Geert rijdt tijdens wedstrijden met 44 tot 45 km per uur, harder dan menig velomobielrijder, maar hij wil graag de beste worden. Daar ga ik hem bij helpen, nou ja een beetje dan.
De zeer speciale handbike, volledig uit carbon gemaakt, heeft de wielmaat 406. Geert gebruikt, net als alle andere handbikers, speciale tubebanden van Tufo. Deze banden bestaan, het woord zegt het al, uitsluitend uit een tube zonder binnenband. Het franse ventiel zit direct in de tube gelijmd. Met 90 euro zijn die banden niet te geef. Ze zouden zeer snel zijn, dat gaan we zien.
De banden zijn met 196 gram heel licht en met 20 mm ook heel smal. Ze passen zonder meer op de 19 mm velgen en kunnen dan ook op de pendel worden getest. Om mijn rug een beetje te ontzien gebruik ik de kleine elektrische compressor die tot ruim 10 bar druk levert. De Tufo banden kunnen overigens tot 15 bar worden opgepompt. Op de velgen van de handbikes worden de tubes vastgelijmd, op de pendel hoeft dat niet.
De temperatuur in de garage is 22,5 graad en eigenlijk te warm voor goede vergelijkende tests. Toch maar gependeld. De resultaten vallen erg tegen. Op 10 bar kom ik tot 47,6 seconden en daarmee bungelt de dure Tufo Tubular helemaal onderaan in de tabel. Geert rijdt er altijd mee op 8 bar. Betekent dat ie nu weet dat ie op 10 bar ruim 10% winst aan rolweerstand kan behalen.
Zoals altijd test ik op de twee asfaltstroken in lange aluminium bakken. De pendel weegt 85 kg en met een laser bovenop een verlengde aluminium bedieningspoot kan ik op 5 meter afstand heel nauwkeurig zien of de laser nog beweegt of stil staat.
Ik doe steeds per verschillende druk 5 tests. De langste en kortste pendeltijd streep ik weg en van de drie overblijvende bereken ik het gemiddelde.
In de komende dagen zal ik nog meer banden testen. Onder meer van KHE, Nutrak, Maxxis, Continental en Michelin.
Altijd weer een verrassing, die bandentest. In dit geval is een smalle band wel noodzaak lijkt me, een Shredda vangt teveel wind bij 45 km/uur. Heb je ook een meting van de Continental Contact Speed 28-406 in de pijplijn? Dit bandje van dik een tientje is een vaak geziene gast bij velomobielrijders. Terecht?
BeantwoordenVerwijderenRB
Die Continental komt nu ook aan de beurt. Ik kreeg een doos vol banden van Velomobiel.nl om te pendelen.
BeantwoordenVerwijderenLeuk weer een bandentest!
BeantwoordenVerwijderenLeuk Wim, enige kans om de Schwalbe G-One Speed (40-406) mee te nemen in de tests? Heb deze banden na veel wikken en wegen besteld als alternatief voor go-cycles. Deze sleten teveel in mijn quest, na 1500 km waren ze op. Tot nu toe 'lijken' de g-one speed banden vrij snel.
BeantwoordenVerwijderenDe test Schwalbe G-One Speed staat nu online. Daar word je niet heel blij van.
BeantwoordenVerwijderen1500 km met Gocycles is heel vreemd. Ik rij er 5000 - 6000 km mee, Peter de Rond rijdt er zelfs 10.000 km mee. Ik denk dat je even naar je sporing moet kijken.
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenSuper bedankt voor het testen van de speed-one. Beetje teleurstellend qua resultaten idd.
Wat betreft de gocycle slijtage: Een 'scheur' in de zijwang. Ben bang als ik daar mee blijf rijden dat de binnenband er uitpuilt en klapt. Ik denk als gevolg van (teveel) aanlopen in bochten, vooral tegen het (uiteinde van) de draadstang van de voorwiel ophanging...
Alterantief (voor snelheid) zou nog iets zijn als een schwalbe one, maar ik weet niet of die op een 25 mm velg zou passen?
Groet,
Michiel
Dag Michiel,
BeantwoordenVerwijderenEen scheur gaat problemen opleveren. Het is een goed idee om de plekken waar een Gocycle aanloopt af te ronden.
Ik heb eerder wel een Schwalbe One getest, maar dat betekent niet dat de One's die nu geleverd worden dezelfde zijn die in 2015 getest zijn.
Ook een smalle band kan op een 25 mm velg.
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenje zou toch bijna denken dat er een fout in de meting zit. Hoe kan een bedrijf nou voor zo'n bedrag een zo belabberde band op de markt zetten. Gaat Geert nu ook met andere banden testen?
Wel een erg fraaie fiets die hij heeft. Voorop een 650c zeker?
Ik had ook eerst een idee dat mijn metingen fout zouden zijn. Ik heb ter controle enkele metingen met eerdere banden op een tweede set wielen opnieuw gedaan en die metingen bleken precies overeen te komen met de eerdere tests.
BeantwoordenVerwijderenGeert gaat veel betere banden krijgen. Jammer alleen dat ie fors heeft geïnvesteerd in nieuwe carbon wielen voor ... tubes.
Hij zal echt naar banden moeten die minimaal tweemaal zo licht lopen. Dat levert 2 tot 3 km meer snelheid op.
Daarnaast adviseer ik hem ook hoe hij talloze onderdelen aan zijn fiets moet stroomlijnen.
Voorop inderdaad een 26".
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor deze nieuwe bandentest, leuk om weer eens te lezen.
Ik gebruik zelf momenteel de Schwalbe G-One en ben er wel tevreden over, ook al zijn ze voor mijn gevoel inderdaad niet echt supersnel. Wel rij ik deze band op minstens 5,5 bar omdat de max 5 bar overduidelijk te weinig is voor een 38mm band op een velomobiel, het stuurgedrag wordt dan merkbaar slecht. Wellicht scoort ie dan qua rolweerstand ook nog wat beter.
Groeten, Bastiaan
Ik zit alweer een paar dagen te refreshen, benieuwd naar de meting van de Conti Contact Urban, want zeker als het wegdek koud en flink nat is heb ik het gevoel dat ze erg traag worden.
BeantwoordenVerwijderenIk kwam in deze test, en bedacht me dat je tubes altijd moet verlijmen omdat ze anders veel meer rolweerstand hebben. Hoeveel zou dat schelen op een pendel? En zo niet, waarom maakt het niet uit?
De Contact Urban de Speed ga ik de komende dagen onder koude omstandigheden test.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het niet veel uitmaakt of je tubes wel of niet verlijmt.
Ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor. Wel is het lastig om meerdere banden die verlijmd zijn te testen.
da sind 5 bar zu wenig. man muss wirklich 15 bar aufpumpen, die halten es locker aus. extrem schneller reifen wegen aerodynamik wenn man über 40km/h schnell ist.
BeantwoordenVerwijderen