zondag 13 april 2014

VeloTilt passen en meten


Vanmiddag is het voor het eerst mogelijk om in de VeloTilt te zitten en rond te trappen. Ik fiets weer met de Quest naar Enkhuizen. Op de heenweg doe ik wat geluidsmetingen met een Voltcraft Sl-100 geluidsmeter, daarover later. Jan, Jeroen, Bram en Piet zijn al aanwezig.

Het eerste dat opvalt is de makkelijke instap. Dat kan op meerdere manieren, je kunt over de openstaande fiets heenstappen, één been links, één been rechts en je achterover laten zakken. Dan beide benen binnenboord halen en inklikken. Je kunt ook één voet naast het voorwiel plaatsen, gaan zitten en het tweede been vervolgens inklikken. Hoe dan ook, dit gaat heel makkelijk en kan zelfs zonder armen te gebruiken.


Dan een spannend moment, kan ik de pedalen ronddraaien? De kap gaat erop, ik klik in en probeer de eerste rondjes te draaien. Dat gaat direct goed en nergens komt mijn maat 47 tegen de body of de kap.  Dat is uitstekend. Het crankstel mag een centimeter of twee naar voren. Dan blijkt dat mijn schoenen net de kap raken. Die twee centimeter moet dus in de stoelophanging worden gevonden.

Het stuur zit te laag waardoor mijn ellebogen wat klem zitten tussen de verdikte randen van de kap. Als het stuur op de goede hoogte zit, komen mijn ellebogen boven de versterkte randen uit en gaat het prima. Het stuur wordt sowieso verstelbaar zodat een optimale houding kan worden gevonden. Het lijkt erop dat de huidige body fietsers tot 1.85 cm met een breedte over de schouders van maximaal 50 cm een goede zitplaats kan bieden. Grotere en bredere fietsers moeten dus in een iets grotere VeloTilt. De Quest is ter hoogte van de schouders 55 cm breed.
Nadat de kap zonder ruit erop staat wordt ook de ruit erop gelegd. Het uitzicht is riant en wordt nergens gehinderd. Ik kan mijn hand nog boven mijn hoofd houden, dus ook dat past prima.

Piet Kunis heeft een triplex modelletje gemaakt om de juiste plek voor de steunen van de kap te bepalen. Belangrijk is dat deze steunen de instap op geen enkele manier mogen hinderen.

Het tiltmechanisme is nu voor het eerst gemonteerd. Het systeem blijkt prima te passen en met de smallereTRP Spyre schijfrem kan de stoel verder omlaag. Bram zal nog enkele wijzigingen aanbrengen aan de ophanging van de Rohloff naaf. De linker schoen gaat er nu iets te dicht langs.
Jan en Jeroen zullen in de komende week de voorste wielkast gaan maken. Eerst wordt een spaanplaat model gemaakt die vervolgens in carbon wordt gekopieerd.



Over twee weken zouden de eerste proefritten kunnen plaatsvinden. Dan ben ik, samen met Bram Smit en Jan Geel naar de Spezi in Germersheim.

13 opmerkingen:

  1. Je zit er strak in Wim!
    Mocht je toch meer ruimte willen dan weet ik in Amsterdam wel een wat kleinere man ;-)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wim,

    Dat ziet er veelbelovend uit! Jullie zijn een waar kunststukje aan het leveren!
    Aanloopproblemen en de nodige aanpassingen horen bij de ontwikkeling van iets nieuws, dat is normaal. Het zal spannend worden als de eerste meters gereden gaan worden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Mick,
    Maar jij bent, net als Jerommeke, over de schouders toch ook heel stevig. Ik maak me sterk dat je de 50 cm wel haalt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim Schermer in een ton, Wim Schermer in een ton, met een hoepeltje erom , Wim Schermer...

    Haha !

    Het zal dus geen velomobiel zijn met schier oneindig mogelijke rijderslengte, maar toch ook niet zo beperkt als een XS.

    Tja een gunstig frontaal oppervlak zal ten koste gaan van ruimte om je heen, maar gezien het specifieke soort en doel van de velomobiel zal geen enkele geintereseerde dat problematisch vinden lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op mijn blog schreef ik dat de stoel van de Strada eigenlijk, op een aan auto's analoge wijze, verschuifbaar zou moeten zijn. Dan kan mijn echtgenote ook eens Straderen :P Idee voor de Velo Tilt?

    Groets,

    Homme

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik weet anders nog wel een klein mannetje :-)
    En ik maak graag een proefrit

    Wat een mooi kunst stukje
    Kan niet wachten tot hij klaar is

    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  7. P Ylk,
    We zullen het in elk geval zo maken dat korte en wat langere rijders snel een goede zitpositie kunnen realiseren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eerste en 2e foto's: paasei met surprise!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I am *so* looking forward to seeing this in production.

    It's gorgeous!

    Cheers,
    Michael Greene

    BeantwoordenVerwijderen
  10. It looks like the velo has 2 top pieces - a piece that reaches up to your shoulders and then the window piece. I had thought that the window piece reached all the way to the bottom half of the velo.

    Is the intent to provide a cabriolet top by replacing the topmost window portion only?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Michael,
    We are planning to make two different top parts. The touring version will get a lower toppart to make it possible to place a touring hood on top.
    Replacing too much carbon by Lexan or plastic will make the top too weak and less safe.
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Wim en team.
    Erg mooi gemaakt allemaal,ben benieuwd of het allemaal werkt als gedacht en bij wat voor snelheden.
    Komt er nog een opening in de neus voor ventilatie?
    En ergens een luchtuilaat?
    Heb je het Drager anti condensmiddel nog getest?
    Is het beter dan normaal verkrijgbare middelen ?

    Succes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Rudolf,
    Er komt zeker een opening in de neus voor verse lucht. Het prototype krijgt een luchtkoker die meescharniert met de kap. In een volgende versie waar het voorframe van carbon wordt, zal dit frame de lucht door de fiets geleiden.
    Ik heb de Drager anti condens nog niet getest. De omstandigheden zijn nu zo dat er geen condens in mijn kap ontstaat.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen