zaterdag 28 juni 2014

VeloTilt op CycleVision 2014


Vanmorgen op tijd rijden Jan en ik met een gehuurde bus en de VeloTilt naar Venray. Het circuit is even zoeken, in één van de aankondigingen stond een verkeerd adres.

Zo gauw de VeloTilt uit de auto is storten vele bezoekers zich op de nieuwgeborene. De commentaren zijn gemiddeld heel lovend, men vind de fiets veel mooier dan eerder op de blog. Dat klopt natuurlijk, Jan Reus heeft veel werk gemaakt van mooi spuitwerk en een fraaie belijning.



Mijn voet is redelijk hersteld en past net in de fietsschoen. Ik kleed me om en maak me op om tijdens de uurs-race de eerste keer met complete kap te gaan rijden. David Wielemaker heeft ook wel zin om met de VeloTilt te rijden. Ik vind dat prima en David gaat proberen de VeloTilt wat op zijn lengte van 1.94 meter in te stellen. Dat lukt niet echt goed en door het gesleutel mist David de start van de uurs-race. Na de race gaat ie alsnog een paar rondjes rijden. Mooi is te zien dat als de fiets op het schuine wegdek van het rechte stuk rijdt, de body rechtop blijft en de wielen verschillend in hoogte rollen.


David is goed te spreken over de technische aanpassingen die de laatste twee weken zijn aangebracht.
Hard rijden gaat niet goed, hij kan niet goed rond trappen. Na twee ronden zien we David niet meer rijden. Hij blijkt problemen met het voorwiel te hebben. Het voorwiel is losgelopen en dat maakt de fiets uiteraard onbestuurbaar. Gelukkig rijdt ie naast een grasstrook en daar landt de VeloTilt op zijn linkerzijde. Geen krasje te zien, gelukkig. Hij wordt door de achter hem rijdende houten velomobiel geholpen en dit alles is gefilmd. Het inbusboutje zit snel weer vast en David rijdt naar de pits.


De Garmin laat zien dat David 46 km/u heeft gereden. Dat moet natuurlijk sneller kunnen als David goed in de fiets zou passen.
In de middag gaat het regenen en dat betekent dat veel bezoekers huiswaarts gaan.
Als de ergste regen tegen zes uur ophoudt laden we de VeloTilt weer in de bus en ga ik richting hotel.

Morgen ga ik proberen een stuk(je) mee te fietsen met de 3-uurs race. Na de 3-uurs race geef ik om 13.45 uur in lezing in de grote kantine van de RaceWay in Venray.










8 opmerkingen:

  1. Hij ziet er idd nóg weer mooier uit Wim. Mooi spuitwerk van Jan!
    Vanwege een doorlekkend tentdak heb ik het spektakel helaas gemist. Wou voor het donker weerin A'dam zijn (is dus gelukt).
    Misschien linksdraaiende schroefdaad
    gebruiken voor het voorwiel? i.e.g. Goed borgmiddel!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er fantastisch uit! De wielkappen maken het af, het plaatje zou nog mooier worden met afdekkappen over de tiltarmen, of nog mooier: carbon tiltarmen! Maar dat is misschien een optie voor een later model?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wim,

    I am quite convinced, please start production immediately and put my name on your order list. Where shall I send my deposit to?

    :D

    -Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  4. First, Wim I'm happy to hear you can pedal so soon after your injury. That's remarkable!

    Secondly, Google does a poor job translating David's pedaling problem. Is his foot hitting the shell, some sort of bearing problem, or something else?

    Finally, on the very slight chance you guys weren't aware of carbon fiber/aluminum corrosion, I'll leave this Boeing aircraft link...

    http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_07/corrosn.html

    Cheers,
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  5. carbon tiltarmen in een laminair profiel ! Of misschien beter turbulent profiel vanwege de interference drag
    De rode stripes zijn ook super cool !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik niet goed begrijp is waarom jullie je niet beter hebben voorbereid op deze ''lancering'' van de fiets... Ik bedoel laat dan ook zien dat je hard gaat met die fiets... nagoed, word vervolgd neem ik aan?

    Wat zou de fiets gaan kosten? al enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Robertos,
    De VeloTilt was simpelweg nog niet klaar om te racen. Er was met de kap op zelfs nog geen meter gereden. De lagering van de wielophanging, de lock en nog zo wat zaken moeten nog verbeterd worden.
    Dat gaan we rustig de komende periode doen.
    Er is nog geen besluit om al dan niet de fiets commercieel te gaan maken.
    Over de prijs is dan ook nog niks bekend.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen