Er is een jaar gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe serie toer/racekappen voor de Quest, de Quest XS en de Strada. De nieuwe kappen zijn ontwikkeld vanuit mijn racekap die bovenaan dit blog prijkt. Ze zijn lager en aerodynamisch beter. Voorheen werden de kappen altijd uit twee stukken vervaardigd en later aan elkaar gelijmd en gespoten. De kappen zijn nu uit één stuk en dat levert een sterker maar ook een fraaier en sneller geheel op.
In racetrim met de nieuwe kap kan ik een uur lang rond 60 km/u per uur rijden. Enkele rijders met de nieuwe kap hebben een wedstrijd gereden. Hun reactie is unaniem, deze kap is merkbaar sneller dan de vorige versie. De kap past perfect op de Quest, Quest XS en de Strada. Het profiel van de body van de fiets wordt prachtig gevolgd.
De nieuwe serie toer/racekappen behoudt uiteraard de bekende voordelen van een Velomobielonderdelen.nl kap. Dit zijn:
- Ongehinderd zicht rondom, geen hinderlijke delen van de kap in het gezichtsveld
- Maximum comfort, geen gaten in de zijkant, afvoer warme lucht via een smalle spleet aan de achterzijde
- Veilig door laag profiel en laag gewicht
- Beschermt tegen verwondingen bij een koprol
- Mooi uiterlijk.
Eén van de eerste gebruikers is Willem Vierbergen. Willem had eerder een kap uit Texel, nu een kap van Velomobielonderdelen.nl. Willem is overtuigd van de voordelen van de Velomobielonderdelen.nl kap. Hij verwoordt het zo op zijn blog:
Ik ben erg onder de indruk hoe deze "verbeterde" kap afgewerkt is, echt klasse tot in kleine details. Lange flappen klittenband eenvoudig verwijderbaar en af te stellen, bovendien ook weer snel te monteren.Willem rijdt, net als de meeste gebruikers van een toer/racekap, geen wedstrijden. Hij laat mij later weten dat zijn gemiddelde kruissnelheden met 5 tot 7 km/u zijn toegenomen.
De kap en vizier zijn geheel rammelvrij en goed te fixeren. Het deksel valt mooi in de uitsparing rond het mangat en loopt nergens tegenaan te schuren. De achterzijde loopt netjes vrij van de smurfenmuts en er is toch goede ventilatie aan de achterzijde.
Het rijden is een feest, stil, goed zicht, ook opzij en de deflector doet zichtbaar zijn werk. Ik ben er aardig nat van de regen in gegaan en kon ook in de regen rijdend het vizier goed vrij van condens houden.
Het is heerlijk stil onder de kap, hier is duidelijk de inbreng van Wim merkbaar geen rammeltje of kraakje en veel stelmogelijkheden van het vizier.
Het lage gewicht merk je meteen op als je de kap oppakt om in te stappen en ook tijdens het rijden merk je er niets van. Kortom ik ben in goede mood naar Zwaag afgedaald en ben erg blij met deze kap.
De hogere snelheid van de nieuwe kappen is ook al ervaren door Xander Niezing en Cees Roozendaal. Cees reed tijdens de tijdrit op Texel met ruim 56 km/u gemiddeld, harder dan ooit tevoren. Ook Xander, hij was de eerste die een nieuw model kap ontving, reed kilometers per uur harder dan ie van tevoren had gedacht.
Naast de vaste kappen is ook de gedeelde kap geheel opnieuw ontworpen. De hoed van de kap was voorheen onder de liggende deksel bevestigd. In het nieuwe model is een flens gemonteerd op de liggende deksel. Hierin past de opstaande hoed naadloos. De voordelen zijn:
- Precies gelijk uiterlijk en snelheid als de vaste kap
- Makkelijker monteren doordat de hoed er van boven wordt ingeschoven
- Sterkere constructie doordat de hoed op een sterke flens wordt gemonteerd.
Uiteraard is hèt grote voordeel dat deze kap uit elkaar kan worden gehaald en in de fiets mee kan. Dit is een uniek voordeel dat geen enkele andere kap biedt.
De nieuwe kappen zijn goedkoper geworden dan de vorige generatie.
De kappen zijn met korte levertijden te verkrijgen. Wil je voor de winter comfortabel en snel onderdak zijn, dat kan.
Alle nieuwe producten staan nu in de webshop van Velomobielonderdelen.nl.
Klasse !
BeantwoordenVerwijderenHi Wim
BeantwoordenVerwijderenIn hoeverre is het instap gat van de DF anders? Zijn de kappen eventueel pas te maken?
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenIk denk niet dat één van deze kappen op de DF past.
Waarschijnlijk komt Ymte zelf wel met een kap.
Groeten,
Wim
Ik vind het er mooi uitzien Wim.
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim
BeantwoordenVerwijderenAlleen de kap op de Quest past mooi.
Bij de Strada is geen mooi geheel,en op de xs staat ie ook niet mooi.
Groeten jan
Als ze nu de WAW eens in jullie handen gaven om die even strak af te werken zoals jullie met de Quest doen :) De laatste versie van de WAW is al een hele verbetering maar toch...jullie Hollanders hebben op dat vlak toch een streepje voor op de Belgen.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes uit Belgenland
Bart
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk gebruik nu al twee jaar, winter en zomer, de kap van eerste generatie en nog altijd naar volle tevredenheid. Ik zie ook dat er bij deze versie tal van verbeteringen aangebracht zijn: meer privacy, betere bescherming tegen invallend zonlicht, tochtstrip standaard, beter passend, sneller en minder tocht. Een zéér mooi afgewerkt product! Ik heb echter niet de mogelijkheid om ze even te komen passen dus nu is mijn vraag: pas ik er wel onder?
Groeten,
Daniel
Hi Daniël,
BeantwoordenVerwijderenGrote kerels als bijv. Jack Dekker passen er wel onder. Je moet gewoon wat dieper in de fiets gaan zitten.
Dit is veiliger en nu dus ook sneller.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het toch interessant om bij gelegenheid de kappen te vergelijken en bijvoorbeeld aan te geven hoeveel de kap verlaagd is. Misschien is ze ook smaller geworden? Je stelt in ieder geval, samen met Jan Reus, weer een mooie kap beschikbaar!
Groeten,
Daniel
Hi Daniël,
BeantwoordenVerwijderenDat vergelijken is helaas onmogelijk. De kappen werden voorheen op maat gemaakt. Er waren dan ook tientallen hoogtes. Als een kap te laag is mag ie gewoon retour. Dat zal waarschijnlijk niet vaak gebeuren. Een heel grote kerel als Jack Dekker past onder de nieuwe kap.
Groeten,
Wim