donderdag 29 november 2012

Anti-lek strategie in de winter

In de winter, en zeker als je 's morgens in het donker naar je werk moet, ga je niet met plezier voor een lekke band uit je velomobiel. De meeste fietsers monteren in najaar en winter een lekbestendiger buitenband. De 100% zekere oplossing is een Schwalbe Marathon Plus. Dan kies je voor een achterband van ruim 1000 gram. Hoewel de Marathon serie dit jaar beter is gaan lopen dan in vroegere jaren, loopt een Marathon Plus altijd zwaarder dan bijv. een Furious Fred of een Super Moto.

Ik heb eerder met Joe's sealant geprobeerd minder lekke banden te krijgen. Ik was daar niet succesvol mee en heb deze middelen niet meer in gebruik.

Ik rij nu even met een binnenband van Michelin, de Protek Max. Deze 330 gram wegende binnenband is voorzien van een speciaal gebobbeld oppervlak. Michelin claimt dat bij een lek in de band de bobbels er voor zorgen dat het lek zichzelf dicht. Mocht dit niet direct helemaal lukken, dan zorgt een door Michelin zelf in de band gestopte - waarschijnlijk op latex gebaseerde - vloeistof dat het gat alsnog wordt gedicht.
Tests op het internet laten zien dat de claims van Michelin goeddeels kloppen. Gaat er evenwel een dikke spijker in de band, dan lukt het automatische dichten niet.

De Furious Fred is standaard met 325 gram zelfs lichter dan de binnenband. Nou zal zo'n zware binnenband met vloeistof wel zwaarder lopen. Dat kan ik nu met de pendel mooi nagaan. De uitkomst is verrassend. De beide Furious Freds worden weer om de velgen gelegd en tot 4.0 bar opgepompt. Dan slinger ik de pendel een aantal keren heen en weer. Nu doe ik dezelfde meting die ik op 24 november ook al deed. Toen was de gemiddelde pendeltijd 76,5 seconden. Nu kom ik op 78,5 seconden. Deze winst van 2 seconden komt mogelijk door de inslinger periode. Uiteraard zijn er ook kleine temperatuurverschillen en meet- en waarnemingsfoutjes.

Van één Furious Fred vervang ik de SV14 door de Michelin Protek Max. De pendeltijd blijkt nu 77,3 seconden te worden. Het verschil is maar 1,5%. Die waarde moet uiteraard verdubbeld worden als in de andere Furious Fred ook een Protek Max zou zitten. Een totaal nadeel van 3% is vrijwel verwaarloosbaar.

Morgen zal ik dezelfde test ook doen met een andere dikke band, de Super Moto.

Het wordt nu wel heel aantrekkelijk om deze winter door te rijden met een snelle lichtlopende zomerband met de Michelin Protek Max.


5 opmerkingen:

Quesjer zei

Haa Wim,

Weet je waar ik benieuwd naar ben:

Is er effect meetbaar als de binnenband en buitenband in de talk word gezet. (babybilletjespoeder, ruikt ook nog lekker ;-) )
De truc zou de wrijving van binnne- en buitenband lager moeten maken, waardoor de rolweerstand lager wordt. Althans, dat is de theorie.

Als dit effect meetbaar is, dan is dat een goedkope methode om waarschijnlijk elke band sneller te maken zonder de boel zwaarder te maken. (Nou ja, bijna niet dan)

Wim Schermer zei

Hi Quesjer,
Ik heb dit ooit een keer uitgezocht. Volgens mij was het voordeel van talken iets van rond 3%.
Het is evenwel een kleine moeite om dit nog een keer te testen.
Ga ik doen.
Groeten,
Wim

Wim zei

Hoi Wim,

Een Supreme met een xxlight biba weegt samen 660 gram, dat is zelfs nog 5 gram lichter.
Ik ben benieuwd naar het verschil tussen de Fred met die bobbel biba en de Supreme met de xxlight.

Wim -de roetsende

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Heeft de Furious Fred en Super Moto een beetje een gripvolle rubbercompound dat jij weet? Een van de belangrijkste criteria voor een winterband, zeker op het achterwiel. De nopjes zullen ongetwijfeld goed werken in sneeuw, drab en modder, maar op glad asfalt heb je er weinig aan.

Houdt er trouwens rekening mee dat op een pendule vloeistof in een band hele andere (eventuele) gevolgen kan hebben voor de rolweerstand dan in een gewoon rollende band.

Groeten, Bastiaan

Wim Schermer zei

Hi Bastiaan,
De Furious Fred is niet geschikt als winterband. De Super Moto wel. Dit is een band uit de Tour/City serie en heeft de op één na hoogste waardering voor grip op nat wegdek.
Ik realiseer me dat anti-lekvloeistof bij een pendel de zaak kan verknoeien. In de Michelin Protek zit de vloeistof in de vorm van een plakkende gel. Er loopt geen vloeistof door de band.
Groeten,
Wim