De stormstrip heeft zijn effectiviteit ruimschoots bewezen. Tot nu toe had ik de racekap nog niet voorzien van een strip. Door de hoge positie van de racekap zal een strip daar sterk bijdragen aan de veiligheid bij harde wind. Mijn racekap is geel met een transparant carbon middenstuk. Daarom maak ik een zwarte strip en kleef een klein stuk op de liggende deksel voor het vizier en een langer stuk op de kap.
Vanmiddag waait het een kleine 6 Bft met uitschieters tot Bft 7. Bij deze windsterkte kunnen er rond gebouwen, op bruggen en dijken al windstoten van Bft 8 voorkomen. Een Quest met racekap maar zonder stormstrips zit dan al aan zijn grens.
Ik maak een boodschappenritje vlak voor een regengebied ons weer eens bereikt. Het gevoel onder de kap is uitstekend. De wind is goed voelbaar maar het onrustige sturen blijft beperkt. Een hellend koppel is niet te bespeuren. Wel moet je door de hoge winddruk soms tegensturen. Toch is de zeilwerking nog goed merkbaar. Op het fietspad tussen Uitgeest en Castricum rij ik in de beschutting van bomen en gebouwen 39 km/u met hartslag 112. Bij precies deze hartslag versnelt de Quest tot 43 km/u als de wind vol en dwars op de zijkant staat.
2 opmerkingen:
ik heb net op dat stuk fietspad in de stromende regen gereden
Had je maar een race-/toerkap Marcel...
Een reactie posten