De ontwikkeling van de VeloTilt is het laatste jaar op een laag pitje komen te staan. Wat is daarvan de oorzaak? Er zijn helaas meerdere redenen, ik zal deze de revue laten passeren.
Na de eerste serieuze test op de RDW baan in juni 2015 bleek dat de VeloTilt niet aan de hooggespannen verwachtingen voldeed. Er bleek meer vermogen nodig dan verwacht om bepaalde snelheden te halen. Geen nood, we hebben geen haast en we gaan stap voor stap uitzoeken waar het aan ligt.
Na de test geeft David Wielemaker, de ontwerper van de VeloTilt, aan dat ie het team gaat verlaten, hij heeft er onvoldoende vertrouwen in dat dit team een succesvolle commerciële versie kan ontwikkelen. Jammer, want het hele team heeft heel veel goed werk verzet om te komen waar we nu zijn. Uiteraard is het heel vervelend geweest, vooral voor David, dat tijdens de ontwikkeling van de VeloTilt David aan een hersentumor is geopereerd en lang geen bijdrage heeft kunnen leveren aan de ontwikkeling van de fiets.
We gaan zonder David verder en bedenken een plan om de oorzaak van de teleurstellende prestaties boven water te krijgen. Er zijn drie mogelijke hoofdoorzaken:
- te hoge rolweerstand
- problemen in de aandrijving
- aerodynamische problemen.
Eerst maar eens de rolweerstand. We gebruiken aanvankelijk per wiel één groot lager met een dubbele rij kogels onder een hoek. Hoewel de wielen vrij draaiend niet zwaar lopen zou dit onder belasting mogelijk wel kunnen. Bram Smit en Piet Kunis maken een doorlopende as met twee Quest wielen. De rolweerstand vermindert een heel stuk en is nog maar 10% hoger dan bij de - lichtere -Quest. De VeloTilt naven in de Flevobike wielen worden ook van een systeem voorzien met twee lagers. De rolweerstand loopt nu toch weer op. We zien dat de wielen licht slingeren, een gevolg van de montage van het wiel met één bout en verschuiningen om het wiel op vast te trekken. Ook blijkt de schijfrem heel licht aan te lopen.
Bram bedenkt een oplossing in de vorm van nieuwe 5-poots naven, zie bovenstaande foto. Een razendsnelle wielwisseling kan nu niet meer, maar slingeren doen de wielen nu niet meer. Nu is het wachten op een windstille dag om opnieuw uit te rollen.
Als de rolweerstand OK is gaan we de VeloTilt en de Quest samen slepen achter een auto en tegelijkertijd loslaten en uitrijden tot stilstand. Dan kunnen we de aerodynamische weerstand uitrekenen.
Tenslotte de aandrijving. Piet en Bram hebben een fraaie derailleur met schuivende cassette ontworpen met een extreem lage weerstand. Op dit moment wordt er door Piet aan gewerkt om dit systeem te optimaliseren.
Helaas zijn niet alleen de techniek en het vertrek van David een factor, ook het thuisfront van zowel Piet als ik hebben voor zorgen aanleiding gegeven. Mijn vrouw brak een bestaande heupprothese uit haar dijbeenbot, Piet's vrouw viel ernstig en brak een rugwervel en een arm uit de kom. In beide gevallen verloopt de revalidatie heel erg langzaam.
Al met al gaan we zeker door met de VeloTilt.
Een laatste weetje. De vestiging in Enkhuizen waar Jan Reus werkt, is overgenomen door Stefan Franzen van carbon-reparatie.nl. Jan werkte al vrijwel dagelijks voor de reparatie van carbon racefietsen en MTB's voor Stefan en is op hetzelfde adres in Enkhuizen nu in dienst van Stefan. Velomobielen blijven er gewoon gerepareerd worden. Heb je schade die professioneel hersteld moet worden, achter deze link vind je alle contactgegevens.
De VeloTilt blijft in de werkplaats in Enkhuizen en er kan ook aan gewerkt worden door het team.
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenWat jammer dat dit project tot een zachte dood lijdt,
Groet Jan
Omstandigheden veranderen, en dat kan ontwikkeling van een fiets goed in de weg zitten. Jullie zijn al ver, zeker mechanisch. De stroomlijn en het optimaliseren van de aandrijflijn zal ook wel lukken, maar vraagt tijd. En dat is tijd die jij en Piet op het moment voor belangrijker zaken (jullie partners) nodig hebben.
BeantwoordenVerwijderenMocht dit het einde zijn van de velotilt ontwikkeling, dan hebben de inspanningen toch wat opgeleverd. De stabiliteit van de 'klassieke' velomobiel is onder de loep genomen, met als commerciële ontwikkeling de vierwielige velomobiel (Quattrovelo, veloquad en een nieuw model van intercitybike).
De vierwieler bestond natuurlijk al, al was de fiets met meer dan drie wielen tot 2009 in Nederland niet toegestaan (als ik het goed begrepen heb). De vierwieler is complexer dan een 'normale' velomobiel, maar minder complex dan de velotilt. Voor de uiteindelijke snelheid van beide fietsen kunnen we nu nog niets zeggen. Aerodynamische berekeningen hebben er vaker naast gezeten, uiteindelijk telt de praktijk.
Goede morgen
VerwijderenMochten jullie nog hulp kunnen gebruiken met de ontwikkeling van de VeloTilt. Dan zou ik graag een steentje bijdragen met mijn huidige technische kennis.
