De eerdere 3 Veloxen zijn allemaal heel zwaar geworden, tot wel 40 kg. In Battle Mountain is dat op maximum snelheid geen groot bezwaar, maar er is wel veel energie nodig om dit hoge gewicht tot die enorme snelheid te versnellen. De energie die tijdens de start hiermee verspeeld wordt is beter te benutten tijdens de laatste 200 meter. De vorige drie Veloxen zijn allemaal bij bedrijven gemaakt die het HPT team sponsorden en uiteraard graag hun werkwijze en materialen gebruikt zagen worden. Die bedrijven hadden evenwel geen ervaring met het bouwen van fietsen.
De mannen van het HPT team willen weten hoe zwaar de VeloTilt gaat worden. Als we maximaal van carbon gebruik gaan maken kan dit op rond 20 kg uitkomen. De Velox4 zou liefst niet veel zwaarder moeten worden. Uiteraard zijn de ontwerp eisen verschillend. De Velox4 moet 140 km/u kunnen halen. In het ontwerp moet ook de veiligheid bij een crash op hoge snelheid meegenomen worden. Dat is bij de VeloTilt, zij het bij lagere snelheden, ook van primair belang.
Heel veel van het ontwerp van de VeloTilt zal terug te vinden zijn in de Velox4. De constructie zoals nu door ons toegepast zal de basis zijn voor de nieuwe recordfiets. Ook voorwielaandrijving, het gebruik van een - aangepaste - Rohloffnaaf en veel andere details als de sandwichconstructie in de VeloTilt, spreken de HPT mensen zeer aan. De heren zijn zo enthousiast dat zelfs ter sprake komt of de nieuwe Velox4 mogelijk in Enkhuizen onder onze supervisie gebouwd kan worden. Daarover moet uiteraard in het hele team worden besloten, mede omdat Velomobielonderdelen.nl niet over grote sponsorbudgetten beschikt.
Volgens mij beperkt meer massa danwel vooral de acceleratie wat geen punt is omdat er geen tijdsmeting over de rit is, maar toch echt wel ook de topsnelheid.
BeantwoordenVerwijderenDe rolweerstand van de banden - al zijn het speciale - mag dan wel op hoge snelheid een fractie zijn van de luchtweerstand, het blijft toch een tegenwerkende weerstand die als hij minder zou zijn een -iets - hogere snelheid zou moeten opleveren.
Bovendien kost het iets minder inspanning die snelheid te bereiken...en heeft de atleet net ietsje meer energie over om een nog hogere recordsnelheid te fietsen.
20 kg of 40 kg maakt natuurlijk zeker wat uit....1 kilo is al voelbaar in een normale velomobiel !
Een verschil van 20 of 40 kg maakt 1,1 km/u verschil. Als je weet dat het record dit jaar met een verschil van 0,6 km/u is veroverd dan is het toch een behoorlijk verschil.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
Leuke opsteker voor het VeloTilt team !
BeantwoordenVerwijderenDat wordt sparen voor een reisje naar Battle Mountain !
Naar aanleiding van dit artikel:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.gizmag.com/nissan-bladeglider-concept/29712/
werd ik nieuwsgierig naar de voortgang van de Velotilt. In de zomer was het nogal rustig.
Wat ik zie maakt me erg blij. Het ziet er naar uit dat het top-idee op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau wordt uitgevoerd.
Petje af, mannen! Professioneel!
En een speciaal compliment voor de ingenieuze oplossingen van Bram Smit. Ik heb grote bewondering voor zijn pragmatische creativiteit. In het totaalconcept en de handige details.
Misschien moet de Velox gecrowdfunded worden. Lijkt me goed passen bij zo'n revolutionaire vernieuwing. Dan kunnen jullie de nieuwe Velox even compromisloos perfectioneren.
Dag Harry,
BeantwoordenVerwijderenHet is VeloTilt, Velox is nog wat sneller :)
Dank voor je complimenten.
Crowdfunding is leuk maar zet de zaak wel onder druk. Er is ook nog geen gereed prototype. Als dit prototype, zeg over twee of drie maanden rijdt en aan de verwachtingen voldoet, nemen we een beslissing over mogelijke commerciële productie. We zouden dan een model van gedeeltelijke vooruitbetaling kunnen invoeren als de funding een probleem zou worden.
Dat laatste verwacht ik evenwel niet.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
BeantwoordenVerwijderenheb ik niet goed gelezen?
Crowd funding lijkt me goed voor de Velox. Dan kunnen zij zonder dwang van bedrijven bij julleie hun project doen.
De Velotilt daar wacht ik op voor mijzelf.
En ik neem aan dat je dat project zakelijk al goed hebt georganiseerd...
Dag Harry,
BeantwoordenVerwijderenVelox kan niks met crowdfunding. Er komt namelijk nooit een verkoopbare Velox. TU Delft heeft wel een redelijk budget om ook zonder sponsoring de kunststof body zelf, met onze supervisie, te maken.
VeloTilt is nog in prototype stadium. Wel wordt de fiets volledig modulair ontworpen. Dat maakt een eventuele productie op gescheiden locaties makkelijk.
Assemblage kan in een heel korte tijd gebeuren.
Groeten,
Wim
MIsschien begrijpen we Crowdfunding verschillend. Ik heb al heel wat initiatieven 'gefund' gewoon voor de fun van de pure realisatie van droom naar werkelijkheid. Zonder enige andere tegenprestatie. Soms krijg je dan een bedankje of een geintje.
BeantwoordenVerwijderenWaar het me hier om gaat is dat ik vermoed dat er nog wel meer mensen zijn die gewoon een paar tientjes willen geven on een echt technisch optimale Velox gerealiseerd te zien in plaats van zo'n smerig bestickerd compromisding dat vooral als Reclameobject rondrijdt.
Wat de mensen van de TU Delft doen is uiteraard hun eigen zaak. Zonder sponsoring krijgen ze de zaak niet rond. Het gaat niet alleen om het bouwen maar ook de reis en het verblijf van een heel team moet worden bekostigd. Ik weet niet of ze crowdfunding hebben overwogen.
BeantwoordenVerwijderenDe teams van de eerste drie Veloxen hebben de rol van de sponsorende bedrijven wel gewaardeerd. Dat het lichter, sterker en dus sneller kan hebben wij met de eerste romp van de VeloTilt laten zien. Die romp weegt nu 6,8 kg maar kan nog 2 kg lichter als we Nomex honingraat kernmateriaal gebruiken.