Rode getallen betreffen deze test
Omdat Hans en Ellen records najagen met de VeloX S testen we ditmaal ook meerdere jaargangen van de beroemde 20" Michelin Radiaal banden.
We testen de banden zowel met latex als tubeless band en met butyl binnenbanden. De Michelins ook met latex binnenbanden. De Michelins zijn de duidelijke winnaars. Maar spectaculair is de uitslag. Welke combinatie is de snelste, tubeless, met butyl binnenband of met latex binnenband. De uitslag zal iedereen verbazen.
We testen eerst de experimentele Schwalbe banden. Hans maakt de velgen, dit kan met iedere velg en hoeft zeker geen speciale tubeless velg te zijn, geschikt voor tubeless gebruik. Voor hoge snelheden maar vooral ook voor toerfietsen zijn tubeless banden met grote afstand beter dan banden met binnenbanden. Tubeless banden gaan vrijwel niet lek en als er een lek ontstaat wordt het lek weer snel door de latex melk gedicht. Bij snelheden boven de 100 km/u is een lekke band een levensgevaarlijke situatie die koste wat het kost moet worden voorkomen. Ook voor toerrijden is een tubeless band te verkiezen boven een band met binnenband die steeds maar weer lek gaat. Alleen grotere scheuren en gaten in de buitenband kan latex niet dichten. Geen nood, in een tubeless buitenband kan alsnog weer een binnenband.
Hans laat zien hoe eenvoudig een wiel tubeless gemaakt wordt. Eerst wordt er een nieuw velglint voor tubeless gebruik ingeplakt. Met een hete soldeerbout wordt een gaatje voor het speciale tubeless ventiel ingesmolten. Het losse tubeless ventiel wordt erin gestoken en met het schroefringetje stevig vastgezet. Dan giet Hans 20 tot 30 cc latex melk in de band en legt deze daarna om de velg. Het tikken van deze regels kost meer tijd dan de handelingen om een band tubeless te maken.
Het oppompen gaat het best met perslucht. De band sluit direct goed aan op de velg en dicht vrijwel meteen goed af. Bij één ouder model velg lukt het niet, er zit een naad waar de velguiteinden aan elkaar gepopt zijn. Het velglint gaat kapot en de lucht is er direct weer uit. We hebben genoeg velgen en de volgende gaat meteen weer goed. Maak je zelf je velgen tubeless, ga dan na het vullen meteen een stukje rijden. Pomp eventueel luchtverlies daarna bij. In een uitzonderlijk geval is dat nog een keer nodig en daarna blijft de druk veel langer op niveau in vergelijking met butyl banden.
De testmethode is steeds hetzelfde. We pompen de testbanden 1 bar harder op dan de hoogste testdruk. Iedere bandenset wordt een aantal keren heen en weer geslingerd op de asfaltstroken om in te lopen. De aluminium staande buis met de laser erop wordt waterpas afgeregeld zodat deze steeds vanaf dezelfde horizontale positie vertrekt. De laser projecteert een heel smalle lichtspleet op de garagedeur. Met een kaartje van een schietschijfje met concentrische ringen is de beweging van de laser perfect te volgen. Voor iedere te meten druk wordt de druk verlaagd en soms moet weer iets worden bijgepompt om precies op de gewenste waarde uit te komen.
En dan nu de resultaten. De Schwalbe experimentele band doet het beter dan de Schwalbe One maar toch meetbaar minder dan de al wel leverbare Continental Grand Prix LTD. De Schwalbe One 23 mm op 10 bar komt met SV6a binnenband op 19 mm velg tot 67,1 seconden. Dezelfde band op de 25 mm velg pendelt 2 seconden langer. Iets minder comfortabel weliswaar, maar toch een kleine winst. Opvallend is dat de Schwalbe One van productiejaar begin 2015 sneller zijn dan de versie van eind 2015.
De Continental Grand Prix LTD is met 77,5 seconden op 8 bar duidelijk sneller dan de Schwalbe One. Deze 28 mm band is evenwel 2,5 keer zo duur als de Schwalbe One. Voor drie Continental banden betaal je 250 euro, dat is nogal wat. Opvallend is dat 8 bar, officieel ook de maximale druk, inderdaad een optimale druk is. Bij de ook geteste 9 bar pendelt de band 0,2 seconden korter. Bij 10 bar pendelt ie weliswaar 0,7 sec. langer, maar doordat de band dan nauwelijks meer inveert zal de snelheid op de weg toch lager zijn. Trillingen in de carrosserie remmen een gestroomlijnde fiets duidelijk af.
Dan de verrassing van de dag, de Michelin banden. Officieel niet te koop, maar voor ingewijden, waaronder ik :), natuurlijk wel te verkrijgen. We testen drie jaargangen van deze tubeless radiaalband, namelijk 2009, 2011 en 2013. Eerder had ik al uitgevonden dat de versie met bouwjaar 2009 de snelste band was. Sebastiaan Bowier in de Velox van TU Delft bracht daarmee in 2013 het wereldrecord op 133,84 km/u. Ook nu weer blijkt de 2009 versie met 195,6 seconden de snelste versie tot ......
Na de 2009 versie testen we de 2013 uitgave. Die is meetbaar langzamer met 187,1 seconden. Nog steeds formidabel snel maar toch langzamer. Als laatste testen we de 2011 versie. Daarvan hebben zowel Hans als ik er een aantal beschikbaar. Tot onze verrassing komt deze band tubeless tot maar liefst 193,7 seconden, slechts 1,9 seconden trager dan de 2009 versie.
We willen ook graag weten hoeveel gewone binnenbanden deze radiaalband vertragen. Eerst de SV7c butyl binnenband erin. Wel de zaak eerst grondig schoonmaken natuurlijk. Met de gewone binnenband pendelt de 2011 versie toch altijd nog 188,6 seconden. Maar slechts 5,1 seconden of 2,5% langzamer dan tubeless.
Als laatste testen we met een latex binnenband. Jeroen Koeleman heeft enkele 26" Michelin latex binnenbanden verkleind naar de 20" maat. Dat is een handigheidje dat je echt een keer gezien moet hebben om het goed te kunnen. We brengen de druk weer op de voor deze radiaalband optimale 7 bar en komen tot de conclusie dat deze combinatie veel sneller is dan de tubeless band met latex melk.
De band pendelt nu gedurende 6 testruns gemiddeld maar liefst 217,8 seconden. Dat is 24,1 seconden ofwel 12,4% sneller dan in de tubeless versie. Dit wekt bij ons grote verbazing en ongeloof. Toch liegen de resultaten er niet om. Een verklaring hebben we vooralsnog niet.
Het wordt Hans nu wel duidelijk waarom zijn vrouw Ellen twee jaar geleden op de Dekra baan vele ronden lang harder dan 90 km/u bleek te kunnen rijden. Precies deze combinatie van Michelin radiaalband met latex binnenband zat om de velgen. Eén van de latex binnenbanden raakte lek en is er weer teruggegaan naar de standaard tubeless situatie. Ellen heeft die snelheid daarna nooit meer gehaald.
Vanavond zal ik alle gegevens in het moederbestand zetten en hier plaatsen. Eerst een rondje fietsen. Het rondje fietsen was heerlijk. Weinig wind en een temperatuur van 13 graden C. Het rondje van net geen 30 km leg ik af bij een gemiddelde hartslag van 120 slagen per minuut. Dit gaat vandaag meer dan uitstekend met een gemiddelde snelheid van 45,2 km/u. In de zomer reed ik maar één keer 0,1 km/u harder, maar dat was bij een veel hogere temperatuur.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenNou maak je me wel nieuwsgierig...
Groet
Erwin en Tante Lies
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten! De nieuwe Pro One zou ook nog interessant zijn, maar ik weet niet of die al op de markt is.
BeantwoordenVerwijderenGroeten Jos
Je zou zeggen tubeless met latex bib. maar dat zal wel niet. Anders zou het geen verrassing zijn.
BeantwoordenVerwijderenIk bèn benieuwd !!!
spannend! Ook de redactie van ligfiets.net wacht met spanning af...
BeantwoordenVerwijderenTeaser...... :)
BeantwoordenVerwijderenIk waag ook een gokje: het spectaculaire zit hem vast in de oude wijsheid dat belegen, enigszins uitgedroogde bandjes veel lichter lopen dan nieuwe.
BeantwoordenVerwijderenWie weet.
RB
Marathon++ met extra zware binnenbanden..
BeantwoordenVerwijderenAls die Michelin banden niet vrij verkrijgbaar zijn heeft niemand daar wat aan behalve heel specifieke mensen. Dat verhaal is dan ook niet zo interessant.
BeantwoordenVerwijderenBeter nieuws is dat tubeless banden lage rolweerstand hebben EN weinig lekgevoelig zijn. Dat is tenminste iets waar je praktisch wat aan hebt.
Maar ook tubeless velgen kun je waarschijnlijk nog steeds niet op je velomobiel gemonteerd krijgen.
The Continental GP ltd are 12% faster than the Schwalbe One on the 25mm rim. Daniel Fenn found out that the One are faster on 19mm rim; perhaps when the substrate is rough, they work better on narrow rims.
BeantwoordenVerwijderenThe experimental Schwalbe tires (it seems that you are testing the Schwalbe Pro One 28-406) have a value between the One and the Continental Ltd. Therefore the 20% claimed improvement isn't reached here; that's a bit dissapointing as I was expecting to switch to those.
Thanks a lot for those tests and interesting results.
Greetings, Clément
Mooi werk weer Wim en Hans,
BeantwoordenVerwijderenIk zou denken dat dit hetzelfde effect is als het proefje van het rollen van een gekookt ei versus een rauw ei.
Als de snelheden laag zijn, zoals bij de pendel, remt het plasje melk flink af.
Bij hoge snelheden, zeker VM snelheden, speelt dit niet meer zou je zeggen. Dit is dan wel strijdig met Hans/Ellen ervaring.
Ik ben benieuwd wat er nog meer over te zeggen is.
Het is wel een onvoorstelbaar groot verschil tussen de Michelin banden en de rest zeg.
Elke velg, ook de huidige op onze velomobielen geleverde velgen zijn zonder meer tubeless te maken. Daar is echt geen speciale velg voor nodig. De velgen die je op de foto's ziet zijn gewoon door Velomobiel.nl geleverde standaard velgen.
BeantwoordenVerwijderenLatex binnenbanden lopen vrij snel leeg. Ik ga experimenteren met latex melk in de latex binnenband. Dan wordt ie waarschijnlijk wel veel dichter.
Na het lezen van de volledige post ben ik erg benieuwd of de Schwalbe "experimentele" tubeless band (vermoedelijk Pro One) ook sneller is met een latex biba ipv de vloeistof.
BeantwoordenVerwijderenIk ga niet zeggen om welke band het gaat. Wel is de band te smal om daarin de brede latex binnenband te kunnen stoppen.
BeantwoordenVerwijderenHet opent wel weer heel nieuwe mogelijkheden.
Ben wel benieuwd wat Todd Reichert bij zijn recordrace onder zijn snelheidsmonster had gemonteerd? Heeft toevallig iemand dat gezien..? Mvg Cees
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het interessant om met wat verschillende hoeveelheden latex en in verschillende banden (geometrisch en qua materiaal) te experimenteren. Dynamische effecten van de vloeistof zouden een volgens mij een effect op de weerstand kunnen hebben. Niet dat je daarmee de verschillen zult kunnen verklaren, maar je komt er wel achter of de pendelproef ook 100% geschikt is voor deels vloeistof gevulde banden.
BeantwoordenVerwijderenDe meest simpele en meest logische verklaring lijkt mij ook wat Henk - Jan Meijer al aanhaalt, dat het plasje latex melk in combinatie met het pendelen zorgt voor een ongewenst vertragend effect.
BeantwoordenVerwijderenAndré, Leo,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat de latex vloeistof, gemiddeld 25 cc per band, geen invloed kan hebben. 25 cc latex vloeistof weegt 30 gram, voor twee banden dus 60 gran. De hele combinatie van pendel, wielen en banden weegt 85 kg. De hoeveelheid latex is 0,07 %, absoluut verwaarloosbaar. Per saldo weegt de pendel 1.416 keer zoveel als de latex.
Eerder heb ik vergelijkende metingen met de pendel gedaan zonder en met 50 cc latex in twee binnenbanden. Ook toen waren er geen verschillen meetbaar.
Wim,
BeantwoordenVerwijderenHet gewicht van de vloeistof is niet wat telt, maar de interne weerstand van de vloeistof en de hechting van de vloeistof aan de band. Maar, als het is zoals je zegt dat in een andere meting geen verschil was, dan zit het daar niet in.
