donderdag 19 september 2013

Kettingtandwiel met aluminium tandkrans, SKF E2 lagers en 3 mm O-ringen



Al enige tijd zijn de 15-tands Alligt kettingtandwielen bij Velomobielonderdelen.nl te koop. Er zijn nu twee versies, één voordelige (€ 20,90) met eenvoudige lagers en één met hoogwaardige SKF E2 lagers (€ 32,90). Beide kettingtandwielen hebben 2,4 mm O-ringen en zijn door de kunststof tandkrans fluisterstil.

Zijn er dan nog wensen? Jawel. Graag zou ik naast de mooi stille volledig kunststof kettingtandwielen ook een versie willen hebben met metalen tandkrans. Hiermee is een nog langere levensduur te bereiken. En kunnen er dan ook meteen 3 mm dikke O-ringen in? En dit alles binnen precies dezelfde afmetingen? Jazeker, dit is gelukt. Alligt heeft in opdracht van Velomobielonderdelen.nl dit prachtige kettingtandwiel gemaakt.

Naast de langere levensduur van het gehele kettingtandwiel, zullen wedstrijdrijders het ook waarderen dat de krachtoverbrenging is verbeterd. Voor wedstrijden wil je een superlichte loop, een 'harde' verliesvrije krachtoverbrenging en een rechte kettingloop. Het lage gewicht van 51 gram van het nieuwe kettingtandwiel zorgt voor een minimale weerstand tijdens het versnellen. De ingegoten aluminium tandkrans weegt maar 5 gram, een prestatie van formaat.

Ook dit van 68 mm naar 64 mm afgefreesde kettingtandwiel kan heen en weer over de as schuiven en functioneert optimaal in de deelbare kettingtandwielashouder. Voor een inbouwhandleiding van de kettingtandwielashouder, kijk hier. Heb je geen kettingtandwielashouder en wil je een stille en rechte kettingloop, zorg er dan voor dat het kettingtandwiel ongeveer 8 mm over de as kan schuiven. Het is al voldoende als je het aluminium opsluitbusje dat om de as van het kettingtandwiel zit, in tweeën zaagt en de helft terugplaatst. Je kettingtandwiel zoekt dan zijn optimale positie recht in de kettinglijn en je beloont jezelf met een stille en lichtlopende aandrijving.

Het fraaie kettingtandwiel is nu te koop in de webwinkel voor € 35,90. Daar moet je bij andere merken gauw twee tot drie keer zoveel voor betalen. En ook dan nog zitten er meestal minder goede lagers met slepende kunststof afdichting in.

12 opmerkingen:

  1. Prachtig, maar ik vind de deelbare kettingtandwielashouder wel flink aan de prijs...

    En hoe monteer je zo'n kettingtandwielashouder eigenlijk ? Is er een montagehandleiding bij met plaatjes ? ( ja lach maar, is toch duidelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nogal problemen met de lagers van de looprol ivm met oxidatie. Komt denk ik doordat ik relatief veel lange afstandentrainingen doe, tot aan 5-6 uur nonstop. Dat zijn dus trainingen waarbij er 6-7 liter energydrank door gaat en dan ben ik na de training tot 2 kilo lichter. Door al het zweet worden de lagers van de looprol vochtig. Hierdoor kies ik voor lagers met rubber afdichting en veel vet, die blijven bij mij veel langer leven. De lagers die jij gebruikt zijn bij mij binnen no time weg. Beginnen al snel herrie te maken en slaan soms zelf vast. Als je ze mooi droog houdt en nooit in vochtige omstandigheden rijdt zal het wel goed zijn, maar anders zou ik toch echt liever rubber afdichting hebben op die plek en dan voor wedstrijden eventueel een andere looprol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim, wat is het effect van die dikkere O-ringen? Gaan die langer mee of zijn die nog stiller? De dunnere O-ringen in mijn kunststof tandwiel gaan ongeveer 2000km mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Quezzzt,
    Er zijn heel veel bewerkingen op de CNC freesbank voor nodig. Dat bepaalt vooral de prijs.
    Montage staat hier:
    http://www.velomobielonderdelen.nl/3594/Kettingtandwiel_en_ashouder_deelbaar/1.aspx
    Per saldo is het niet meer dan het losdraaien van twee inbusboutjes voor het verwijderen van de oude as en het opnieuw aandraaien van weer twee inbusboutjes in de nieuwe ashouder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jan,
    Dit probleem is mij volkomen onbekend. Ook nog nooit van iemand anders gehoord. De SKF E2 lagers hebben een volledige metalen afdichting. Ook snap ik niet dat er vocht bij het lager kan komen. Er zit toch een kettingkap overheen en onderin de Quest zitten afvoergaten. Tenslotte zal ook een rubber afdichting na verloop van tijd slijten en niet goed meer sluiten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marco,
    De dikkere O-ringen gaan langer mee en maken het kettingtandwiel nog stiller. Die dikkere O-ringen passen ook om de huidige kettingtandwielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. http://www.neita.nl/jslagers/frame2b.html

    Stalen afdichting is helaas geen volledige afdichting, maar alleen een stofafdichting. water en condens kan gewoon naar binnen toe. De E2 lagers hebben ook nog eens minder vet, waardoor het water nog makkelijker naar binnen kan.

    Ik heb al verschillende lagers kapot gehad(geen E2 maar wel stalen afdichting), allemaal verroest en vaak vastgeslagen. Nu ik lagers met rubberen afdichting gebruik gaat het veel langer goed. Misschien dat de E2 lagers gemaakt zijn van beter RVS en daardoor beter bestand zijn tegen water?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat de E2 lagers inderdaad van een beter RVS zijn gemaakt. Ik gebruik ze al twee jaar, zowel in het kettingtandwiel als wiellagers. Geen roest waar te nemen, zelfs niet bij de wiellagers waar ik het rubber dopje op de wielnaaf al 20.000 km geleden ben kwijtgeraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wim, ik wil de Quest de komende maanden wat sneller gaan maken. Helpt dit product daarbij? Ik rij nu al 2.5 jaar in de Quest (inmiddels 35.000Km) met nog steeds dezelfde ketting en tandwielen, zelfs het kettingtandwiel onder het zitje is nog orgineel. O-ringen, ik heb ze nog nooit vervangen, weet niet eens of ik ze heb. Om de paar duizend kilometer krijgt de ketting wat druppels vet. Als oud wielrenner sta ik verstelt van lange levensduur, op de racefiets had ik na 8 a 9000 km een nieuwe ketting nodig. Mij lijkt het beter om pas met een stalen tandwiel te gaan rijden als ik de ketting etc ga vervangen. Dit gaat waarschijnlijk na de winter gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Rob,
    Snelheid in de Quest is een optelsom van veel kleine verbeteringen. Dit nieuwe kettingtandwiel is er daar één van. Voor wedstrijden rij ik al jaren met een TerraCycle kettingtandwiel. dit nieuwe kettingtandwiel loopt zeker lichter door de SKF E2 lagers en kost minder dan de helft.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wim,

    Nog even mijn vraag. Is het handig om nu het stalen tandwiel al in te bouwen of zal ik wachten tot ik alles vervang?

    Groet, Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Rob,
    Het kettingtandwiel heeft geen stalen maar een aluminium tandkrans. Het is zinvol dit kettingtandwiel in gebruik te nemen als je de ketting vernieuwd heb. Zou je een deels versleten ketting loslaten of dit mooie nieuwe kettingtandwiel dan zal ie relatief snel verslijten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen