dinsdag 2 maart 2021

Foss anti-lek binnenband lek, maar heel traag


Zoals in een eerdere blogpost gezegd is het voor de Different, deze heeft achterwielbesturing, van het grootste belang dat deze sturende achterband niet plotseling leeg raakt. Bij hogere snelheden, en de Different blijkt die makkelijk te halen, is het gevolg van een lekke band uiterst onvoorspelbaar. Piet Kunis en Jan Reus, de beide bedenkers, overwogen een dubbel achterwiel.


Tot de Foss binnenband in beeld kwam. Deze taaie polymeer band zou nauwelijks lek kunnen raken. De rolweerstand nam maar heel weinig toe en dus moet de lekbestendigheid getest worden. Piet neemt een versleten F-lite, de voorloper van de identieke GoCycle, en is daar deze winter mee op pad geweest. De band is op het rechter voorwiel gemonteerd, de plek waar de meeste lekke banden optreden.


Piet schrijft het volgende:'
Het is dan toch gebeurd. De versleten (F-lite) rechtervoorband, met daarin de blauwe Foss binnenband, stond vanmorgen plat. Mijn laatste ritje was afgelopen vrijdag en toen ben ik probleemloos thuis gekomen. De binnenband heeft zich heel goed gehouden. Ik heb er inmiddels 1.250 km mee gereden, waarvan meer dan 1.000 km in de nattigheid.

Ik heb vanmorgen in eerste instantie de band opgepompt, om te zien of het een groot of een klein lek betrof. Het bleek een heel klein lek, want het duurde 4 uur, voordat ik merkte dat hij druk verloor. Dus in dit geval "geen snelle leegloper" (dat is de beer op de weg die ik zie voor onze achterwiel bestuurde fiets). Het repareren gaat kinderlijk eenvoudig. Het lek zoeken, de band ter plaatse alleen schoonmaken en de vóórgelijmde plakker er stevig op drukken. En klaar is Kees. Uiteraard controleer ik ook de buitenband en deze blijkt heel wat ingereden (scherpe) steentjes te hebben verzameld. Na deze te hebben verwijderd,  monteer ik de boel weer en gaat morgen de proef weer verder.'


Het primaire doel, een klapband of heel snelle leegloper voorkomen, lijkt tot nu goed te lukken. De proef wordt voorgezet en in het voorjaar kan een meer definitieve balans worden opgemaakt.

6 opmerkingen:

  1. Theo Mol2/3/21 11:22

    Interessant: lekrijden en daar later achter komen.
    Dit zou voor mij betekenen dat veel lekke banden pas zichtbaar worden als ik wil wegrijden, want ik maak weinig grote tochten. Dus goed opletten thuis en - mocht het ooit nog gebeuren - op het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als het Janssen vaccin, flink verlaagde kans om lek te rijden en volledig voorkomen van ernstige lekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou ook een Aerothan binnenband kunnen overwegen. Dit is een nieuw product van Schwalbe. Weet alleen niet of deze er ook is in de juiste maat.

    Groet, Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I am curious if you would make a roll test to compare this Foss tube, with normal SV7C + puncture sealant (Doc Blue from Schwalbe, same as Stan's). For 50-406, I use 30ml of Doc Blue in the tube, which is around 30g of weight. I add another 30ml every 3-4 months, since it will dry up over time. So perhaps in 1 year, the tube will increase by 100g in weight.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Filling a SV7 or SV7c with only 30 ml of Doc Blue will not result in more rolling resistance. My experience with the SV7C and Doc Blue are poor. The slightly thicker SV7 does a better job with Doc Blue.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen