zaterdag 11 april 2020

Different gefilmd met drone


Piet Kunis en Jan Reus zijn inmiddels goed gevorderd met de belangrijkste problemen die ontwerpers van een achterwiel bestuurde velomobiel ontmoeten. De aandrijving met de schuivende derailleur is sowieso uitstekend. Niet voor niets gebruikt het Human Power Team van de TU Delft dit principe nu voor het tweede jaar in de Battle Mountain recordfietsen.

Ook de veel lastiger achterwiel besturing werkt nu helemaal naar wens. Stabiel in de rechte lijn en toch met een relatief kleine bochtstraal.

Piet rijdt met de Different naar Jan in Enkhuizen om een stukje te fietsen. In Enkhuizen is meer ruimte en Jan kan met de drone een paar opnamen maken.

6 opmerkingen:

  1. Mijn mening is dat opnamen met getoonde beperkte inzoom mogelijkheid weliswaar prachtige en sfeervolle beelden kunnen geven - bijvoorbeeld om zeer interessante aanvullende beelden te geven van velomobiel evenementen - maar om ( gedrags ) details weer te geven wellicht niet zo geschikt is. Wellicht ligt dat aan de mogelijkheden van gekozen drone.

    De velo is overal net te ver af om goed te kunnen zien wat het doet, behalve min of meer in een grove rechte lijn bewegen.

    Nu ja Wim als voormalig luchtfotograaf zie jij zeker de beperkingen.

    Toch grappig dat "luchtfotografie" onder bereik van consumenten is gekomen op deze manier, en best interessant is voor de velomobiel hobby en evenementen. En de mogelijkheden zullen waarschijnlijk wel toenemen bij dalende kosten, als je ziet hoe hard digitale fotografie is gegaan.

    Ik verwacht natuurlijk ook niet dat jullie een professionele drone gebruiken die 2x meer kost dan de duurste lichtgewicht velomobiel :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd nog een fantasie van een drone die voor me uitvliegt om te kijken of een kruispunt vrij is zodat ik niet onnodig af hoef te remmen. Of als vliegend stoplicht om ander verkeer tegen te houden, maar dat is de wat egoïstische variant van mijn droom...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de different een erg interessant project. Dit opent de weg naar snellere en stillere velomobielen. Gesloten wielkasten en toch een kleine draaicirkel. Jammer dat de U-bocht in dit filmpje net niet gehaald kon worden, maar wellicht kan dat nog iets geoptimaliseerd worden. Is de fiets ook nog stabiel bij zeg 50 km/u?
    Ik zie nog wel een probleem met een klapband achter. De mogelijkheid om dan nog iets te kunnen corrigeren is helemaal weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reinier; zonder de variabele stuurinrichting (die er nu inzit),zouden we deze U-bocht, zeker in één keer kunnen halen. Het is dus inderdaad een kwestie van e.e.a. beter afstellen. Of de fiets bij 50 km/h nog stabiel is, weet ik nog niet. De houten fiets weegt momenteel meer dan 50 kg en zonder stroomlijnvorm is ongeveer 35 km/h al heel wat. Op die snelheid is hij nog heel stabiel. Als laatste je opmerking over een klapband achter; daar hebben we in het begin wel over na gedacht, alleen is dat op dit moment, weer eventjes naar de achtergrond verdwenen. We hebben toen bedacht om het achterwiel, als dubbel-lucht uit te voeren. Door een velg te maken waarop 2 stuks, 28 mm bandjes, circa 1 cm uit elkaar zitten. De achtervork is al geschikt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een interessant project! Vraag: Wat denken jullie dat sneller is : Een smalle stroomlijn, voorwielen erbuiten, kleiner frontaal oppervlak, of toch bredere stroomlijn met de wielen erbinnen? Mvg Peter Kors

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Peter,
    Een stroomlijn met de wielen daarbinnen is altijd sneller. De wielel erbuiten lijkt een kleiner frontaal oppervlak op te leveren, maar de turbulentie die die wielen veroorzaken maken meer kapot dan je lief is.
    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen