zaterdag 11 januari 2014

VeloTilt schijfrem, maar dan anders


In mijn vorige post verhaalde ik over de wat moeizame weg naar een betrouwbaar blokkeringsmechanisme voor de VeloTilt. De hydraulische locks gaan het niet worden. We vallen nu terug op de eerder onderzochte schijfrem, maar dan wel een bijzondere.

Voorheen gingen we uit van een deel van een normale schijfrem. Door het gladde oppervlak kon alleen met veel remkracht worden voorkomen dat de fiets omviel. Dat is met een gewone fiets te voorkomen door je voeten op de grond te zetten. In een stroomlijn gaat dan natuurlijk niet.
Er moet een stroef remsegment komen dat maar 2 mm dik mag zijn. Jan Reus zoekt wat reststukjes carbon bij elkaar en maakt uit 7 lagen 200 grams carbon een nieuwe remplaat. De stukjes carbon worden kruiselings over elkaar gelegd en vacuüm gezogen.

Jan Reus haalt wat zilverzand uit de kanariekooi van zijn moeder en strooit dit in een laagje natte epoxy. Na droging en in de goede vorm zagen is de nieuwe 24 cm grote schijf klaar. De proef met een hydraulische remtang overtuigt onmiddellijk. Met één vinger aan de remhandel zit de schijf onwrikbaar vast.

Uiteindelijk zullen we standaardiseren op de Avid BB7 mechanische schijfrem. Een mechanische rem is makkelijk vast te zetten en ook weer te deblokkeren. De drie wielen krijgen ieder zo'n rem en ook het blokkeringsmechanisme zal ermee worden uitgerust. Het voordeel van dezelfde remmen is dat als er eens één kapot gaat je altijd een reserve exemplaar mee hebt.

Komende dinsdag rijden Piet Kunis en ik naar Bram Smit in Naarden. We gaan daar rijden met de eerste naakte VeloTilt.