Om half één stap ik in de Quest om naar Enkhuizen te rijden. Ik mag bij Driehuizen een tijdje wachten tot de bezemwagen van de wielerwedstrijd in de Schermer voorbij is. Het is lekker fietsweer al heb ik de wind tegen. Ik realiseer me dat ik vandaag voor het eerst dit jaar zonder racekap rij.
In Enkhuizen zijn Piet Kunis, Bram Smit, Jan Reus, Jeroen Koeleman en David Wielemaker al van de partij. Er zit voor het eerst een sterkere hydraulische schijfrem voor de tiltlock in. Die blijkt ruim voldoende krachtig om de fiets tijdens stilstand te locken. Het nieuw gemaakte stuurtje staat eigenlijk te hoog om lekker mee te rijden.
De mannen kijken me aan en zeggen 'nou, rijden maar'. Ik stap over de fiets, knijp de lock in en ga zitten. Al een tijdje, ook vannacht, vraag ik me hoe de rijdende overgang van geblokkeerd rijden naar ongeblokkeerd rijden zal verlopen. Eerlijk gezegd heb ik daar een beetje angst voor.
Die angst blijkt volledig onnodig. Ik start met de twee oudste makkers, Piet en Bram, rennend achter me aan.
Al bij 5 km per uur verloopt de overgang van geblokkeerd naar ongeblokkeerd rijden heel soepel. Eerlijk gezegd eigenlijk gewoon onmerkbaar. Bij de eerste scherpe bocht rij ik langzaam en blokkeer de tiltconstructie. Ook dat gaat prima en ik neem de bocht rustig.
De terugweg neem ik de grotere asfaltweg waar ook ander verkeer rijdt. Ook nu weer een vloeiende overgang van geblokkeerd rijden naar ongeblokkeerd. Dan doemt een bocht op. Ik verlaag de snelheid en stuur naar links. Een fractie van een seconde later ligt de VeloTilt op zijn kant. Bij langzaam rijden heb je meer stuuruitslag nodig. Die is er simpelweg niet. Ik kan zittend in de fiets de VeloTilt overeind zetten en mijn weg vervolgen. Er zitten wat krasjes op de huid ter hoogte van het voorwiel. Aan de achterkant blijkt de VeloTilt op het draaipunt van de wielarmen te zijn gevallen. Daar is de constructie enorm sterk en behalve wat krasjes op de afsluitende moer, is er geen schade.
Het was niet mijn bedoeling te vallen, maar het is wel goed te weten dat als de fiets valt hoe dat gaat.
David is tevreden over de aandrijving, nog niet over de tiltingconstructie. Die beweegt volgens hem nog niet vloeiend genoeg. Dat kan goed kloppen. De beide wielpoten worden door een doorgaand draadeind en nylon lagers naar elkaar toe getrokken. Die koppeling moet met twee axiale kogellagers worden uitgevoerd. De leverancier heeft die helaas nog niet geleverd en zit er tijdelijk een nylon bus in. Dit alles neemt niet weg dat David al boven de 40 km/u heeft gereden met onze nieuwe kindje.
Zowel David als Jeroen nemen de bochten nu zonder blokkeren. Hoe harder je de bocht doorgaat hoe minder stuuruitslag er nodig is. Het is gewoon een kwestie van durven.
Als laatste bespreken we de nu gereed zijnde mallen van de wielstroomlijnkasten. Er komt één deel vast op de wielarm, de bolle buitenkant is afneembaar. David legt minutieus uit welke hoek de wielstroomlijnkasten moeten maken met de romp. Jan en Jeroen hebben het over 'een nokje hier een nokje daar'. Daarmee wordt die uiterst belangrijke hoek met de romp ook verstelbaar. Ik vertrouw erop dat dat wel gaat lukken.
Mijn Pan European had altijd valbeugels gecamoufleerd met kapjes van goedkoop kunststof zodat het meer op kleine vleugeltjes leek.
BeantwoordenVerwijderenMisschien is dat ook wat voor de velotilt voor/onder ipv die plaatjes lexan ?
Op die plek gestroomlijnde bobbels van goedkoop kunststof die je zo kunt vervangen zal de luchtweerstand wel niet echt verhogen terwijl als je omgaat de romp en lak/gelcoat gespaard blijft. Een mooi pluspunt ook tov de velomobielen die dat niet hebben/.
Dat alles natuurlijk als omvallen een risico ( voor beginners ) blijft.
Congrats to the entire team! Wim, that is a very, very big smile on your face in that first photo.
BeantwoordenVerwijderenI am glad your mishap was minor and I suspect the rest of the team is maybe secretly glad that it was you putting the first bit of road rash on that beautiful velo rather than one of them. ;-)
Do I understand correctly that there is a small amount of steering available to the front wheel and after your whoop-de-do you relieved (widened) the wheel opening and made an adjustment to allow it to turn a bit more at slow speed?
Google translate isn't the greatest but I also got the impression there is some "stiction" in the tilt assembly because you are still waiting for some bearings?
I am so looking forward to following your continued refinements.
I look forward in eager anticipation to see a video of the Velo Tilt in action.
Kind regards and congratulations again to all of you. She is a beauty!
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd met de geslaagde proefrit! Klinkt allemaal prima, petje af voor de prestatie van het VT team tot nu toe!
Julllie zullen veel bekijks hebben op CV dat is wel zeker.
Groeten, Adri.
Fantastisch om te zien Wim, hoe jij en je team deze spannende fiets hebben weten te bouwen. Steeds verder aanpassen en verbeteren levert straks hoogstwaarschijnlijk en fijn en scherp rijdende fiets op. Zodra de fiets echt klaar is en beschikbaar komt voor het publiek kom ik zeker een keer kijen (rijden). Ik zal niet aanwezig zijn in Venray zoals je hebt kunnen lezen op mijn weblog.
BeantwoordenVerwijderenIk zag dat de ventilatiebuis best hoog in de fiets gemonteerd wordt. Gaat die buis geen problemen opleveren voor kleinere rijders die wellicht niet over de buis heen kunnen kijken? Of is de buis aanpasbaar aan de berijder? Jullie hebben er vast wel over nagedacht want alle leden van het team lijken een ander postuur en daarmee een andere zitpositie te hebben.
Succes nog met de verdere ontwikkeling en tot de volgende keer!
Sportieve groet,
Robert-Jan
YES !!!
BeantwoordenVerwijderenGeweldig! Gefeliciteerd!
BeantwoordenVerwijderenSpannend zo'n eerste rit, net een te water lating van een schip. Wat veel details komen er toch steeds kijken bij de ontwikkeling van zoiets nieuws.
Met vriendelijke groet,
Henry
HI Eric,
BeantwoordenVerwijderenThe amount of steering was enough for fast riding. That is precise what I did not. Slow cornering needs more amount of steering and during the first ride it was not enough.
De tight fix of the rea rwheelarms is now made with nylon rings. That must be axial ballbearings or less friction. They did not arrive in time for the first trial.
Thanks for complimenting us.
Best regards,
Wim
Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenVoor beginners is het mogelijk om ter plaatse waar valschade kan ontstaan een stukje Lexan te plakken. Als er meer ervaring is kan die er zeker af.
Op die voor de stroomlijn kritische plaats wil je geen opgeplakte onregelmatigheden.
Groeten,
Wim
Robert-Jan,
BeantwoordenVerwijderenJammer dat je niet in Venray kunt zijn. Ik had me er al verheugd om tegen je te strijden :)
De ventilatiebuis zit onder de zichtlijn van de ruit. Als de rijder door de ruit kan kijken, heeft ie geen hinder van de ventilatiekoker.
Voor mogelijk toekomstige versies zou de luchttoevoer mogelijk via het carbon frame kunnen gaan.
Groeten,
Wim
wat een geweldig gezicht.
BeantwoordenVerwijderenDe lach op je gezicht spreekt ook boekdelen :-)
YES!!
BeantwoordenVerwijderenKnap werk.
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd allemaal.
Rudolf
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenCongratulations! As others have said, your grin speaks volumes.
A few questions due to the Goonglish...
Did I understand correctly that David got the VT up to 40 kph on his first ride despite the problems with the tilting assembly bearings?
Was there some sort of problem with the drive assembly?
Are you going to provide prophylactic Lexan strips to your customers for the period they're learning how to ride their new VT? :)
It's looking wonderful! You're going to be printing money soon!
Cheers,
Michael
Hi Michael,
BeantwoordenVerwijderenYes, David got the VeloTilt indeed at 40 kph. No, the drive assembly is noisy but works fine.
The tilting mechanisme did not move smooth enough due to the temporary nylon bearings.
On that position we need 2 axial bearings. They did not arrive in time.
It is indeed easy to use two pieces of Lexan. We have also a VeloTilt without fairing to learn the first ride experience.
Best regards,
Wim
Mooi Wim en team. Altijd mooi om te zien dat een idee op de wielen komt. Er zal vast nog een hoop fine-tuning volgen, en veel test kilometers. Ik hoop naar CV te kunnen komen (knieproblemen), ik spreek je nog.
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenziet er schitterend uit. Ga je ook al racen op cyclevision of doe je alleen demonstraties.
vriendelijke groet,
tom
Ik hoop echt dat het niet blijft bij aanwezig zijn . Je gaat er toch ook mee deelnemen in de 1 uur race ? Nog 20 dagen te gaan om de Velotilt race klaar te maken . Moet lukken . Wanneer geef je je presentatie ? Is dag en uur reeds bekend ?
BeantwoordenVerwijderenHi Tom,
BeantwoordenVerwijderenAls ik voldoende kilometers met de VeloTilt kan maken en er genoeg vertrouwen in heb, ga ik proberen te racen.
Er moeten dan tussentijds geen serieuze technische problemen opduiken.
Groeten,
Wim
Dag Gerrit,
BeantwoordenVerwijderenIk ga zeker proberen mee te racen met de VeloTilt.
Ik weet nog niet wanneer de lezingen zijn.
Groeten,
Wim
Hallo VT team,
BeantwoordenVerwijderengefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal. Ben echt heel benieuwd naar de binnenruimte en het gebruiksgemak en ben in Venray aanwezig om jullie werk te bekijken en, hopelijk, te zien racen.
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenI do not know if you have ridden fully enclosed yet but I was wondering how the chain and driveline noise compares to your Quest?
Also, how long are the two chains and what chain size are you using?
Since I ride and race a FWD/MBB Cruzbike Vendetta I am also curious how well you will be able to climb a hill with a wet, snowy, or loose surface compared to the RWD Quest and other velos.
-Eric
Hi Eric,
BeantwoordenVerwijderenThe driveline noise is in this stage much more than a quite Quest. Everything is still open and just in front of your face.
The two chains are together half the length of the Quest chain. It is a standard 9 speed chain.
We don't know the hillclimbing abilities. We have no hills in North-Holland :)
I think the Quest and other common velomobiles will climb better. A small electric motor in one of the rear wheels will help here.
Best regards,
Wim
Prachtig. Nu begint een volgende spannende fase: testen en fijn afstellen. Je hebt een mooie invalshoek gevonden om binnen het velomobielwereldje met iets nieuws aan te komen. Uit de vele reacties blijkt meteen dat velonauten niet vies zijn van wat vernieuwing.
BeantwoordenVerwijderenSucces met de rest van het verhaal!
Wow! Fantastisch. De tilt zal nog evolueren, maar het concept rijdt! Ik vier jullie succes! Dit is echte vooruitgang!
BeantwoordenVerwijderenKwam via museum Baan achter het bestaan van de VeloTilt; een interessant concept met een hele mooie uitwerking. Het belang van tilting ken ik na 25 jaar FlevoBike en -Trike rijden maar al te goed.
BeantwoordenVerwijderenHoe zien jullie met de in carbon uitgevoerde luchttoevoerbuis het risico dat de berijder bij een frontale botsing gespietst wordt? De energie van de impact die normaal door de 'kreukelzone neus' wordt opgevangen gaat hier rechtstreeks via de buis naar hoofd en romp. Of zie ik iets over het hoofd?
Dag Ard,
BeantwoordenVerwijderenDe VeloTilt krijgt een vierpuntsgordel. Het is dus onmogelijk om met het hoofd of borst de luchtkoker te bereiken.
De neus van de VeloTilt is ontworpen als een kreukelzone. Voorin een enkel laminaat en steeds sterker wordend door dubbel laminaat en schuim.
Groeten,
Wim