Het is vandaag heerlijk fietsweer en de keuze om de Tesla te laten staan en te gaan fietsen is snel gemaakt. Ik maak zelfs een ommetje over de buitendijk van het IJsselmeer, schitterend uitzicht en een perfecte weg. De extra zes kilometer zoeven met een mooie snelheid onder de Quest door.
Jan en Jeroen hebben de onderzijde van de toertop gelamineerd. Nu moet de bovenkant worden gemaakt waarna later de racekap erop kan worden gemaakt. Jan heeft al strooklatjes aangebracht. Die blijken flink te hoog te zijn. We zetten de VeloTilt op zijn bok zodat ik met de voeten de pedalen kan ronddraaien. Jan bepaalt de hoogte van mijn knieƫn binnen de kap en legt dat vast. Het ziet er naar uit dat het uitzicht vanuit de fiets prima zal zijn.
Jan laat een proef zien met deelbare mallen. Deze mallen worden gebruikt om lastige vormen te maken. De mal wordt gemaakt door een ronde of anderszins moeilijke vorm in schuim te frezen. Daarna wordt de schuimkern voorzien van glasvezel en epoxy en ontstaan twee malhelften. Dan volgt een bijzondere werkwijze.
Nadat de carbon en epoxy in de mallen is gelegd wordt er een fietsband gewikkeld in plastic ingelegd. Dan worden de maldelen op elkaar gelegd, vastgeschroefd en de fietsband opgepompt. De band zet uit en drukt het carbon met de epoxy tegen de mal aan. Hier is bijvoorbeeld een zuiver ronde buis te maken maar ook een compleet voorframe voor een VeloTilt. En precies dat is de volgende klus. David ontwerpt een prachtig voorframe, Jeroen doet de sterkteberekeningen en Jan maakt de mallen en doet de lamineerklus.
In een volgende posting
Verschillende teams werken wereldwijd aan recordfietsen om te proberen het wereldrecord in Battle Mountain te verbreken. Dit record is nu in handen van Sebastiaan Bowier van het HPT team van de TU Delft.
Het Britse Arion team van de Universiteit van Liverpool doet dit jaar voor het eerst mee en heeft een fraaie fiets ontworpen. Zij hebben mijn medewerking gevraagd om Schwalbe One banden te testen met de pendel. Dat ga ik komende week doen en de resultaten zullen hier gepubliceerd worden.
Ben benieuwd naar de Schwalbe One. Op de door jou al eens gemelde site http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews doet hij het beter dan de Ultremo ZX. Inmiddels is de One al wel weer ingehaald door de wat lichter lopende de Continental Grand Prix 4000S II. De 28 mm versie hiervan ga ik zodra hij geleverd is als achterband proberen. Zelfs met minder luchtdruk (6/7 bar) rolt de 28 mm variant licht en dat is een groot pluspunt.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Dirk
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk ben benieuwd hoe de fiets eruit komt te zien met toertop, en hoe het weggedrag dan zal worden.
Nog even afwachten....
Groeten, Adri.
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenDe toertop stond in de tekening in het vorige bericht.
De rijeigenschappen zullen niet veranderen in vergelijking met de doorlopende racetop. Deze laatste is mogelijk wel iets sneller.
Super leuk die vooruitgang. Je hebt wel het Velotilt label vergeten aan je post te hangen ;-)
BeantwoordenVerwijderenWeet ik Wim, maar in het echt zal het toch weer wat meer aanspreken dan op de schets neem ik aan, dus blijf ik benieuwd.....
BeantwoordenVerwijderenWim dit wordt een prachtige fiets. Herstel dit is al een prachtige fiets.
BeantwoordenVerwijderenHak de knoop maar door en laat dit een succes worden.
Dat hangt natuurlijk wel af van het prijskaartje wat eraan komt te hangen……
Gr Rob
Get the weight down to the low 20's Wim and you'll have the ultimate Velo!
BeantwoordenVerwijderenIs that wishful thinking or is it possible?
-Michael
Hi Michael,
BeantwoordenVerwijderenLow 20's is difficult. We have a fully sandwich body for maximum strength and safety.
The locking mechanism is quite heavy. If we succeed to get VeloTilt around 30 kg we will be happy.