Half versleten F-lites heb ik vorige week door nieuwe vervangen. De oude mogen komende zomer weer dienst doen. F-lites zijn iets lekgevoeliger dan Marathons, maar de lage rolweerstand, ook bij vorst loopt deze band niet zwaarder, maken dit ook in de winter mijn favoriete band. Mocht ie lek gaan, ik maak dat gemiddeld maar één tot twee keer per jaar mee, dan is de F-lite er heel makkelijk af te halen en weer te monteren.
Dan zijn de voetengaten aan de beurt. Daar komt Lycra onder. Lycra is een extreem rekbaar maar tape wil er niet goed op plakken. Vaak zie ik velomobielen waar de Lycra onder heen en weer fladdert. Met een goede kwaliteit Lycra en een goede werkwijze kun je dat fladderen prima voorkomen.
Dan rek ik de Lycra in de lengte een centimeter of tien uit en plak deze met ducktape op de werkbank vast. Vervolgens breng ik vier stukken ducktape aan. Daarna wordt het geheel van de werkbank losgetrokken en omgekeerd. De voorspanning in de lycra is nu goed te zien aan de welvingen in de lycra. Nu wordt het geheel weer op spanning gebracht en opnieuw vastgeplakt. Op dezelfde plek waar de grijze ducktape aan de achterkant is geplakt breng ik eenzelfde laag aan.
Oh, dit had ik een paar dagen eerder moeten lezen. Ik heb de lycra dus al flapperend geplakt. Ik denk dat ik van dun kunststof een raampje ga maken waar de lycra opgespannen gaat worden. Vizier-materiaal.
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat is een mooie duidelijke handleiding om de Lycra te monteren, bedankt daarvoor!
Groeten, Adri.
Dag Belle,
BeantwoordenVerwijderenAls je Lexan gaat gebruiken zul je merken dat je wel een royale plaat moet gebruiken. Anders zal de lycra het raampje naar elkaar toetrekken.