Het regent voortdurend en rijden is nog even geen genoegen. David en Jeroen bepraten de mogelijkheden om de voorbrug geheel uit carbon te maken. Dat gaat in de komende maanden gebeuren zodat de tweede VeloTilt vrijwel geheel uit carbon zal bestaan. Ook zal al komende maand een toertop gemaakt worden. Hiermee is goed zicht onder alle omstandigheden gegarandeerd.
David probeert of ie in de fiets past. Dat blijkt prima te gaan waarmee duidelijk is dat rijders tot 1.95 meter met schoenmaat 47 in de huidige fiets passen. We kijken hoeveel helling er met de nieuwe bredere wielpoten mogelijk is. De hoek is heel groot dus daar is geen probleem. Met de bredere spoorbreedte valt de VeloTilt met maximale helling met David erin zelfs niet om. De bredere wielstand, spoorbreedte 99 cm, hebben we gekozen om de lucht rond de romp van de fiets ongehinderd te laten stromen. Later kijken we met een smallere wielbasis waar interferentie met de romp optreedt. Het verwisselen van wielpoten is in een paar minuten gebeurd en zelfs het verwisselen voor een wiel met een elektromotor is ook zo klaar.
Als de regen is opgehouden gaan David en Jeroen rijden. David met de gestroomlijnde fiets, Jeroen met de naakte VeloTilt. De proefritten verlopen geheel naar wens. Jeroen blijkt de naakte VeloTilt zelfs met volledig losse handen te kunnen rijden. Dit is een heel groot compliment aan Bram Smit die de geometrie van de fiets heeft ontworpen. Ook David is bijzonder te spreken over het rijden met de VeloTilt en wil zelfs met de compleet gesloten fiets rijden.
Direct nadat David met gesloten kap is vertrokken slalomt ie al tussen het verkeer door. Ook dit gaat uitstekend en hij komt opgetogen terug. We rijden al filmend achter hem aan en hij rijdt het hele industrieterrein over naar de werkplaats.
Knap gedaan.
BeantwoordenVerwijderenComplimenten.
Gr
Rudolf
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat ziet er heel goed uit! Proficiat met het resultaat tot nu toe, alle problemen worden door het team opgelost, dan duurt het wat langer, maar dan is het gelijk goed ook!
Ben benieuwd naar de filmpjes.....
Groeten, Adri.
Ik ben benieuwd naar de filmpjes!
BeantwoordenVerwijderenHier staat op de woning " Geduld overwint" het lijkt zeer toepasselijk op de Velotilt. Suk6 met het vervolg
BeantwoordenVerwijderenWat is ie toch mooi!
BeantwoordenVerwijderenHebben jullie er al mee gereden bij een stevig NoordHollands windje? Ik ben zo benieuwd hoe dat gaat.
Groeten,
Merijn
Hi Merijn,
BeantwoordenVerwijderenWe hebben er nog niet met harde wind mee gereden.
Dat blijft nog even spannend.
indrukwekkend, knappe team prestaties
BeantwoordenVerwijderen@Merijn,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat harde wind geen probleem is, want ik denk dat je dan met de lock ingeschakeld zult gaan rijden.
@Wim,
Ik ben heel benieuwd naar het tweede exemplaar (met mooi rood kleurtje)
en ben benieuwd naar de gewichtsbesparing, die ongetwijfeld behaald zullen worden.
Groet
Rudolf.
Superb work!
BeantwoordenVerwijderenIt would be interesting to hear what your time plan is regarding release of the Velotilt.
Looking forward to see the new video that you shot recently
Best regards
Patrik
That looks like so much fun to ride. Looking forward to seeing more video.
BeantwoordenVerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenCoole plaatjes.
Ben geïntrigeerd door het lockmechanisme. Klopt het, dat de twee "kantelplaatjes" door het paar spiraalveertjes tegen de halfronde schijf worden gedrukt (en met de touwtjes weer los worden getrokken?)
Als dat zo is: dan lijkt het mij, dat er heel hoge piekspanningen in plaatjes en halfronde schijf optreden. Vervormen die plaatjes en schijf niet na n keer vergrendelen/onkoppelen en zo ja: is er dan geen kans dat de boel op een gegeven moment niet meer te onkoppelen is?
groeten, Klaas V.
Dag Klaas,
BeantwoordenVerwijderenPrecies zo gaat het. Tot nu toe hebben we al heel vaak gekoppeld en ontkoppeld. Dat blijft prima gaan. Het halfrond is nu van RVS, vrij zacht materiaal. Er komen heel ondiepe groefjes in die de werking niet beïnvloeden. Het is eenvoudig het halfrond te vervangen door veel harder gewoon staal.
Ziet er echt prachtig uit. Ben benieuwd naar de filmpjes.
BeantwoordenVerwijderenEr stond gisteren ook al een vlagerige wind tussen de gebouwen door (ik schat zo'n 3bft?). De wind was wel voelbaar maar zeker nog geen probleem.
BeantwoordenVerwijderenNaar mijn idee heeft mijn M5 lowracer met dicht voorwiel meer last van zijwind dan de volledig gestroomlijnde Velotilt.
David
Mooi verslag en prachtige, duidelijke foto's
BeantwoordenVerwijderenwe volgen op de voet!
gr,Henk
Looking better and better! Hoping for a head-out top when it is ready for it.
BeantwoordenVerwijderen@Zix,
BeantwoordenVerwijderenA head-out top will be made next month.
Yay, that's great!
VerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenZijn de glijlagers in de wielpoten al vervangen door echte?
Wat leuk om te zien.
BeantwoordenVerwijderenVeel plezier met (hard) rijden!
Bjorn
Dat ziet er goed uit op de filmpjes. Zijn er al testen op hogere snelheid gedaan, met bochtenwerk? Ben benieuwd hoe de Tilt zich houdt bij snelheden boven 40 km/u.
BeantwoordenVerwijderenHet blijft boeiend om volgen. Een lekker eigenzinnig concept en het lijkt te werken. Door de exotische oplossingen zal de VeloTilt allicht niet goedkoop worden, maar als het rendement waargemaakt wordt, kan dat geen bezwaar zijn. Ik ben benieuwd hoe het verder loopt en daarin zal ik zeker niet alleen zijn ;-)
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenIs 99 centimeter niet heel erg breed voor een fiets. Veel fietspaden hebben paaltjes die smaller bij elkaar staan.
Verder heel mooi.
Tom Hospes
Dag Tom,
BeantwoordenVerwijderenJa, 99 cm is voor veel fietspaden te breed. We willen evenwel testen met een configuratie die geen of vrijwel geen verstoring van de luchtstroom om de fiets oplevert.
Later maken we naast de al aanwezige smalle poten nog wel een tussenmaat.
Wow! (Sprakeloos)
BeantwoordenVerwijderenI've seen the future and it tilts!
Het is een prachtig resultaat ik kijk uit naar de productieversie en ga alvast sparen!
BeantwoordenVerwijderenAan het rijgedrag van de velotilt-in-wording te zien hebben jullie een 2 wielige velomobiel met 3 wielen geschapen :-))
BeantwoordenVerwijderenDe body gaat in zekere mate heen en weer zoals een 2 wielige velomobiel zou doen maar het typische slingeren op de wielen bij lage snelheid van een 2 wielige velomobiel ontbreekt bij de 3 wielige velotilt totaal.
Als de velotilt ook een snelheid kan ontwikkelen die bij 2 wielige velomobielen hoort, en een veel hogere bochtstbiliteit dan een klassieke 3 wielige velomobiel ervoor terugkrijgt is ander rijgedrag dan je zou verwachten van een 3 wielige velomobiel maar een kleine tradeoff waar men aan zal moeten wennen.
Ergens is natuurlijk volstrekt logisch dat je met dat tilt mechanisme die "rijdt als 2 wielen" ook sommige rijeigenschappen zou meekrijgen van een 2 wieler. Toch ben ik nog iewat verrast door het resultaat :-))
Dag Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenOns is ook al opgevallen dat de VeloTilt stabieler rechtuit rijdt dan je van een tweewieler zou verwachten. Als de VeloTilt langzaam rijdt of bijna stil staat, gaat de fiets langzaam omvallen. Omdat dan onmiddellijk de spoorbreedte toeneemt, neemt ook de weerstand van de beide achterbanden in dwarsrichting enorm toe.
Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de bijzondere stabiliteit bij lage snelheid.
De VeloTilt heeft door de twee uitstekende achterwielen uiteraard niet de snelheid van een identieke romp met één achterwiel.
Groeten,
Wim
De rechtdoorstabiliteit is voor een groot deel afhankelijk van de frictieloos bewegende lockout en draagarmen.
BeantwoordenVerwijderenOpmerkelijk trouwens dat bij een aantal mensen het kwartje pas valt als ze het filmpje gezien hebben.
Bram ik begreep uiteraard wel wat de velotilt zou moeten doen, maar zo'n filmpje verduidelijkt nog veel meer wat de gevolgen zijn van de gemaakte keuzes.
BeantwoordenVerwijderenIk bedoelde dan ook het heen en weer deinen bij trappen. Ofwel de reactie van de velotilt op de heen en weer gaande benen. Dat is normaal voor 2 wielige ligfietsen en velomobielen, maar in veel mindere mate voor 3 wielers. Die doen dat ook wel, maar daar werken de veerdempertjes van de buitenste wielen dat tegen.
Het zal vast geen werkelijk nadeel zijn want de recordvelomobielen zijn ook 2 wielers. Maar het is wel ander gedrag, waar sommige velomobielrijders ( zoals ik ) een beetje van opkijken/aan zouden moeten wennen
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Nu nog een kap erop, maar dat geeft vast minder technische problemen dan het locking-mechanisme.
BeantwoordenVerwijderenEn dan verder met testen, kilometers maken tot je er genoeg van hebt. Dat kan vast nog even duren…
Wim Schermer
BeantwoordenVerwijderenMooie gestroomlijnde Velomobiel heren. is dit een concept uitgave of komt hij als de kinderziektes er uit gehaald zijn in de productie ? Wat is momenteel het gewicht , Welke versnellingen basis /Ratio gebruiken jullie momenteel . De wielmaat is dat 20 ,24 of 26 inches ? Welke airodynamische coëfficiënten geven de windtunnel resultaten aan met de gesloten fairing er op en welke snelheden kan je met deze uitgave behalen onder optimale omstandigheden.?
De tilt oplossing doet me een beetje denken aan de nieuwe "add on tilting wheels" van Cruzbike
Bedankt voor de spannende presentatie. Ik ga de ontwikkelingen van dit project zeer beslist volgen.
Hartelijke groten Martinius Berg/Norway.
Dag Marinus,
BeantwoordenVerwijderenDe wielen zijn 20". De versnellingen worden geregeld met een Rohloff naaf en eventueel later door een eigen derailleur systeem.
De Cd*A van de VeloTilt is 0.045.
Het gewicht van het prototype is 39 kg.
Productie is mogelijk als de ontwerpdoelen worden gehaald.
Hello, any progress on the Velo Tilt towards production and sale? Thanks!
BeantwoordenVerwijderenHallo Jiro,
BeantwoordenVerwijderenWe are looking for a party that will bring VeloTilt to market.
Best regards,
Wim