Maar blijft een LED hoofdlamp bij - 65 C of nog kouder wel werken?
Eén van mijn mede-eilandbewoners is verantwoordelijk voor de uitrusting van dit Ebola-team.
Navraag bij hun vaste - grote - leveranciers leert hem dat zij zich aan dit probleem niet gaan branden.
Er zit grote tijddruk op de leverantie van het Ebola vaccin. Bureaucratie en maandenlange validatie procedures dreigen roet in het eten te gooien. Daar komt Velomobielonderdelen.nl in beeld.
De li-ion accu wil bij temperaturen zo ver onder het vriespunt niet meer werken. Er zijn evenwel 3,7 Volt li-ion accu's, bijv de Samsung R25, die een extreem lage interne weerstand hebben. Als de lamp 5 minuten voor gebruik wordt aangezet zou het misschien toch kunnen lukken.
Vandaag krijg ik de uitslag. De lamp is 15 minuten in - 82 gr. C gelegd en ... brandde na opening van de diepvriezer nog volop. Test geslaagd. Van de vijf streepjes acculading is na 20 minuten nog één streepje over. De accu blijkt nog steeds 3.82 Volt te leveren. Dat is uitstekend want langer dan 10 minuten blijft men niet in de extreme diepvriezer.
Het team heeft nog meer uitdagingen, bijv. de vraag of rolcontainers bij - 65 gr. C nog goed te bewegen zijn, maar die vraag is aan anderen om te beantwoorden. Wij hebben in ieder geval een heel klein deel van een grote puzzel om goede omstandigheden te creëren om een goed werkend Ebola vaccin te maken, helpen oplossen.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het een idee om bij de accu een containertje water te stoppen. Van e-bay hadden we een weerstation voor weerballonnen gekocht, nu zat er bij de geisoleerde batterijen opslag een bakje water. Water heeft de onhebbelijkheid om veel energie nodig te hebben om te bevriezen.
Er zitten namelijk 2 stops in water, de eerste is 0°C, het bevriezen zelf. Maar daarna heb je nog het -5°C punt waar zich de kristallen gaan vormen. Hoe sneller door dit punt hoe kleiner de kristallen. In de levensmiddelen industrie willen ze zo snel mogelijk door dit -5°C punt heen om de cellen van het voedsel niet te doorboren en daardoor een slappe hap te krijgen.
Maar het is al mooi dat je met wat onderzoek al zo'n mooi resultaat hebt.
Die rolcontainers zal een stuk moeilijker zijn. Plastic wordt natuurlijk erg hard en breekt snel. Metaal blijf je aan plakken als je dit per ongeluk vast houd. Dan is het enige een houten rolcontainer maken. Stalen wielen en as is geen probleem, die houd je toch niet vast. En hout isoleert beter dan staal en plastic.
Vriendelijke groet,
Raimo Geel.
Ik ben erg benieuwd hoe carbon zich gedraagt bij dergelijke temperaturen.
BeantwoordenVerwijderenZijn daar naar jouw weten wel eens proeven mee gedaan ?
Hi Bram,
BeantwoordenVerwijderenGeen idee eigenlijk. Tegen hitte kan het wel goed. Ik denk dat extreme kou ook geen probleem hoeft te zijn mits je het niet hard stoot of anderszins mechanisch belast. Als hoesje voor isolatie kan het geen enkel probleem zijn.
Bram,
BeantwoordenVerwijderenCarbon/epoxy is ,mits op de juiste manier ontworpen en vervaardigd, enorm stabiel onder wisselende temperaturen. Wij maken op de zaak onderdelen voor satellieten welke aan de ene kant heet worden door de zon en aan de schaduwkant ruim onder het vriespunt komen. Deze onderdelen mogen absoluut niet vervormen en moeten uiteraard hun sterke en stijfheid behouden.
Groet,
Jeroen
Opslag begrijp ik, maar vindt de bereiding ook plaats bij die temperatuur? Hoe lang kan een mens bij die temp. zulk nauwkeurig werk verrichten?
BeantwoordenVerwijderenPeter jonker
Peter,
BeantwoordenVerwijderenHet gaat om tijdelijke opslag. Gewerkt wordt er onder - 26 C.
1) We gebruiken custom made RVS trolleys. De kledingprocedure voorkomt dat je de kar met blote handen vastpakt.
BeantwoordenVerwijderen2)Verwerking/bereiding vindt plaats bij kamertemperatuur, waarna het omwille van het glastransitiepunt direct wordt ingevroren naar -60C.