Vanmorgen prop ik de Quest helemaal vol met banden, de SKS pomp, meetlint, spuitbus met nu oranje verf en mijn eerder gemaakte testprotocol. Ik pas er nog net in. Het weer is optimaal, maximaal windkracht 1 Bft, en 14 graden C. Het zonnetje is er om half tien nog niet bij, maar al snel maakt de koperen ploert het testen alleen maar prettiger.
Na de diefstal van mijn pomp moet ik alles nu meenemen tijdens de testruns. Dit maakt de fiets wel 8 kg zwaarder en dat is goed te merken tijdens de tests.
Avocet Fasgrip
Ik begin met een referentietest met de Avocet banden. Deze banden zijn door Harry Lieben uit de USA geïmporteerd. De breedte van deze band bij 6 bar is 41 mm, de hoogte boven de velgrand is 40 mm. Er is enige beperking in de stuuruitslag. De banden leggen zeer makkelijk om. Ze blijken zeer goed bestand te zijn tegen insnijdingen. Ik heb ze nu 2000 km om de voorwielen liggen en ze blijven opvallend gaaf. Ik laat alle banden leeglopen tot 4 bar en pomp ze nauwkeurig weer tot 6 bar op. Ik maak 3 runs die eindigen na resp. 364,40, 368,20, en 388,40 meter. De laatste run wordt ik door plotseling opduikende bromfietsers gedwongen op de rechterkant van het fietspad te rijden. Dit is vlakker dan precies midden op het fietspad en de snelheid loopt sneller op. Ik realiseer me dat ik deze run, ik rol bijna 20 meter verder, zal moeten afkeuren, maar laat me toch uitlopen. Een vervangende vierde run eindigt na 368 meter. Gemiddeld 366,90 meter, enkele procenten minder ver dan de vorige keer.
Tioga Comp Pool
Omdat ik deze banden sinds de vorige test niet meer heb gebruikt zijn deze het beste als referentie te gebruiken. De band is 47 mm breed en 40,5 mm hoog. De stuuruitslag wordt erg beperkt. De Tioga is heel makkelijk met de hand om te leggen. Ik maak weer 3 runs die resp. eindigen na 374,50, 375,60, en 367,30 meter. Omdat de laatste afstand door enkele stuurbewegingen wordt geplaagd, maak ik nog een vierde run waarbij alles perfect verloopt. De afstand wordt 389,20 meter. Gemiddeld is dit 376,65 meter.
Vredestein HPV
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze banden. In eerdere rolweerstandproeven zijn voorlopers van deze band even snel als de Tioga Comp Pool. Ze leggen vrij moeilijk om. Meermaals moet ik de band in de hiel van de velg duwen voor ie over de velgrand floept. De band is vrij stug en is voorzien van zijreflectie. De band is 38,5 mm breed en 33,4 mm hoog. Dit betekent dat er bijna geen beperking in de stuuruitslag is. Ik maak drie runs die na resp. 301, 285,80, 284,80 eindigen. Dit valt me tegen en ik maak nog twee runs die eindigen na resp. 311,50 en 292,40. Gemiddeld is dit 295,10 meter.
Schwalbe Kojak
Eerst moeten de Vredestein HPV banden eraf. Dit lukt mij met blote handen niet, er moeten 2 bandenlichters aan te pas komen.
Van de 224 gram lichte Kojak banden heb ik heel hoge verwachtingen. Ze hebben wangen die zo dun zijn als worst vellen. Met het heel lage gewicht zou dit wel eens de topper van de dag kunnen zijn. De band is 34,3 mm breed en 32,4 mm hoog. Dit levert geen enkele stuuruitslag beperking op. De uitrol afstanden zijn resp. 348,20, 340,80 en 346,30 meter. Gemiddeld is dit 345,10 meter. Redelijk, maar ze maken de heel hoge verwachtingen niet waar. Ze zijn maar iets sneller dan de Schwalbe Marathon Racer, het geprofileerde broertje. Gecorrigeerd voor de omstandigheden van vandaag zou de Racer op 336,50 meter komen.
