vrijdag 18 oktober 2013

VeloTilt prachtig uit mallen

Ruim een jaar na de introductie tijdens het Velomobielseminar in Dronten is het vandaag een heel spannende dag. De eerste body van de VeloTilt zal uit de mallen worden gelost. In het vorige bericht is de werkwijze uit de doeken gedaan. 


Als ik vanmorgen om 10.00 uur in Enkhuizen in de werkplaats arriveer staan Jan en Jeroen al klaar om met houten wiggen de twee maldelen te scheiden. Op de eerste twee foto's kijk je naar de laatste carbon laag. Deze is perfect verzadigd. De lichtbruine gloed wordt veroorzaakt door gele microballoons die door ingedikte epoxy zijn gemengd waarmee de CoreCell is ingesmeerd. Dit om te voorkomen dat er teveel epoxy in het schuim trekt.


Jeroen begint boven aan de achterzijde de wiggen erin te tikken. Vrijwel direct splijten de maldelen over een lengte van tientallen centimeters. Het maakt een tikkend geluid. De spanning loopt nu stevig op.


Als Jeroen en Jan de wigjes er aan de onderzijde intikken ligt het rechter maldeel al heel snel los op de body.


Als het maldeel verwijderd is komt een prachtig gladde zacht glanzende romp te voorschijn. De keus om na het aanbrengen van de lossing de mal te voorzien van een tweecomponenten grondverf pakt heel goed uit. De body ziet er fantastisch uit. Er hoeft vrijwel geen nabewerking plaats te vinden. Licht opschuren en spuiten, dat is alles.


Nu de ene kant in zicht is is de vraag of de andere kant wel wil lossen. Er kan nu immers geen gebruik van de wiggen meer worden gemaakt.


Die vraag krijgt razendsnel een antwoord. Als Jeroen de witte body vastpakt blijkt ie al los in het andere maldeel te zitten. Jan en Jeroen pakken de body uit de mal en zijn beide dolenthousiast. De romp is echt schitterend om te zien. De eerste indruk is dat de VeloTilt heel weinig weegt. De tweede nog belangrijker conclusie is dat de romp nu al enorm sterk is. Zelfs zonder de nog aan te brengen versterkingen is de romp nergens in te drukken. 


Op de weegschaal blijkt de hele body 6,8 kg te wegen. Een heel mooi resultaat als je weet dat de VeloTilt een volledige sandwich is van één laag 80-grams glasweefstel, twee lagen 200-grams koolstofweefsel en een laag van 3 mm CoreCell schuim. In  de wielkast zijn zelfs 4 lagen carbon gelamineerd. Er zijn geen luchtinsluitingen en de hele romp is spiegelglad. 


Een trotse Wim op de foto met het nieuwe kind. Inderdaad, het weegt wel erg weinig.


Jeroen laat de binnenkant van de VeloTilt zien. De ingelamineerde versterkingen in de randen zijn goed te zien.


De onderkant van de fiets is normaal niet het fraaiste deel. De VeloTilt is ook aan de onderkant wel heel fraai om te zien. Ook is goed te zien dat de grootste breedte ver naar achter ligt.


We kunnen natuurlijk niet nalaten om de VeloTilt even boven de Quest te houden. Met 2,48 meter is de VeloTilt 3 cm langer dan een Mango en 12 cm korter dan de Quest XS. De Strada is met 2,65 meter 17 cm langer en de Quest is met 2,85 meter 37 cm langer.


Komende week zal de top worden gelamineerd. 

10 opmerkingen:

  1. Wauw.
    Ik vind m nu al mooi, en wacht met smart op de rest van de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan niet wachten.
    Als dit project is afgerond kun je er als groep trots op zijn.
    Wat een werk al met al.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel mooi uit, nu al en dit is nog maar het begin. Schitterend om dit te mogen mee volgen, bedankt mannen!
    Ben uiteraard net als iedereen razend benieuwd naar het vervolg.

    Mooi dat alles lukt, duidelijk vakmensen aan het werk!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig
    Wat een fantastisch project.
    Wanneer kan ik komen proef liggen en fietsen?

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk vind ik de medewerking verwerven van de juiste experts op elk gebied nog de knapste en niet te onderschatten prestatie :-))

    Ik verwacht ook eigenlijk dat de meest uitdagende horde nemen de gewenste rij eigenschappen verkrijgen zullen zijn.

    De velotilt lijkt ontworpen als een 3 wielige snelheidsrecordfiets, niet heel afwijkend van de 2 wielige battle mountain modellen....is zoiets ook echt bruikbaar als woon-werk of recreatie velomobiel bij alledaagse weersomstandingheden en variabele kwaliteit wegdek ? Is hij daarvoor eigenlijk wel ook bedoeld ?

    Het ontwerp mist nu wel onder meer een wielkast voor en vering voor. Voor een snelheidsrecordfiets is dat alleen maar gewicht....voor een alledaagse velomobiel comfort.

    Waar kijk ik tegenaan Wim ? Is dit jouw unieke wedstrijdvelomobiel waarvan maar 1 of enkele prototypen/varianten gemaakt zullen worden, komen er enkele peperduur geprijsde beschikbaar als racevelomobiel bedoeld voor gebruik op circuits ( custom built EVO K/R concurrent ) of is dit straks een serieus alternatief voor een Quest ?

















    BeantwoordenVerwijderen
  6. Quezzzt,

    Dank voor je compliment.
    De rijeigenschappen zijn natuurlijk ook bij ons nog niet bekend. Dat gaan we de komende maanden ervaren.
    De VeloTilt lijkt als recordfiets ontworpen, maar is dat zeker niet. De rompvorm is geoptimaliseerd voor snelheden tussen 50 en 70 km/u. De VeloTilt is 10 cm hoger dan de Quest om het zicht vanuit de fiets en de zichtbaarheid door anderen te verbeteren.
    Wij zoeken primair een snelle fiets voor alledag, daarom ook die heerlijk lage instap. Daarom ook een driewieler met een grotere spoorbreedte dan de Quest. Met minder vermogen harder rijden dan nu is heel prettig.
    Een wielkast om het voorwiel wordt uiteraard gerealiseerd.
    De huidige open driewielige ligger van Bram Smit met het tilting mechanisme is een comfortabele toerfiets.
    Voorvering is voor het prototype niet voorzien. In de toekomst kan dat eventueel toegevoegd worden.

    Waar kijken we nu tegenaan?
    We maken nu een prototype om te kijken waar we uitkomen.
    Het ontwerp voorziet erin dat de VeloTilt razendsnel in elkaar kan worden gezet.
    Ook service, alles is bereikbaar zittend op een keukenstoel, kan heel eenvoudig worden uitgevoerd.
    Alle hoofdcomponenten, voortrein, tiltmechanisme, wielen e.d. zijn in minuten te verwisselen.
    Of het een serieus alternatief voor de Quest wordt is nog een open vraag.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Laten we het hopen! Ik hoop in ieder geval één van de eersten te zijn die, als de testen slagen, Bergen - Den Helder retour bijna dagelijks rijdt in niet meer dan een paar minuten langer dan met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik blijf het spannend vinden!

    Zeer interessant project.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Wim, ziet er mooi uit. Ik benieuwd hoe de verdere ontwikkeling zal gaan. Het lijkt mij heel spannend een totaal nieuwe velomobiel te ontwikkelen. Ik hoop dat het een succes wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig!
    De aflopende vorm voor zal ook een veel beter zicht bieden op de weg dan de huidige bol-vormen. Inclusief de Limit. De FAW had dat al een beetje en dat voelt veel veiliger aan!

    BeantwoordenVerwijderen