zaterdag 11 januari 2014

VeloTilt schijfrem, maar dan anders


In mijn vorige post verhaalde ik over de wat moeizame weg naar een betrouwbaar blokkeringsmechanisme voor de VeloTilt. De hydraulische locks gaan het niet worden. We vallen nu terug op de eerder onderzochte schijfrem, maar dan wel een bijzondere.

Voorheen gingen we uit van een deel van een normale schijfrem. Door het gladde oppervlak kon alleen met veel remkracht worden voorkomen dat de fiets omviel. Dat is met een gewone fiets te voorkomen door je voeten op de grond te zetten. In een stroomlijn gaat dan natuurlijk niet.
Er moet een stroef remsegment komen dat maar 2 mm dik mag zijn. Jan Reus zoekt wat reststukjes carbon bij elkaar en maakt uit 7 lagen 200 grams carbon een nieuwe remplaat. De stukjes carbon worden kruiselings over elkaar gelegd en vacuüm gezogen.

Jan Reus haalt wat zilverzand uit de kanariekooi van zijn moeder en strooit dit in een laagje natte epoxy. Na droging en in de goede vorm zagen is de nieuwe 24 cm grote schijf klaar. De proef met een hydraulische remtang overtuigt onmiddellijk. Met één vinger aan de remhandel zit de schijf onwrikbaar vast.

Uiteindelijk zullen we standaardiseren op de Avid BB7 mechanische schijfrem. Een mechanische rem is makkelijk vast te zetten en ook weer te deblokkeren. De drie wielen krijgen ieder zo'n rem en ook het blokkeringsmechanisme zal ermee worden uitgerust. Het voordeel van dezelfde remmen is dat als er eens één kapot gaat je altijd een reserve exemplaar mee hebt.

Komende dinsdag rijden Piet Kunis en ik naar Bram Smit in Naarden. We gaan daar rijden met de eerste naakte VeloTilt.

11 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan.
    Het werkt al jaren als antislip op surfplanken,het kan wel zijn dat de korrels op den duur uit de epoxy breken.
    Dan maar schuurpapier oplamineren..
    Succes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (pssst: de foto is van een BB5. Ook een aardige rem, maar niet zo lekker als een BB7).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maarten,
    Je hebt helemaal gelijk, dit is een BB5 mountain. Ik zal de goede erbij zetten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Wim,

    Mooi is dat, een aantal profs krijgen het niet voor elkaar met al hun kunde en ervaring, en dan komen jullie er gewoon zelf uit en werkt het nog van de eerste keer ook! Goed gevonden, en op de manier die mij ook aanspreekt, wat "afval" of restjes bij elkaar rapen en er dan iets bruikbaars uit maken, klasse!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En zonder mensen die kanariepietjes in kooitjes houden wil het ook niet lukken...

    :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede mechanische remklauwen die Avid BB7 betrouwbaar en licht

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft Jan zo veel last van zijn moeder dat hij haar in een kanariekooi opsluit?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Check ook de TRP Spyre, de dubbelwerkende mechanische schijfrem. Zou heel goed een flinke stap vooruit kunnen zijn ten opzichte van de BB7. Ik ga er binnenkort mee proefrijden op de Noordkaapfujin. Hou FA in de gaten voor ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Walter,
    Een mooie rem. Jammer dat er afgelopen jaar van Tektro duizenden remmen zijn teruggeroepen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Wim,

    elke fabrikant die tevreden klanten belangrijker vindt dan kortetermijncijfers, roept wel eens iets terug.
    Ik heb hem gisteren gemonteerd en klein stukje gereden. Op het eerste gezicht een grote stap vooruit in constructie en materiaalkeuze, vooral voor het Nederlandse klimaat. Als er geen grote fouten in zitten, moet Avid aan het werk.

    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Walter,
    Je hebt volkomen gelijk.
    We hebben inmiddels in het team overlegd dat de TRP remmen vrijwel zeker de voorkeur boven de BB7 verdienen. Veel minder kans op aanlopen en een makkelijke montage. De prijs is wel wat hoger, maar dat is op de prijs van een VeloTilt geen groot bezwaar.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen