vrijdag 30 november 2012

Anti-lek strategie met Super Moto en Michelin Protek Max

Gisteren is de Furious Fred met bubbelbiba Michelin Protek Max getest. Dat viel behoorlijk mee. Vandaag test ik de Schwalbe Super Moto 60 - 559 met normale binnenbanden en met één bubbelbiba.

De standaard procedure wordt weer gevolgd. De beide Super Moto's worden omgelegd, tot 5 bar opgepompt om netjes te centreren en vervolgens weer leeg gemaakt. De Super Moto heeft een grijze strook langs de hieldraad. Dit is heel handig om te zien of de band goed centreert. De laser beeldt een klein lichtvlekje af op de 10 meter verder gelegen garagedeur. Met een kaartje met een fijn raster kan ik de laser en dus de pendel zien bewegen.



Dan wordt een aantal malen heen en weer gependeld om binnen en buitenband aan elkaar te laten wennen. Nu start ik met pendelen op 2.0 bar, het is tenslotte een joekel van een strandband. De pendel wordt 3x voorover en 3x achterover getrokken en gestart. Van deze 6 metingen wordt de traagste en de snelste geschrapt. Van de resterende vier metingen wordt een gemiddelde uitgerekend tot 1 cijfer achter de komma. Van één van de metingen maak ik een filmpje dat hiernaast staat. Gemaakt met de iPhone 5. Kijk er maar eens met volledig scherm naar, ziet er toch best goed uit voor TL licht.

Zoals verwacht blijkt de Super Moto nog lichter te lopen dan de Furious Fred. Zie hiervoor de tabel. Maar zou ie ook zo goed reageren met de bubbelbiba?
Het resultaat is totaal onverwacht. Op 3 bar is de combinatie duidelijk trager dan zonder bubbelbiba. Tot mijn grote verrassing blijkt de Super Moto op 4 en 5 zelfs sneller te zijn met de bubbelbiba dan met 2x SV 13F. Vraag me niet waarom, meten is weten. Zie de tabel voor de resultaten.

Ik wil wel eens voelen hoe dit nu rijdt. De Super Moto is een band waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Hij loopt heerlijk licht, maar wil wel lek en boven 5 bar barst ie van de velg af. Uiteraard met de nodige schade aan de banden en gehoororganen. Na montage ga ik een dikke bui tegemoet die boven Alkmaar en de Schermer hangt. Dat levert mooi licht op. Duizenden ganzen gaan voor me op de wieken. Het rijdt weer als vanouds prettig licht, zelfs bij dit koude weer. Het nare gehobbel met de Vredestein Perfect Moiree is verleden tijd. De snelheden zijn prettig hoog, het werkt dus echt. Helaas zitten de dijkwegen weer onder de modder en lijkt het hier en daar wel een ijsbaan.



12 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    De Super Moto is 60 mm breed zoals je zelf zegt in het filmpje.
    Als ik op internet zoek op de Michelin Protek geeft deze aan geschikt te zijn tot 58 mm
    Is de Super Moto dan niet te breed voor deze band?

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,

    Klopt het dat de Michelin Protek Max niet in 20 inch verkrijgbaar is en daardoor helaas geen optie voor F-Lites?

    vrg.Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ziet er uit als een echte professor in een labaratorium Wim...

    Maar nu die Super Moto...is dat de SM met "big apple profiel" of de SM "new generation line" met grove blokken profiel ?

    Ik kreeg vorig jaar toen ik de SM bestelde bij een online fietsenonderdelenzaak namelijk de laatstgenoemde en die leek mij andere eigenschappen te bezitten dan de orginele SM. Of betreft het hier 2 heel verschillende modellen ? Ik wil natuurlijk na jouw gunstige testuitslagen niet de verkeerde SM op de VM leggen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Rob,
    Je hebt gelijk. Het gaat wel goed tot 3 bar. Dan is de band 58 mm. De extra snelheid is zo lekker. Gaat ie lek, dan wordt ie vanzelf smaller :).
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Piet,
    Inderdaad is er geen 20" versie. Mogelijk wel zelf te fabrieken, maar dat is niet makkelijk.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Quezzzt,
    Het is het nieuwe profiel, dus niet het oude Big Apple profiel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik naar het filmpje kijk, dan lijkt het toch echt of die laatste 6/7 seconden de pendel al lang stilstaat. Ik kijk dan naar de spaken t.o.v. de achtergrond en dan lijkt dat ding toch echt niet meer te bewegen. Kijk ik echter naar dat lichtvlekje op de garagedeur, dan blijkt er toch nog sprake te zijn van een beweging. Slimme truc dat lampje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Wim,
    Hoe zou de door Michelin ontworpen strandband presteren? (de blauwe band die we jaren terug samen met de Super Moto gebruikten bij strandraces: Scheveningen enz.) En speelt de afrolsnelheid een rol bij de rolweerstand? Verhoogd of verlaagd de rolweerstand dus bij toenemende snelheid?
    Groetjes, Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Bart,
    De band met de blauwe wangen in 406 formaat heb ik getest. Deze is heel snel, alleen de radiaal band is sneller.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Wim,
    een echt thuislab!
    In het filmpje viel me de voeg tussen de tegels op waar de banden overheen rijden. Ik zat me af te vragen of dat effect zou kunnen hebben. Met je asfaltgootjes is dat mogelijke probleem direct van de baan.
    Heb je met deze gootjes nu de mogelijkheid om ook een nat wegdek te simuleren?
    Groet, Douwe Q343

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Douwe,
    De voeg tussen de tegels heeft geen meetbare invloed. Er is minder dan een tiende mm hoogteverschil tussen de tegels. Verder is de mogelijke invloed voor alle banden gelijk.
    Uiteraard kan ik ook een nat wegdek simuleren met de asfaltstroken. Gewoon kletsnat gooien.
    Ik heb in de garage al eens nat getest. Maakte geen enkel verschil met droog.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Uh... mooie foto's Wim !

    Groet
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen