maandag 23 oktober 2017

Opening InterCityBike en Alligt in Dronten


Zondagochtend 22 oktober rijden Piet Kunis en ik met de Tesla naar Dronten om de officiële opening van zowel InterCityBike als Alligt bij te wonen. Het velomobiel smaldeel uit Noord-Holland, Jan Geel, Cees Roozendaal, Matthijs Leegwater en George Krug is zaterdagnamiddag al gearriveerd. Uiteraard met de velomobiel.


Er is overduidelijk voldoende ruimte in de grote hal aan de Koperweg nr. 3 in Dronten. Je moet zelfs zoeken naar de nieuwe werkplaats van Leo Visscher van Alligt. Er is meteen koffie en heerlijke vlaaien. Het wordt een prettig weerzien met vele bekenden in de velomobielwereld.


In de werkplaats wordt hard gewerkt om fietsen klaar te maken voor de even later plaatsvindende LEL, de wedstrijd Lelystad - Enkhuizen - Lelystad. Ook Ymte zet nog even een paar andere wielen op zijn groene DF XL.


Op de eerste verdieping is een velomobielmuseum ingericht. Behalve de Alleweder, de stamvader van alle velomobielen, staat er onder meer ook de bijzondere Leitra van de Deense ontwerper Carl Rasmussen. Uiteraard staan er ook een Quest, een 3x26 Quest, een Versatile/Orca en een Limit. De collectie zal in de komende jaren zeker worden uitgebreid, ruimte zat.


In 1994 schreef Rasmussen de offertes nog geheel met de hand. Bijzonder is dat Rasmussen, een dikke tachtiger, nog steeds bezig is met het bouwen van nieuwe Leitra's.


Een andere bijzondere fiets/elektromobiel is de Sinclair. Hoewel er 100 per uur konden worden geproduceerd is het nooit een succes geworden. Een kwestie van geen vlees en geen vis. Geen goede fiets maar ook geen goed elektrisch voertuig.


In het grote centrale deel van de loods is de ontvangst en de winkel van Alligt gehuisvest. Dat zal in de winter wel fris zijn. Kleinere ruimten rondom de hal zijn uiteraard wel te verwarmen.



Een panoramafoto van de hele hal vanaf de eerste verdieping.


Johan Vrielink, de aartsvader van de velomobiel, houdt een verhaal over het ontstaan van de velomobiel en dan met name de Alleweder. Zelfs Fokker was er in geïnteresseerd en heeft in 6 jaar ruim 500 bouwpakketten voor Flevobike geproduceerd. Theo van Andel, waar hebben we die naam eerder gehoord, bouwde in die tijd complete Alleweders af. In die tijd werkte ook Allert Jacobs en Ymte bij Flevobike.



Wil je zelf knutselen dat moet het wel heel raar lopen als je de onderdelen niet bij Alligt kunt kopen.


Johan Vrielink in gesprek met Jan Geel en Piet Kunis. Bastiaan Welmers en Matthijs Leegwater kijken naar een Alleweder.


Als wij rond een uur of half één zijn uitgekeken en gepraat rijden we weer naar de dijk Lelystad - Enkhuizen. Daar zijn de voorbereidingen gaande voor de wedstrijd naar Enkhuizen en terug. Het Noord-Hollandse smaldeel komt net op de startlocatie aan en zal direct doorrijden naar een wegversmalling op het fietspad halverwege. Rijkswaterstaat heeft de doorgang voor fietsers al versmald tot de breedte van een velomobiel en dat moet tijdelijk even worden vergroot.

Het is 12 graden C. en het waait Bft 4 tot 5, gewoon geen prettig weer. Piet is er niet op gekleed en krijgt het koud. Snel in de warme Tesla waar we op de autopilot comfortabel via Hoorn naar huis zoeven.


woensdag 11 oktober 2017

Human Power Team Delft


Vorige week was het nieuwe Human Power Team Delft op bezoek in De Woude. Dit nieuwe team zal de Velox voor het seizoen 2018 gaan ontwikkelen en bouwen. 2017 was een succesvol jaar, het wereldrecord voor de snelste vrouw werd op 0,3 km/u na net niet verbroken. Er is dus veel potentie om komend jaar wel te slagen.