Misschien is dan een test met verschillende gewichten 65 en 105 kg i.p.v. 85 zinvol. Dan zou je misschien verschil in buiging van binnen en buitenband kunnen bestuderen. Maar misschien weten ze bij Michelin wel hoe het zit want het verschil wat tussen de bouwjaren zit misschien een de compound mengsels. En dat is wat je vermoedelijk zit te meten met mijn suggestie. Twee verschillende opbouw resultaten van een band. (een met extra laagje en een zonder)
Soms moet je gewoon maar wat aanklooien om een keer tot een bepaald inzicht te komen.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb wel eens met antilekvloeistof gereden (ook latex 'melk', in een gewone butyl binnenband) en mijn indruk was dat dat enorm slechte invloed had op de rolweerstand. Dit dus bij gewoon rijden. En net wat Leo zegt, mij lijkt niet zozeer het gewicht van belang, maar meer de stroming in de vloeistof en de weerstand tussen band en vloeistof die ontstaat. In dat geval telt waarschijnlijk ook nog hoe ruw het binnenste oppervlak van de band is...
Verder erg leuk dat jullie hier weer mee bezig zijn geweest, dank hiervoor,
groeten, Bastiaan
Wim it would be interesting to try the Schwalbe Shredda 50mm (folding) tubeless. Schwalbe's website says these tires can be converted to tubeless with liquid sealant.
BeantwoordenVerwijderenOverigens is een bekend probleem met de Schwalbe One dat als je een wiel per ongeluk laat blokkeren bij remmen, wat snel gebeurt in de bocht, je de band gelijk weg kan gooien. Mogelijk (en hopelijk?) is de 2016 versie hier beter tegen bestand, zij het ten koste van de snelheid,
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Bastiaan
The Marathon Almotion 55-559 is just visible in the table in this article. The 2016 version of this tire features "MicroSkin" same as Schwalbe Pro One and is "tubeless easy". Might be worth a test on your shuttle in tubeless configuration.
BeantwoordenVerwijderenJe maakt hier volgens mij toch echt even een denkfout.
BeantwoordenVerwijderenJe bent geen gewichten aan het meten maar verliezen in de vorm van wrijving.
Het gewicht van de pendel brengt eenmalig een bepaalde hoeveelheid energie in die afhankelijk van de verschillende weerstanden binnen een bepaalde tijd wordt opgebruikt (Op dat moment staat de pendel stil)
Door de viscositeit van de latex vloeistof, zal deze de gele pendel cyclus, en dan met name wanneer de bewegingen nog wat groter zijn, een wrijving veroorzaken en dus de pendel (samen met alle andere weerstanden) af remmen totdat deze stil staat.
Dat je eerder in een andere opstelling (waar de verliezen van de latex vloeistof mogelijk te verwaarlozen waren) geen verschillen hebt kunnen meten zou voor mij onvoldoende bewijs zijn om er van uit te gaan dat het bij deze meting ook verwaarloosbaar is.
De latex vloeistof zal zich in de gehele pendel cyclus waarschijnlijk enkele tientallen meters verplaatsen (telkens kleine stukjes heen en teug) hoeveel weerstand dit oplevert hangt o.a. sterk af van de viscositeit en de hoeveelheid vloeistof.
Ik wil aan het verhaal van Arnold nog 1 element toevoegen: het is niet meer dan logisch dat het effect in een gladde binnenband minder is dan in een, normaal gesproken veel ruwere, buitenband.
BeantwoordenVerwijderenWe zoeken naar kleine verschillen en eerlijk gezegd zou het me verbazen als dit effect niet gemeten kan worden. Overigens, ingewikkeld is het wel: het hangt sterk af van de viscositeit van de melk (dus ook temperatuur, ouderdom, ..), de snelheid van de pendel en de ruwheid van de band...Kortom, steeds andere resultaten te verwachten.
En nu hou ik er verder over op ;-) het is inderdaad maar een detail.
De latex vloeistof heeft de viscositeit van gewone melk. Het is dus heel vloeibaar. Van de 25 cc die in de band wordt gegoten blijft rond 10 cc meteen aan de binnenkant van de buitenband hangen. Het gaat dus om 15 cc per band en 30 cc per twee banden die vrij heen en weer kunnen bewegen.
BeantwoordenVerwijderenGezien de grote vloeibaarheid van de latex melk en de uiterste trage beweging van de pendel, blijft de melk goeddeels onderin de band liggen.
Wim, ik moet het toch met Henk-Jan, André en Bastiaan eens zijn: het verschil zit hem in de beweging van de vloeistof. En hoe kleiner de verliezen elders, hoe meer uitgesproken het verlies van de vloeistofstromen is. Dat is complexe materie: de temperatuur, de materiaaleigenschappen waarlangs de vloeistof stroomt, de snelheid van stromen en zelfs de interactie met de lucht in de band. Afhankelijk van welk deel het verlies veroorzaakt zul je wel of niet een effect van de hoeveelheid vloeistof krijgen.
