Vanmorgen rijden we met de Landrover van Hans Woerlee, de nieuwe eigenaar van Kees' Quest, naar Dronten. We zijn op het ergste voorbereid. Fleece dekens en een sneeuwschep zijn aan boord. Ik heb mijn pooljas mee en bergschoenen aan. Laat de sneeuwduinen maar komen.
De eerste sneeuw waait in de Schermer al over de weg. Eerst halen wij Kees van Hattem in Heerhugowaard op en gaan op weg naar de dijk Enkhuizen - Lelystad. Er waait nog nauwelijks sneeuw over de weg. Er zijn bijna geen auto's op de weg. Over een afstand van 15 km zien we geen auto, ongelofelijk. De mensen hebben de waarschuwingen van het KNMI ter harte genomen en zijn thuis gebleven. Cees Roozendaal haalt zijn nieuwe Quest pas komende week woensdag op.
In Dronten staat Rob Kaag met de vrachtauto al te wachten. Zijn nieuwe Quest staat al in de auto vastgesnoerd, te vast gesnoerd.
Kees inspecteert zijn nieuwe Quest en stelt vast dat er toch best heel wat is veranderd. Opvallend is het fraaie carbon kettingschermpje. Ook de nieuwe SRAM shifters zijn anders dan de vertrouwde Shimano spullen. De stoel staat te hoog en Kees past er zo niet goed in. Komt dat nou omdat Kees wat zwaarder is geworden of omdat de stoelverstelling nog verder omlaag moet? We houden het op het laatste, al is over het eerste ook al enige discussie :).
Allert laat me het prototype zien van de rembediening via de bovenkant van de wielen. Dit heeft nog wat voeten in de aarde.
Wel lijkt het erop dat de remwerking met de nieuwe grotere remtrommels inderdaad verbetert.
Ymte vertelt een leverancier gevonden te hebben die alle schroeven, moeren en assen in titanium kan uitvoeren. Wel wat duurder, maar bijna 500 gram lichter. Ook zal, mits Elan de mal van de Quest terug brengt, deze worden gebruikt om in Tsjechië een lichte Quest te laten bouwen. Daar opteer ik dolgraag voor.
Als ik samen met Rob Kees' fiets in de auto laad, valt me op dat er maar één spiegel op de Quest zit. Ik vraag aan Kees of dit de bedoeling is. Nou nee... Kees neemt een losse extra spiegel mee en zal deze er thuis op monteren. Misschien eens een checklist invoeren?
Kees doet uitvoerig boodschappen voor Jan en alleman en ook ik neem klittenband en enkele ketting sluitschakels mee.
Na de lunch, Rob is met zijn vriend al een uur met de vrachtauto weg, rijden wij weer naar het noorden. Op de dijk waait veel sneeuw over de weg, maar vormt geen sneeuwduinen. Alleen vlak voor Enkhuizen ligt op een plek een dikke laag stuifsneeuw. Met aangepaste snelheid erlangs, ook verder stuift de sneeuw wel over de weg, maar blijft nergens echt liggen.
Zonder problemen arriveren we weer in Heerhugowaard waar de koffie er wel in gaat.
Morgen wordt de nieuwe fiets van Hans bij ons in de garage aangepast op de grotere lengte van Hans.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenGister ook eens op je weblog gekeken, en me meteen maar even geabboneerd.
Ik denk dat het invoeren van zo'n checklist wel handig zou zijn. Want ik merkte aan Rob's reactie dat hij eigenlijk ook wel zo'n touwtje aan het stuur gehad zou willen hebben.
Groeten,
Brewskie
Welkom op deze blog, de meest gelezen persoonlijke fietsblog in ons kikkerlandje.
BeantwoordenVerwijderenEen checklist is niet alleen handig voor de nieuwe eigenaar, maar vooral ook voor Velomobiel.nl. Nu moeten er tijdens de aflevering vaak nog dingen worden aangebracht/veranderd die ook vooraf hadden gekund. Je kunt dit zelfs doorvoeren tot de positie van het crankstel, doen ze nu meestal al wel, tot de precieze positie van de stoel. Vooral eerdere Quest eigenaren kunnen hun nieuwe fiets tot op de millimeter laten instellen.
Groeten,
Wim