De Quest is ondanks zijn ruim 15 jaar oude ontwerp nog steeds een uitstekende velomobiel. Maar op een aantal punten is de leeftijd goed af te zien. Moderne velomobielen hebben onderhuids een aantal versterkingen die in de oudere Quest ontbreken. Deze versterkingen zijn deels alsnog aan te brengen.
Moderne velomobielen hebben allemaal een bredere tunnel achter het hoofd. Dit levert een veel betere aerodynamische luchtstroming op aan de boven/achterkant van de fiets.
Jan Geel, de inventieve Quest rijder uit Oostwoud en eigenaar van museum De Baan in Oostwoud heeft al een reeks verbeteringen in zijn Quest aangebracht. De meeste onderhuids maar de spiegels met ingebouwde richtingaanwijzers zijn een fantastische veiligheidsvoorziening. Jan besluit om zijn Quest met een nieuwe tunnel achter het hoofd een belangrijke upgrade te geven. Jan is niet van het benauwde en zet de zaag in de Quest. Hij zaagt letterlijk de hele bovenkant van de achterkant van zijn Quest af. Daarna maakt ie een mal waarop ie een nieuwe bovenkant lamineert. Tenslotte lamineert Jan de nieuwe tunnel op zijn fiets. De nieuwe tunnel is 3 tot 4 cm breder en blijft ook hoger dan de bestaande tunnel.
Jan maakt de tunnel langer aan de voorkant waardoor het hoofd vlak tegen de tunnel aankomt en er dan ook nauwelijks ruimte tussen hoofd en tunnel overblijft. De eigengemaakte racekap sluit nu ook vloeiender aan op de nieuwe tunnel. Dit is aerodynamisch een groot voordeel. De achterkant van de nieuwe tunnel is open en wordt daar warme lucht uit de fiets afgevoerd. De opening is tevens een prachtig handvat om de fiets op te tillen.
Maakt dit de Quest sneller? Volgens Jan wel. Hij kan zonder zware inspanning 45 km/u rijden tegen windkracht 4. Dat komt mede doordat Jan alle andere verstijvingen al heeft uitgevoerd. Vooral een andere stoel, deze is zodanig gemaakt dat ie totaal niet meer vervormt, heeft de fiets zeer efficiƫnt gemaakt. Ik ken weinig mensen die op 74-jarige leeftijd in een Quest rijden, ik ken al helemaal niemand die dan ook met 45 km/u tegen windkracht 4 inrijdt.
Dat is fraai gedaan. Echter, je zou verwachten dat een grotere (bredere) tunnel het meeste effect heeft als je zonder kap rijdt. Wat is het voordeel tov een goed aansluitende kap op de smallere tunnel van de standaard Quest?
BeantwoordenVerwijderenJan heeft een racekap die nu beter aansluit op de tunnel. Voorheen was dat veel minder en veroorzaakte veel wervelingen.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad is de winst met rijden zonder kap ook goed merkbaar.
Een kap die op de standaard tunnel goed aansluit moet smaller en lager zijn. Niet iedereen past daaronder.
Erg mooi geworden.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het er ook soms raar uit zien, als ik achter iemand rijd die in een Quest zit.
Bij sommigen steekt het hoofd echt flink boven de muts uit.
Mooi hoor Jan, idee van de uitlaat en greepje vind ik erg mooi.
BeantwoordenVerwijderenGroet Jan Reus
Die richtingaanwijzer in de spoegekapjes vind ik ook super.
BeantwoordenVerwijderenMooi experiment.
BeantwoordenVerwijderenHoe lijkt het met zijwind?is er verschil waarneembaar?
Groeten
Rudolf
Interessant. Ik durf het zelf niet aan. Tijdens de vorige CV heb ik jan zijn quest al eens mogen bewonderen, onder het genot van een uitgebreide toelichting door hem.
BeantwoordenVerwijderenIk ben erg benieuwd naar die stoel van hem. De mijne beweegt behoorlijk tijdens het rijden.
Dag Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenEr zal niet veel verschil zijn. Wel zal de fiets beter in balans zijn bij zijwind. Normaal moet je flink opsturen om zijwind te compenseren. Als er meer oppervlak achteraan is zal dat minder worden.
Gelukkig heb ik nog veel voorbeelden van "jonge" oudjes voor me... Pe, jules, Elly, Jan ... maar ook jij Wim.. Jullie Laten zien dat voor fietsen in velomobielen.. geen maximale leeftijdsgrens heeft ... En de "jonkies" hiervan nog veel kunnen leren.... Jan Geel zal wel zeggen:.... "Al die technieken zijn vroeger al lang bedacht"
BeantwoordenVerwijderenMooi gedaan Jan, vooral de combinatie luchtuitstroom/tilgreep is inventief. De kap sluit nu veel beter aan op de muts alleen zonder kap heb je zo te zien wel meer frontaal oppervlak achter je hoofd lijkt mij.
BeantwoordenVerwijderenSommige technieken zijn allang bedacht en in de "ijskast" gezet en andere worden geperfectioneerd of al jaren toegepast.
Vooral de electronica heeft de laatste 15 jaar een Mega ontwikkeling meegemaakt en dit zal nog wel een paar jaar zo blijven.
Mooi gedaan Jan ,vooral die luchtafvoer/handgreep.
BeantwoordenVerwijderenOpvallend is wel dat de oudjes," de kar trekken ".
Jeetje.
BeantwoordenVerwijderenIk zou niet zo maar de zaag in mijn (oude) Quest zetten.
Vooral niet, omdat de nieuwe "smurfenmuts" aan alle kanten groter is dan de originele.
De nieuwe past er gewoon overheen.
Maar goed. Ik ben dan ook geen carbon-artiest.