BeantwoordenVerwijderenVerkijk je er trouwens niet op hoeveel wrijvingsverliezen zelfs iets "zo vloeibaar als melk" heeft.
Als ik wat van de vloeistof heb zou ik een van onze rheologie experts kunnen vragen de visceuze eigenschappen eens goed te meten (als functie van vloeisnelheid, temperatuur en eventueel druk).
Het blijft altijd erg interessant als er getest wordt!! Alle openbaar gemaakte testen bij elkaar geven een veel beter beeld van de werkelijkheid dan een test in een tijdschrift(wat advertentiegeld nodig heeft van de fabrikanten). Het mooie van deze openbare testen(en bijvoorbeeld de discussie op de duiste forum) is dat er erg veel mensen met kennis van zaken bij betrokken raken. Iets wat de kennis zeer vergroot. thx hiervoor!!
BeantwoordenVerwijderenOm de eventuele "wrijving" van de latex melk zichtbaar te maken zou je misschien eens kunnen proberen om 2 wielen klaar te maken. 1 wiel met latex binnenband en 1 wiel tubeless en latex melk erin. beide wielen vanaf bijvoorbeeld 10 km/h uit laten draaien (natuurlijk zonder dat ze de grond raken). Als Latex Melk geen wrijving geeft zouden beide wielen even lang bezig zijn voordat ze stil staan. Voorwaarde is wel dat beide wielen dezelfde lagerweerstand hebben. Je kunt ook 1 wiel gebruiken met een fietscomputer die de snelheid opslaat, zodat je later terug kunt kijken hoe lang het wiel erover doet voordat het stil staat. Om het nog simpeler te maken zou je ook gewoon je Quest kunnen pakken. Het wiel waar de snelheidssensor aan zit een slinger geven en daarna melk erin en nog een keer een slinger geven. Daarna beide snelheidsgrafieken over elkaar leggen en we hebben de informatie. Nu alleen nog iemand die het doet :) Theoretisch gezien zou je zelfs uit de grafiek moeten kunnen halen bij welke snelheid de latex mee gaat draaien met het wiel.
De wielen van mijn Quest draaien helaas niet soepel genoeg voor deze test.
groeten,
Jan v. St.
Om het voorstel van Jan v. St. nog wat verder uit te werken:
BeantwoordenVerwijderenIk vind uitlopen tot stilstand altijd een dubieus criterium. Wanneer is dat precies? Bovendien draait een goed gebalanceerd wiel na stilstand weer terug totdat het ventiel op zijn laagste plaats staat (een mini-pendel!). Beter is om op een spaak een magneet te monteren, en op de vork een gewone wielsensor met draad in serie met een batterij aangesloten op een datalogger. Je kunt dan elke wielomwenteling zeer precies timen en de vertraging uitzetten als functie van de omwentelingssnelheid. Daar moet het eventueel afremmende effect van de latex zichtbaar worden. Methode en uitwerking: zie http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=24405&start=80
Testen die ons op een hoger plan brengen... Ons? Eigenlijk wil ik een band die veel aspecten verenigt: snel, lekvast, grip in bochten + mul zand... De laatste Avocat Cross op mijn Rainbow Lyra voorwiel begeeft het bijna van ouderdom. Wie voert ze weer eens in uit de VS?
BeantwoordenVerwijderenZou het verschil in gewicht ook (deels) kunnen verklaren waarom banden op brede velgen langer pendelen?
BeantwoordenVerwijderenWaarom latex melk gebruiken bij een tubeless band zoals de Michelin, die is zonder ook luchtdicht. Verder specificeert Michelin een ander type velg. Dat zou een lek kunnen opleveren bij het velg-band contact, waar geen latex melk komt. Is de druk na afloop van de pendeltest nog gemeten?
BeantwoordenVerwijderenEen tubeless band kan niet zonder latex melk. Ook al zou ie zonder latex luchtdicht zijn, dan wil je onderweg bij een lekke band dat de latex het gaatje dicht. De velgen die Michelin specificeert zijn heel brede en zware velgen. Er worden overigens nu wel bredere velgen gemaakt want hoe breder hoe beter.
BeantwoordenVerwijderenHeel erg interessant. Ik heb nu ook gekeken hoe de gewoone (draad) version von da Conti GP is getest, maar die kan ik niet vinden. De vouw-versie lijkt niet in de koop te zijn, toch?
BeantwoordenVerwijderen