Het testen van banden met de pendel is nuttig. Maar 100% realistisch is het niet. Banden die op asfalt matig presteren doen het met de pendel op de gladde tegelvloer in de garage relatief goed.
De oplossing is een echt asfalt fietspad in de garage laten maken. En dat gaat nu gebeuren. Omdat een gewone asfaltmachine niet in mijn garage kan komen bedenk ik wat anders. Een normaal fietspad krijgt een onderlaag van 7 cm met een toplaag van 4 cm. Als er twee sterke platte aluminium goten worden gemaakt, zeg 2 meter lang, 20 cm breed en 4 cm diep, moet het toch mogelijk zijn daar asfalt met de juiste grit samenstelling in te doen. En dat gaat nu gebeuren. Dura Vermeer, één van Nederlands grootste wegenbouwers heeft een laboratorium in Zuid-oost Beemster. Zij zijn bereid om daar het 'fietspad' te maken.
Asfalt weegt 2500 kg per m3. Het asfalt in iedere goot zal excl. de aluminium bakken 40 kg gaan wegen. Net nog te hanteren dus.
Met deze goten kan ik ook de proeven met lagere temperaturen beter uitvoeren.
Eerst moeten de aluminium goten worden gelast en Dura Vermeer zal daar een hedendaags fietspad asfalt in maken. Zelfs de juiste grit samenstelling voor fietspaden zal er in gewalst worden. Als het een beetje meezit zal alles voor de Kerst klaar zijn.
15 opmerkingen:
Jaa Wim, het kan te gek ook he, klasse hoor.
Staks is je test centrum nog te klein !?
Hi Matthijs,
Nee, dat zal nog wel gaan. Het 'fietspad' wordt maar 2 meter lang.
Groeten,
Wim
4 maanden te vroeg Wim?
Hoezo te vroeg Philip?
Groeten,
Wim
Mooi dat je testmethodes steeds beter worden, maar daardoor kan je de testresultaten niet meer vergelijken met eerdere tests.
Kees (mango34)
Dag Kees,
Dat klopt helemaal. Alles moet weer overnieuw. Wel denk ik dat de huidige resultaten van de metingen vergelijkenderwijs wel te gebruiken zijn.
Een band wordt niet plotseling 2x zo langzaam op asfalt.
Het blijft zo wel interessant. En van de straat blijf ik zo ook.
Groeten,
Wim
komt er ook een beton en klinker fietspad in de garage :)
Hoi Wim,
Hier past maar 1 woord: geniaal!
Groet, Richard
Niemand kan je in ieder geval verwijten niet serieus bezig te zijn.
Ik ben zeker benieuwd naar wat je gaat vinden. Met uitrolproeven van een helling bleek de SM ( new generation ) met die speciale svf lichtgewicht grote binnenband + talkpoeder in praktijk niet meetbaar sneller dan de PM op de Strada. Terwijl die van PM naar F-lite voorbanden duidelijk meet baar sneller rolde.
Hi Birger,
Mag het tot asfalt beperkt blijven? Het testen mag me niet helemaal de baas worden.
Klinkers is technisch niet mogelijk met de pendel. Hij stopt dan steeds in een positie tussen twee stenen.
Groeten,
Wim
Omdat het pas over 4 maanden 1 april is ;-)
Hi Philip,
Die had ik niet zien aankomen. Is allemaal heel serieus :)
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Gaat het wel goed met je?
Neem je wel optijd je medicijnen??
Maar even serieus, petje af voor dit geniale plan.
Gr
Rob
Hi Rob,
Behalve mijn dagelijkse tabletje magnesium gebruik ik alleen port. Het gaat dus wel goed met me.
Dank voor jou bemoedigende woorden.
Groeten,
Wim
Een reactie posten