woensdag 30 maart 2016

Met de Quest in Bft 9


Zoals bekend is Jan Reus de geestelijk vader van de stormstrip. De Quest is zijn enige vervoermiddel en dus moet deze liefst altijd gebruikt kunnen worden. Nou wil het in onze kustprovincie nogal eens hard waaien. Dat vindt een velomobiel als de Quest niet heel prettig. Jan heeft een verdere verbetering van de veiligheid bij harde wind voor ogen.
De wind waait natuurlijk niet alleen over de Quest heen maar ook onder de fiets door.  Daardoor ontstaat aan de lijzijde van de fiets een vacuum die meehelpt de fiets om te trekken. De stormstrips op de bovenkant van de fiets zijn weliswaar heel effectief maar het kan beter.
Jan plakt twee stukken stormstrip onder de Quest. Nu kijken of het helpt.


Tweede Paasdag, het waait in Noord-Holland Bft 9 met vlagen tot 100 km/u, rijdt Jan van Amsterdam Zuid-Oost naar Enkhuizen. Verschillende caravans waaien om en de wind plukt flink aan de Quest. De fiets blijft keurig rechtop. Zonder trappen rijdt Jan vele kilometers met 40 tot 45 km/u. Aan de benodigde opstuurhoek is goed te voelen dat de wind hard tegen de zijkant van de Quest duwt. Het gevaarlijke hellende koppel is er niet. Jan rijdt, wel de hoge dijken vermijdend, veilig naar huis.

Ik wil geen reclame maken voor het rijden bij Bft 9, maar de veiligheid is door deze nieuwe toepassing van de stormstrip, een stap verder gebracht.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Werkt dit beter dan één stormstrip in het midden onder de Quest? Enig idee waarom?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schat in dat hoe eerder de luchtstroom onder de fiets wordt verstoord, hoe beter.
    De fiets is aan de onderkant platter en dat betekent dat de luchtstroom zich weer kan herstellen. Twee strips voorkomen dit effectiever.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Wim,

    Mooi dat het werkt, maar als het de luchtstroom onder de fiets verstoord is dat onder meer normale omstandigheden niet wenselijk in verband met de stroomlijn lijk me?
    Dan zou er iets ontwikkeld moeten worden zodanig dat je de stormstrips enkel erop hebt als je ze echt nodig hebt, iets met klittenband?
    Misschien denk ik wel helemaal fout, dan hoor ik het wel.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Adri,
    Ik ga er van uit dat stormstrips, zeker de strips onderaan, alleen in het najaar en de winter erop zullen zitten. Dan ga je sowieso al langzamer.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen

  5. De nuancerende opmerking "Ik wil geen reclame maken voor het rijden bij Bft 9, .." waardeer ik en is voor mij de leidraad. Al moet je het eigenlijk ooit eens hebben meegemaakt. Overweldigend. Je wordt echt een met de natuur. Maar een heleboel veiligheidslimieten vallen weg. Dus ik heb mij 2e paasdag een beetje gedeisd gehouden.
    Veilig thuiskomen is een van de voorwaarden die mijn thuisfront stelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat je in de winter toch al langzamer rijdt is natuurlijk een non-argument om onnodige verstoring van je stroomlijn te accepteren. In tegendeel zelfs, zou ik zeggen.

    Daarom mijn suggestie om de stormstrips meer in lijn met de fiets te plaatsen. Dan verstoren ze de rechtuit stroomlijn het minste, terwijl ze nog steeds als stormstrip kunnen werken. Voor mij zijn stormstrips dingen die permanent op je fiets zitten: je weet nooit zeker dat het weer niet opeens omslaat. (en jij zelf dus wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Wim,
    Wolf-Heinrich Hucho, de bekende schrijver van diverse
    auto-Aeroboeken, was in zijn Volkswagentijd de man
    van de detailoptimierung en patenteerde (1973)
    auto-stormstrips, voor de liefhebbers interessant
    om Hucho's overwegingen te lezen:

    Zie espacenet.com patent DE2218300
    "Low drag side contours for vehicle roof - with
    breaker edges moulded on upper surface giving
    better stability in high cross winds"

    Een andere VW-man patenteerde later (1982) een
    variatie daarop: patent DE3115150
    "Device which acts aerodynamically for reducing
    the side-wind sensitivity of a vehicle".

    Hucho patenteerde (1973)nog iets moois: ANORDNUNG MIT
    EINEM AUSSENRUECKBLICKSPIEGEL FUER FAHRZEUGE,
    INSBESONDERE KRAFTFAHRZEUGE, patent DE2144668
    Bij Leitra vonden ze dat kennelijk een goed
    idee: http://www.cyclorama.net/viewProduct.php?id=34

    Groeten,
    Ful

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ful: mooie citaten en aardig leesvoer. Dat dingen in patenten beschreven worden zegt niets meer of minder dan dat iemand dat idee heeft gehad. In dit geval een device dat een bepaald doel zou moeten hebben. Of dat zo is of niet kun je helaas niets van zeggen. In patenten kun je namelijk zowel zeer ware dingen zeggen als de grootst mogelijke onzin opnemen.

    Voor mij is van belang of in wetenschappelijke literatuur, danwel via een degelijke natuurkundige onderbouwing aangetoond wordt dat iets zin heeft. Liefst via een peer-reviewed journal.

    BeantwoordenVerwijderen