Daarom reed ik gistermiddag op verzoek van het HPT team met de VeloTilt in een busje naar Delft om de VeloTilt voor het voetlicht te brengen.
Dat werd een heel serieuze aangelegenheid. Een lang interview in het Engels en daarna werd de VeloTilt van alle kanten gefilmd en gefotografeerd.
Motherboard.vice.com is een groot lifestyle internet platform met vele landelijke afdelingen. Techniek, cultuur, wetenschap, toekomst, milieu en robots zijn de hoofdthema's van deze sites.
De VeloTilt en de Velox4 werden gefilmd door de Duitse afdeling van Motherboard.vice.com/de
De Nederlandse afdeling vind je hier
Uiteraard hoor ik nog wanneer de resultaten online staan. Vanzelfsprekend vernemen jullie dat hier.
Na afloop kijk ik nog even rond in de werkplaats van het HPT team. Er wordt nog hard gewerkt aan de Velox4. Op dit moment worden de carbon wieldeksels vervaardigd die op de magnesium Flevobike wielen zullen worden aangebracht.
De wielpoten zijn oorspronkelijk door David ontworpen met speciale lagerhuizen en totaal vier grote kogellagers. Deze kogellagers kosten bij SKF rond 40 euro per stuk, een dealbreaker.
Na de technisch niet optimale teflon drooglooplagers is toch de oorspronkelijke lagering weer aan de orde. Kunnen die lagers niet goedkoper? Nou, dat kan. Vandaag komt er een klein doosje uit China met daarin 20 lagers. Totale prijs inclusief verzendkosten 32 euro, minder dan de minimum orderkosten en verzendkosten in Nederland.
I'm surprised the Velotilt does not need tapered bearings like these...
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.mcmaster.com/#5709k21/=sukzbx
Seems to me the loads will be both perpendicular and parallel to the bearing axis as the Velotilt responds to cornering loads.
Cheers,
Michael
Hi Michael,
BeantwoordenVerwijderenIt is all calculated. The load on the VeloTilt is always perpendicular due to the tilting principle. It behaves like a two-wheel bike.
Best regards,
Wim
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenYou may be correct but I'm having trouble seeing that the loads are purely perpendicular to the axle.
On a two wheel bike, the CG and lift are almost always aligned. On the Velotilt, the center of gravity (CG) straddles the two rear lifting vectors. The rear lifting vectors are centered on each wheel axle while the center of gravity is behind the front wheel.
I see that offset between CG and rear lift vectors as producing an axial torque on each rear wheel as the rear wheel top tries to collapse towards the VT body. The torque would be present even when the VT is cruising straight ahead.
Then again, I'm not an engineer so my intuition could be completely off-base. If the Chinese bearings fix the problem then I'm all wet!
Cheers,
Michael
Dag Wim, wij monteren geen Chinese of uit dit soort landen afkomstige lagers.....goedkoop=duurkoop ze maken van alles na en doen geen research/materiaal-onderzoek.
BeantwoordenVerwijderenGr.Willem
Dag Willem.
BeantwoordenVerwijderenDe lagers zijn uiteraard niet van SKF kwaliteit, al zien er heel goed uit. Ze maken evenwel geen omwentelingen en dan kan het lang aan. Specificaties voor materiaalgebruik en toleranties zien er evenwel goed uit.
Voor die prijs is het te proberen.
Groeten,
Wim
Goed om te lezen Wim. Zoals ik je blog dat trouwens altijd vind. Veel actueler dan 'Ligfiets&' en minstens zo goed geschreven!
BeantwoordenVerwijderenBegrijp ik goed dat David Wielemaker
tijdens de 1 uurs race al 56,1 km/u gereden heeft als snelste ronde met de Velotilt?
Mvg Mick
Any news as to when the interview gets published?
BeantwoordenVerwijderenNo, not yet.
BeantwoordenVerwijderenBest regards,
Wim