Vorige week was het nieuwe Human Power Team Delft op bezoek in De Woude. Dit nieuwe team zal de Velox voor het seizoen 2018 gaan ontwikkelen en bouwen. 2017 was een succesvol jaar, het wereldrecord voor de snelste vrouw werd op 0,3 km/u na net niet verbroken. Er is dus veel potentie om komend jaar wel te slagen.
Een belangrijke ontwerpbeslissing is natuurlijk met welke banden en wielen het team gaat rijden. De drie heren, Joep Meij, Midas Becker en Thijs Bon willen graag alles over banden en wielen weten. Dan komen uiteraard de Michelin radiaal banden ter sprake. Als zij de meetgegevens zien is de mannen snel duidelijk dat er eigenlijk geen alternatief is. Er komt geen enkele andere band zelfs maar in de buurt.
Omdat enkele teams in Battle Mountain problemen hadden met de Michelin radiaal banden, wil ook
het HPT bekijken of er alternatieven zijn.
Even later komt de bevestiging van wat al dreigde, Michelin gaat geen nieuwe radiaal banden produceren. Het HPT heeft er nog wel een stel maar dit kan een flinke streep door de rekening worden. Gelukkig heb ik nog 8 nieuwe Michelin radiaal banden liggen en dat is een pak van het hart.
Uiteindelijk hoeven de snelle radiaal banden alleen tijdens echte recordraces te worden gebruikt.
Voor training adviseer ik de Greenspeed Scorcher.
Een veelheid van zaken passeert de revue en de jongelui gaan na een paar uur met veel indrukken blij naar Delft terug. Eén van de andere zaken die aan de orde kwam was verliezen in de aandrijving.
HPT heeft contact met de Italiaanse collega's. Die hebben het VeloTilt versnellingsbak systeem op mijn blog zien werken en hebben het gekopieerd. Zij hebben het aangevuld met een elektronische schakeling.
Eerdere HP teams gebruikten bijv. een planetair tandwielstelsel in de aandrijving. Het is nooit helemaal duidelijk geworden wat de verliezen daarin waren.
Ook met de aandrijving is het VeloTilt team intensief aan de gang geweest. Het resultaat is een soort versnellingsbak waarbij de ketting altijd in lijn met het tandwiel op de crank loopt. In het kort komt het hierop neer. Een aangepaste cassette zit om een as. In deze as zitten drie spiebanen waarin totaal 12 kogels lopen. Met een normale derailleur wordt de cassette over de as heen en weer geschoven. Het resultaat is een vrijwel weerstandloze aandrijving.
Dat wilden de mannen dolgraag in real life bekijken. Een nieuwe afspraak gemaakt in Hoorn bij Piet Kunis thuis. Afgelopen donderdag, tijdens de eerste echte najaarsstorm arriveert het team in Hoorn.
In het kleine werkplaatsje van Piet kijken de mannen hun ogen uit. Eerst naar de nieuwe gestroomlijnde tweewieler van Piet. In deze nieuwe voorwielaangedreven fiets van Piet zit een systeem waardoor er geen krachten meer op het stuur inwerken tijdens het trappen. Dit mooie systeem met een ietwat schuin staand balhoofd, zou heel goed in de Velox kunnen werken.
Maar daarvoor moet wel de vork naar achter wijzen en dat is nog een brug te ver voor HPT.
Uitgebreid komt de bouw en werking van het VeloTilt versnellingssysteem ter sprake. De heren stellen zelf vast hoe mooi licht de aandrijving werkt en vooral hoe fantastisch het schakelt.
Nu zitten er 10 kransjes in maar dat zouden er ook 13 tot 14 kunnen worden. En elektronisch schakelen is zeker niet nodig.
Voorzien van gedetailleerde tekeningen rijdt het Human Power Team huiswaarts.
Beste Wim
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag,maar ben ook nieuwsgierig naar Piet nieuwe voorwiel aangedreven gestroomlijnde tweewieler.
Kun je een keer een foto op je weblog plaatsen,van Piet zijn nieuwe ligfiets.
Met vriendelijke groet
Wim Lange
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDe studenten zouden natuurlijk ook prima zelf een band kunnen ontwikkelen. Bij een technische studie moet je immers nadenken over het hoe en waarom van bepaalde oplossingen, en hoe je deze kan verbeteren.
In de _basis_ is het maken van een band natuurlijk niet wereldschokkend complex.
Groet
Rudolf.
Mooi verslag. Wel een vraagje die direct bij me bovenkomt: Komt er nog eens een update over de stand van zaken met Velotilt of is alles nog hetzelfde? Ik ben brandend nieuwsgierig. :-)
BeantwoordenVerwijderenDaar verbaas ik me ook over....je verwacht toch dat innovatie van universiteiten en studenten komt, in de plaats daarvan komen ze dat halen bij derden partijen die ondanks dat ze erg professioneel zijn en een gigantische kennis hebben op bepaalde vlakken toch ook amateurs zijn.
BeantwoordenVerwijderenMaar wellicht moet je ergens een basis opdoen om vanuit daar verder te kunnen werken zonder dat je het wiel opnieuw moet uitvinden.
Delen zij andersom hun tech ook met de velomobielbranche ? Ik las dat een demonstratie bij een CV aan zo'n prijs kwam dat men daarvan heeft afgezien. Dat valt me dan tegen als hun tech zwaar leunt op die afkomstig uit de velomobiel wereld.
Van mij mogen ze ook eens nadenken over een velomobiel ruitenwisser, hoe low tech dat ook moge lijken....hoe kun je nou in praktijk hard rijden ( en de auto beconcurreren ) als je geen hand voor ogen ziet in de regen ? De snelste velomobiel kan niet harder dan stapvoets tijdens een stortregen omdat de rijder domweg niets meer kan zien.
@Wim,
BeantwoordenVerwijderenAls de fiets van Piet gespoten is, komt er wel een reportage op dit blog.
@Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenJonge universiteitsteams hebben geen kennis in huis. Ze willen in 10 maanden een fiets ontwerpen, bouwen, trainen en dan ... een wereldrecord rijden. Die tijd is te kort dus zullen ze bestaande kennis moeten inzetten om de zaak te versnellen.
Dat doen de andere teams ook. Behalve met de Nederlandse teams heb ik contact met meerdere buitenlandse teams waaronder Toronto en Liverpool.
Ontwikkelingen bij de VeloTilt, denk aan de fixatie van de voorvork en het versnellingsbaksysteem, worden ingezet door de universiteitsteams. Soms vragen ze het, meestal hoor ik het later pas.
Leuk om dit zo te lezen. Bij dit soort fietsen (Velox) vraag ik mij altijd af of je er niet meer snelheid uit krijgt door met een venster te rijden in plaats van in een gesloten cocon. Starend naar zo’n klein schermpje, lijkt mij niet ideaal voor je evenwicht. Volgens mij verlies je hier een deel vermogen door, omdat je zo moet focusssen op dat kleine schermpje. Misschien zit ik er helemaal naast.
BeantwoordenVerwijderen@Rob,
BeantwoordenVerwijderenIk vermoed dat je ook met een transparante kap weinig ziet bij zo'n extreem liggende houding. Nog afgezien van het gebrek aan bescherming van zo'n kap bij een valpartij.
@Rob je zit er helemaal naast ;-)
BeantwoordenVerwijderenZoals Reinier ook al opmerkt zie je door de ruitjes meestal niet heel veel, dan is de fiets ook nog eens zo compact mogelijk en zit er dus van alles in het zicht, ruiten kunnen beslaan en het belangrijkste is dat de overgang tussen ruit en body uitermate slecht is voor de laminaire luchtstroom. Ik hoor je denken : dan maak je dat toch gewoon mooier en strakker, maar dat schijnt vrijwel niet te doen te zijn in verband met temperatuur en drukverschillen. En ja het luistert echt zo nauw. Todd Reichert brak een run af omdat een platte mot op het front van de fiets de luchtstroom beïnvloedde.