Met vriendelijke groet, Kaspar
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenSoms is even afstand nemen wel even goed voor het product en het proces. Het duurt wel langer, maar dat is dan maar zo.
Ik _vermoed / denk_ zelf dat de fiets last heeft van zog.
De achterwielen, en de romp staan ten opzichte van elkaar onder een hoek. (van bovenafgezien) Hierdoor krijg je een lagere druk tussen romp en wielkasten, waardoor wervelingen gaan ontstaan.
De hoek zelf is niet meer te veranderen (of je moet een oneindig grote rolweerstand willen accepteren ;-) ) maar het zogveld is mi te beinvloeden door de wielen zo dicht mogelijk op elkaar te zetten. Hierdoor wordt het zogveld smaller.
Daarnaast zouden er maatregelen genomen kunnen worden om de rijwind wat meer naar het midden te leiden dmv een spoiler achterop de wielkast.
Ik denk overigens dat de roltesten die jullie van plan zijn op te zetten geen goed beeld geven van de luchtweerstand, als de fietsen niet exact even zwaar zijn. Maar beter is toch de windtunnel, wellicht dat de faculteit L&R van de TU-Delft een oplossing zou kunnen bieden. Middels een schaalmodel zou je wellicht diverse configuraties kunnen uitproberen in de windtunnel.
Groet
Rudolf
Hello,
BeantwoordenVerwijderenI have been following this project for the last years.
Have you thought about licensing some of the schematics for the VeloTilt as open source? This way, other engineers could improve on it, too. If you want, you could patent only a part of the technology of the VeloTilt and benefit from the work of others on the open sourced parts.
It really sounds like manpower is a problem for the project right now.
Sterkte met de gezondheid van de ega's en ik hoop dat het project weer op termijn een nieuwe impuls krijgt door een nieuwe koers in te slaan. Misschien door er een afstudeerproject van de maken voor een TU of iets dergelijks? TU-stagiaires?
BeantwoordenVerwijderenMannen hebben jullie er wel eens over nagedacht dat de extra rolweerstand kan komen door het type achterwielophanging. Telkens als er een beetje wordt gecorrigeerd om het evenwicht te bewaren zal de spoorbreedte iets veranderen. Dat zal volgens mij extra rolweerstand geven. Succes met het project. de velotilt is te mooi om in de vergetelheid te verdwijnen. En natuurlijk beterschap voor de dames.
BeantwoordenVerwijderenIs het niet zo Wim dat schijfremmen altijd heel licht aanlopen ( niet vrijkomen maar drukloos iets aanslepen ) net als bij auto's ? Wil je dat voorkomen zul je met een (tegen)veer moeten werken die de remblokjes zonder remdruk helemaal van de schijf wegdrukt. Of een ander type remmen.
BeantwoordenVerwijderenEn wat van de kantel installatie...moet die niet worden vastgezet als je hard rechtuit wilt rijden ? In de filmpjes zag ik dat de velotilt nogal heen en weer wiegt bij trappen, dat moet energieverspillend zijn als het heel hard moet gaan.
Ook zie ik spaakwielen...dat moeten toch eigenlijk dichte volmaakt gladde schijven zijn voor wat jullie willen ?
En als laatste...als dat kantelprincipe gewoon te complex mocht blijken zijn of niet lekker rijdt..is een versie met vaste wielophanging dan nog een optie ? Als de spoorbreedte achter aanzienlijk is kun je ipv kantelen ook nog een buitengewoon stabiele "conventionele" 3 wielige velomobiel maken lijkt me.
Het lijkt mij zo zonde dat het mooie stroomlijnmodel ( met wielkappen ) nooit tot productie komt. Afgezien van snelheid had het ook alledaagse voordelen zoals praktische baggageruimte heb je ooit laten zien. En het zit wat hoger dan de meeste vlotte velomobielen als ik me niet vergis, dan kun je beter zien en gezien worden.
Have you seen this project: http://www.aerovelo.com ?
BeantwoordenVerwijderenAlso, please keep continue building the VeloTilt. Experiment a bit. Get a couple of university students as interns to play with it. Bring in fresh ideas. This is an important project!
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenHet is al een tijd stil omtrent de velotilt. Wat is de stand van zaken nu.
vriendelijke groet,
Tom
Dag Tom,
BeantwoordenVerwijderenHet is wat rustig nu. We gaan wel door met uitvlooien waar de tegenvallende prestaties aan liggen. Moet eerst wat warmer worden voor we de sleepproeven gaan doen.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIs het al bekend wanneer jullie gaan starten met de sleepproeven van de VeloTilt?, want de temperaturen liggen al een stuk hoger :-)
Met vriendelijke groet,
Edward
Hi Edward,
BeantwoordenVerwijderenMedische problemen, ik schreef daar al wat over, hebben de focus even verlegd naar de thuissituatie.
In de komende maanden gaan we het wel organiseren.
Groeten,
Wim
We zijn zeer benieuwd!
BeantwoordenVerwijderenBinnenkort vermoedelijk meer nieuws.
BeantwoordenVerwijderenGood day Wim,
BeantwoordenVerwijderenHope all is better in the medical and health arena. I can empathize having had some hand surgeries the last couple of years. In fact, in addition to the sheer beauty and elegance of what you have designed I find the mechanical access extremely appealing. Working on my Strada is more difficult than I would really like but your Velomobiles Tilt looks simple to maintain, tune, and tweak.
Looking forward to more progress so I can buy one. :D
-Eric