Primo Comet 1.75
Deze banden met Kevlar anti-lek bescherming zijn mijn favorieten voor de winter. Let goed op, dit zijn niet de Primo Comets die Velomobiel.nl lang als standaard band monteerde. Deze veel smallere Primo's lopen lang niet zo licht en zijn veel minder comfortabel. De 1.75 banden zijn 40,5 mm breed en 36,3 mm hoog. Er is dus een beperking in de stuuruitslag. Deze banden zijn zeer slijtvast, maar wel erg gevoelig voor insnijdingen door steentjes en glas. Ze gaan dan niet direct lek, maar het ziet er niet goed uit. Ik weet dat deze banden vrij licht lopen en dat mogen ze nu bewijzen. Ik maak twee runs die resp. op 363,50 en 362,70 meter eindigen. Gemiddeld is dit 363,10 meter en hiermee slaan ze een uitstekend figuur.
Een resumé vind je onderaan deze post.
Het is de hele dag heerlijk weer geweest. Gedurende een groot deel van de testdag was het windstil tot maximaal 1 Bft. De zeilwedstrijden van de Regenbogen worden afgelast. Wel zijn er wedstrijden van een andere HPV, de viermans kano. Enkele tientallen ploegen wedstrijden in de Markervaart, begeleid door veel fietsers, volgboten en volgauto's. Dat levert me soms flinke wachttijden op, ik wil liefst geen mee- of tegenliggers op mijn pad hebben.
De hele dag door, ik ben van half tien tot half vier aan het testen, stoppen wielrenners om te vragen of ik pech heb. Aad Duin, een oude kennis stopt en we maken een praatje. Aad rijdt op een schitterende Pinorelli van 8.500 euro. Even later stopt een oude baas op een Trek racefiets. Hij is zeer geïnteresseerd in de Quest en vraagt honderduit. Ik vraag naar zijn leeftijd en hij antwoordt '86 jaar'. 'Geen verdienste hoor, alleen maar geluk' zegt ie. Hij heet Crok, is altijd boer geweest en hij woont op de Waardijk 1 in Assendelft. Na 100 km krijgt ie soms wel een beetje last van zijn zitvlak. Ongelofelijk zo'n man. Ik maak een foto van hem en na een half uur stapt ie weer op.
Tijdens de rit naar huis ben ik in Uitgeest getuige van een schijngevecht tussen een heel grote roofvogel een een groep kouwen. De kouwen vallen de roofvogel aan en vertonen daarbij fraaie staaltjes luchtacrobatiek. Ik kijk er enige minuten ademloos naar en probeer een plaatje te schieten. In Uitgeest maak ik de slinger bij het depot van Rijkswaterstaat met 36 km/u te snel. De Quest tilt zijn rechter wiel zeker 20 cm op. Met een snelle stuurbeweging zit ik onmiddellijk in de berm. Daar is alle ruimte en ik kom met de schrik vrij.
Het testen vandaag stelt me voor een dilemma. Moet ik de Vredestein HPV resultaten wel publiceren. Ik had tijdens de tocht naar Giessen al gezien dat ik sneller omlaag ging dan enkele HPV rijders. Ik schreef dit toe aan het feit dat ik een kilo of 20 zwaarder ben dan die rijders. Aan de andere kant heb ik aangekondigd dat ik ze zou testen. Dit nu achterwege laten zou gek zijn. Is de HPV nou een slechte band? Zeker niet, en voor dagelijks - tour - gebruik een prima band. Hij is stabiel, heeft een sterk karkas en wangen, is goed lekbestendig en heeft zijreflectie. Daarbij komt dat deze band bij enkele stuks al gauw maar de helft kost van een Avocet (28 euro) of Kojak (25 euro). Wil je het onderste uit de kan, bijv. bij wedstrijden, dan is de HPV m.i. niet de goede keus. Een laatste argument voor de HPV is de beschikbaarheid. Er zijn er bij Velomobiel.nl ruim voldoende in voorraad terwijl de Avocet en Primo heel moeilijk te krijgen zijn. De Tioga Comp Pool, sowieso zonder lekbescherming, is in de goede kwaliteit helemaal niet meer te krijgen.
Resumé van de test
Vredestein HPV, gemiddeld 295,10 meter = 100%
Schwalbe Marathon Racer, gemiddeld 336,50 meter = 14% sneller
Schwalbe Kojak, gemiddeld 345,10 meter = 16,9% sneller
Primo Comet 1.75, gemiddeld 363,10 meter = 23% sneller
Avocet Fasgrip, gemiddeld 366,90 meter = 24,3% sneller
Tioga Comp Pool, gemiddeld 376,65 meter = 27,6% sneller
Sneller is: langere uitrolafstand, minder rolweerstand.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDe bovenste foto suggereerts dat je de uitroltest zonder berijder hebt uitgevoerd???? :)
Theo
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenNee, niet echt. De foto laat wat van de kanovaarders zien.
Groeten,
Wim