Vorige week donderdag rij ik van huis weg voor een van mijn regelmatige trainingsrondjes. Al snel merk ik dat ik niet meer kan opschakelen. De derailleur blijft op het grootste tandwiel achter en de redelijk haalbare snelheid is een schamele 24 km per uur. Meteen weer rechtsomkeert en kijken, kijken, want verstand heb ik er niet van. Ook nog nooit een probleem gehad. Dat is natuurlijk niet vreemd, alle vorige Quest heb ik precies een jaar gehad en werden dan weer verkocht. De laatste vijf jaar rij ik met dezelfde Quest en nu 50.000 km verder kan er uiteraard wat slijtage optreden.
Na overleg met Piet Kunis, hij is wel bekend met het sleutelen aan derailleurs, zou het de derailleurkabel kunnen zijn. Deze bij Velomobiel.nl besteld en al de volgende dag ligt de envelop in de bus. Piet rijdt dinsdag in Super Mango voor en bekijkt de situatie. Dan blijkt niet de kabel maar de veer die het parallellogram verstelt gebroken. Oops dat gaat meer kosten dan de € 2,40 voor het kabeltje.
Velomobiel.nl heeft nog een - dure - SRAM XO in voorraad en met een behoorlijke coulancekorting komt deze weer de volgende dag naar De Woude. Donderdag j.l. is Piet weer op ons eiland en wordt de derailleur vervangen. De titanium veer is geen vervangingsonderdeel en dus moet de hele unit omgewisseld worden. Piet neem alle afstellingen van de oude derailleur over en dat blijkt uitstekend uit te pakken. De versteller op het stuur moet maar een mm verdraaid worden om alle versnellingen weer vlekkeloos te schakelen. Bedankt voor de goede service Piet.
Dat kan voordeliger Wim. Laatst had ik hetzelfde probleem, veertje van de Shimano Deore derailleur in mijn 3x20" Quest. Allen Campagnolo levert losse onderdelen. Een aantal veertjes besteld bij Verenshop.nl á 80ctstuk. Daar zat gelukkig een goed passende bij.
BeantwoordenVerwijderenDag Jan Willem,
BeantwoordenVerwijderenEr zit wel een titanium veer in. Die is volgens Velomobiel.nl niet los te krijgen.
Groeten,
Wim
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat soort problemen komen inderdaad niet vaak voor, meestal is het kabelbreuk, en dan duwt de veer de derailleur naar het kleinste tandwiel. Lastig als je net als ik in heuvelachtig terrein rijdt.....
Als de derailleur bij schakelen niet meer naar een kleiner tandwiel wil zal het probleem inderdaad meestal in de veer zitten.
Een andere veer monteren is ook een optie, indien verkrijgbaar, of zelf iets in elkaar vogelen, zoals ik misschien zou doen.
Hoe dan ook, het is weer opgelost!
Groeten, Adri.
De veren zijn inderdaad niet als vervangingsonderdeel te verkrijgen. Maar bij Verenshop.nl is zo ongeveer elke veer wel te bestellen. Ik heb een selectie besteld, á 80ct per stuk kun je een gokje wagen. Daar zat een goed passende bij. Maar niet van titanium inderdaad. Het verschil in gewicht zal het probleem niet zijn. Galvanische corrosie kan optreden maar de derailleur blijft droog dus dat zal ook wel meevallen.
BeantwoordenVerwijderenI had the exact same thing happen on my Quest XS when returning from France last August. Perhaps there were a bad batch of titanium springs from SRAM? When it happened to me I was still about 120km from home so I used some zip-ties to hold the derailleur in an intermediate gear and continued just using my 30/42/57 front gears. As you say- it's NOT a cheap part but I found a source of them at discount from ChainReaction.com.
BeantwoordenVerwijderen