Een belangrijke ontwerpbeslissing is natuurlijk met welke banden en wielen het team gaat rijden. De drie heren, Joep Meij, Midas Becker en Thijs Bon willen graag alles over banden en wielen weten. Dan komen uiteraard de Michelin radiaal banden ter sprake. Als zij de meetgegevens zien is de mannen snel duidelijk dat er eigenlijk geen alternatief is. Er komt geen enkele andere band zelfs maar in de buurt.
Omdat enkele teams in Battle Mountain problemen hadden met de Michelin radiaal banden, wil ook
het HPT bekijken of er alternatieven zijn.


Op mijn vraag of zij weten waarom de andere teams problemen hadden, blijven ze het antwoord schuldig. Ik weet dat enkele teams een klapband hadden met de radiaalbanden. De oorzaak van die klapbanden was het aanlopen in de wielkast van de relatief brede Michelin banden. Loopt een band, zeker op snelheden boven 100 km/u, door zijwind en stuurcorrecties aan, dan slijt ie razendsnel en klapt.


Dank zij een ontwikkeling van het VeloTilt team is een van de eerdere HP teams al vroeg aan een oplossing gekomen. Dankzij een idee van Piet Kunis wordt de voorvork verlengd en draait een halfrond segment aan de onderkant van die vork binnen drie kogellagers op een vast deel van de romp. De vork en dus het wiel en de band kunnen geen fractie van een millimeter van hun plaats en de band loopt nooit aan. Er is dus geen reden om de Michelin radiaal te verlaten.

Even later komt de bevestiging van wat al dreigde, Michelin gaat geen nieuwe radiaal banden produceren. Het HPT heeft er nog wel een stel maar dit kan een flinke streep door de rekening worden. Gelukkig heb ik nog 8 nieuwe Michelin radiaal banden liggen en dat is een pak van het hart.
Uiteindelijk hoeven de snelle radiaal banden alleen tijdens echte recordraces te worden gebruikt.
Voor training adviseer ik de Greenspeed Scorcher.

Een veelheid van zaken passeert de revue en de jongelui gaan na een paar uur met veel indrukken blij naar Delft terug. Eén van de andere zaken die aan de orde kwam was verliezen in de aandrijving.
HPT heeft contact met de Italiaanse collega's. Die hebben het VeloTilt versnellingsbak systeem op mijn blog zien werken en hebben het gekopieerd. Zij hebben het aangevuld met een elektronische schakeling.

Eerdere HP teams gebruikten bijv. een planetair tandwielstelsel in de aandrijving. Het is nooit helemaal duidelijk geworden wat de verliezen daarin waren.


Ook met de aandrijving is het VeloTilt team intensief aan de gang geweest. Het resultaat is een soort versnellingsbak waarbij de ketting altijd in lijn met het tandwiel op de crank loopt. In het kort komt het hierop neer. Een aangepaste cassette zit om een as. In deze as zitten drie spiebanen waarin totaal 12 kogels lopen. Met een normale derailleur wordt de cassette over de as heen en weer geschoven. Het resultaat is een vrijwel weerstandloze aandrijving.

Dat wilden de mannen dolgraag in real life bekijken. Een nieuwe afspraak gemaakt in Hoorn bij Piet Kunis thuis. Afgelopen donderdag, tijdens de eerste echte najaarsstorm arriveert het team in Hoorn.
In het kleine werkplaatsje van Piet kijken de mannen hun ogen uit. Eerst naar de nieuwe gestroomlijnde tweewieler van Piet. In deze nieuwe voorwielaangedreven fiets van Piet zit een systeem waardoor er geen krachten meer op het stuur inwerken tijdens het trappen. Dit mooie systeem met een ietwat schuin staand balhoofd, zou heel goed in de Velox kunnen werken.
Maar daarvoor moet wel de vork naar achter wijzen en dat is nog een brug te ver voor HPT.
Uitgebreid komt de bouw en werking van het VeloTilt versnellingssysteem ter sprake. De heren stellen zelf vast hoe mooi licht de aandrijving werkt en vooral hoe fantastisch het schakelt.
Nu zitten er 10 kransjes in maar dat zouden er ook 13 tot 14 kunnen worden. En elektronisch schakelen is zeker niet nodig.

Voorzien van gedetailleerde tekeningen rijdt het Human Power Team huiswaarts.