort overleven. Schijfremmen hebben zo nu en dan afstelling nodig die in de wielkast van een velomobiel niet mogelijk is.
BeantwoordenVerwijderenDe mechanische TRP Spyre schijfremmen wegen vrijwel niks en zijn met hun dubbele zuiger makkelijk te installeren en te onderhouden.
Groeten,
Wim
Als molenaar moet je het weer in de gaten houden. Als je een rolwolk ziet aankomen, ga dan snel naar binnen. Wat een prachtplaat.
BeantwoordenVerwijderenZeker Wim vasthouden aan schijfremmen hoor de remkrachten zijn vele malen hoger ik rij op de vollblut met hydraulische XT's en deze remmen perfect onder alle omstandigheden en hoge tot zeer hoge snelheden (45-65 km/uur) droog, nat, warm, koud. Heb er nu ca. 5000 km. mee gereden en de blokken zijn nog 95% deze zijn wel van de nieuwste generatie en lopen dan ook nagenoeg niet aan, ook niet bij slecht weer. Er is nog nooit iets nieuws gemaakt zonder enige tegenslag en beter nu dan als je op snelheid ligt maar ik kan me voorstellen dat het een dompertje is.
BeantwoordenVerwijderenWat ik nu opschrijf en vraag is GEEN kritiek, dit ter voorkoming van akelige misverstanden.
BeantwoordenVerwijderenMijn vraag is: hoe heeft een uitermate deskundig ontwerp- en constructieteam over het hoofd kunnen zien dat het ontwerp van de achterste wielophanging zou leiden tot een enorme overbelasting, tot ver over de vervormingsgrens van de gebruikte onderdelen?
Ik denk ook dat het heel nuttig en leerzaam voor iedereen zou zijn als het VeloTilt team er achter kan komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het zou zelfs kunnen dat ook andere constructiedetails alsnog op de digitale pijnbank van Jeroen worden gelegd.
Dag Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenHoe dit heeft kunnen gebeuren is duidelijk. David Wielemaker heeft een uiterst solide wielophanging ontworpen. Dit werkt met twee lagerblokken met daarin totaal vier grote kogellagers. Bij deze ophanging kunnen de wielarmen er niet makkelijk af. Ook zijn de via CNC te maken lagerblokken en de grote kogellagers prijzig.
De groep binnen het VeloTilt team dat de productie van de mechanische componenten uitvoert, bedacht een alternatief waarbij de lagerblokken en de kogellagers niet meer nodig zouden zijn. De wielarmen kunnen er nu met één M8 inbusbout vanaf en de uitlijning zou ook makkelijker worden. Als teamleider was ik het met deze wijziging eens. David niet.
David krijgt nu gelijk.
Wij zullen voor het prototype de koppeling van de wielarmen versterken waarbij de wielarmen afneembaar blijven.
Mocht dit alsnog niet afdoende blijken dan kan de oorspronkelijk door David ontworpen ophanging alsnog gemonteerd worden. De onderdelen liggen al op de plank.
Uiteraard heeft dit tot flink wat discussie binnen het team geleid.
Al doende leert men.
Groeten,
Wim
Wat een vrachtauto!
BeantwoordenVerwijderenWim,
BeantwoordenVerwijderenI suspect that the storm cloud picture could just as well been a selfie given the news you had just received.
You're right that practice makes perfect - mistakes happen. Solve them and move on to the next one until you have a product that you can ship.
The worst part of the process is the problems seem to get worse the closer you get to the end. You persevere and then poof! they're all gone and you're shipping.
Cheers,
Michael
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenElk probleem is oplosbaar :-)
Ik geloof dat ik het luchtkanaal zou weglaten, en alleen een opening aan de voorkant zou maken.
Een luchtkanaal neemt namelijk best wel weerstand op.
Groet
Rudolf
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenEen luchtkanaal brengt de lucht waar je deze echt nodig hebt, in je hals en gezicht. Alleen een gat in de neus levert onvoldoende koeling op. Met een luchtkanaal kun je ook goed ontwasemen. Een luchtkanaal in de fiets geeft veel minder weerstand dan de luchtstroom door de hele fiets geleiden. Het heel grote zogenaamde omspoelde of natte oppervlak binnen de fiets veroorzaakt heel veel weerstand. Wel moet het kanaal vrij groot zijn zodat er geen stuwing en dus extra weerstand ontstaat.
Het HPT team van de TU Delft heeft dit allemaal uitgezocht.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDe continuiteitsbetrekking zegt, dat als er een gegeven massa lucht in in de fiets stroomt, dezelfde massa weer uit moet stromen. We weten ook dat weerstand van een stroming mede afhankelijk is van de snelheid van de stroming. Ergo : je wil de snelheid van de lucht dus vertragen, als je de weerstand wil verminderen, en dit kan door de buis te vergroten. (of oneindig groot) Maar kennelijk is koeling en ontwaseming belangrijker ;-) (om de warmte van de extra te leveren weerstand weer af te kunnen voeren :-) )
Groet
Rudolf.
Wilco schreef: "Wat een vrachtauto!"
BeantwoordenVerwijderenSorry , leg uit want ik zie echt het verband niet .