maandag 12 oktober 2009

We gaan naar Zandvoort, we gaan naar Zandvoort

Vanmiddag rijden Kees en ik eens naar een niet voor hand liggende bestemming, Zandvoort. Waarom Zandvoort? Gewoon, eens een andere bestemming. Met fris weer, een graad of 13, af en toe zon, maar ook af en toe een buitje, rijden we via de Nauernase vaart naar pont Buitenhuizen. De weg wordt opgelapt met stukken nieuw asfalt. Gelukkig kunnen we langs de machines rijden.
Bij de pont aangekomen vaart deze net weg. Geen nood, we zitten in de luwte van de snackbar lekker in het zonnetje.
Als de pont terug is en wij erop rijden, rijdt er ook een witte Twike op. De Twike is een elektrisch wagentje waarmee ook gefietst kan worden. De eigenaar en zijn vrouw, huisarts Kramer uit Limmen, vertelt enthousiast over zijn kostbare milieuvriendelijke vehikel. De Twike kan 150 tot 200 km afleggen op een acculading. Trots vertelt de bestuurder dat 100 km rijden hem maar 1 euro stroom kost. Met de hand voor de mond vertelt mevrouw Kramer dat het tweepersoons karretje wel 32.000 euro kost. Ook meldt ze dat als de Twike 90 km per uur rijdt het machien wel begint te schudden. Daarom gaan ze niet door de tunnels, maar over de pont. Daar mogen ze gratis mee over, dat dan weer wel. Ze besparen over 100.000 km dus 4000 euro aan brandstof. Daaruit blijkt zonneklaar dat een kleine auto sneller, goedkoper en comfortabeler is.
Op de pont rommelt Kees wat met zijn GPS, maar ik mag toch voorop rijden :).
We rijden over het slechte fietspad langs zijkanaal C naar Spaarndam. Via Haarlem doorkruisen we Santpoort, Bloemendaal en Overveen. We belanden weer op een voor asfaltering werkzaamheden afgesloten weg. Ook nu kunnen we er langs, al is het fietspad opeens wel een diep gat geworden. De rijbaan is net klaar en nog plakkerig. Kleine steentjes lanceren zich even later in de wielkast. Voor we de badplaats bereiken moeten we slalommen op een fietspad met een tiental hekken waar we net langs kunnen rijden.
In Zandvoort vinden we snel de boulevard en belanden in een zeeroversnest, nou ja een restaurant met die naam. De espresso is Ok en de mensen in het restaurant vragen honderduit over onze bijzondere fietsen. Kees denkt dat ie al op het circuit is en rijdt rondjes om een standbeeld. Dat circuit passeren we even later als we weer richting IJmuiden gaan.
Het begint nu voor de tweede keer flink te regenen en de kap gaat er weer op.
Het plan om in IJmuiden de sluizen over gaan ruilen we in voor een mooie snelle rit langs het Noordzee kanaal naar de pont die we eerder ook al namen. Dit fietspad heeft helaas ter hoogte van een bushalte enkele steile hindernissen. Onze Questen, we rijden daar 39 km/u, vliegen letterlijk door de lucht.
Als we over het Noordzeekanaal zijn, blijken de asfalteringswerkzaamheden langs de vaart afgerond te zijn. Zonder hinder komen we in De Woude waar ik linksaf ga en Kees de laatste 17 km naar Heerhugowaard aanvangt.
Morgen naar Dronten voor het inbouwen van het wegklapbare draagoog
78 km

6 opmerkingen:

  1. Wim, ik kan je rekensom niet helemaal volgen. Een goedkope kleine auto heb je rond voor de 9000 euro. Dus met 4000 euro brandstofbesparing maak je het verschil niet goed. Zo'n Twike is best een leuk karretje maar ik betwijfel of we er het klimaat mee gaan redden. Dan kan je toch beter gaan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Eduard,
    Maar ik betoog toch ook dat een kleine auto goedkoper is. De Twike gebruikt per 100.000 km rond 1000 euro aan stroom.
    Een kleine auto rijdt 1:20 en gebruikt dus 5000 liter brandstof. Dit kost nu 1,30 euro per liter. Dit levert een bedrag op van 6500 euro. Minus de 1000 euro stroom dus een verschil van 5500 euro.
    Je hebt gelijk, je kan beter gaan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'n Twike is meer een statement: "kijk mij 'ns milieubewust c.q. energiezuinig zijn!" De man heeft/had genoeg geld om z'n statement te maken.
    Laat 'm toch als-ie er lol aan heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op dat fietspad tussen Heemstede en Zandvoort staan inderdaad heel veel heel irritante hekjes. Bedoeld om auto's en brommers te weren, maar ook erg hinderlijk voor fietsers. Het alternatief is langs de auto's rijden.

    Nog een hoop te doen…

    Als je dit soort hindernissen tegenkomt, zijn foto's welkom voor gebruik door de infrastructuurcommissie van de NVHPV. Smalle fietspaden (schelpenpaadjes), verblindende auto's omdat je aan de linkerkant moet rijden, en andere obstakels zijn allemaal welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Wijnandt,
    Inderdaad een statement. Hij heeft er plezier mee en roept steeds dat ie voor 1 euro 100 km groen kan rijden, maar zijn vrouw is nuchterder. Zij constateert dat je er ook een Audi A4 voor kunt kopen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is toch wel appels en peren vergelijken mede-velomobilisten. Een Twike in evengrote series als populaire auto's zou natuurlijk veel goedkoper uitpakken. Bovendien pakt de restwaarde net zo gunstig uit als bij velomobielen. Wat de Twike wel duur maakt, zijn de accu's die ook nog eens op een gegeven moment vervangen moet worden.
    Ik heb het genoegen mogen smaken met een Twike te rijden. Wat me tegenviel was de besturing, mijn onderarm snakte naar ondersteuning. In ieder geval blijf ook ik liever fietsen, maar ik vind de Twike een geweldig concept. Meer auto heeft het gros van de mensen niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen