Op 19 november 2010 heb ik twee nylon flesjes deels gevuld met Shimano ketting olie resp. natte Teflon. In beide flesjes heb ik twee soorten Polycord en een Viton rubber ring geplaatst. Zo nu en dan heb ik gecontroleerd of de beide smeermiddelen de verschillende O-ringen aantasten. Dit was steeds niet het geval.
Nu ik de ketting van mijn nieuwe Quest na 1500 km de eerste keer wil smeren, beëindig ik de proef na 5 maanden.
En wat blijkt, zowel de olie als de Teflon hebben de O-ringen in het geheel niet aangetast. De dikte van de ringen is tot op de 1/100 ste millimeter gelijk gebleven. Ook de flexibiliteit is precies gelijk aan niet-getest materiaal.
De conclusie is duidelijk, niet de olie vernielt de O-ring, maar de ketting is daarvoor verantwoordelijk.
Betekent dat er rond het nieuwe kunststof kettingwiel van Alligt zo nu en dan enkele nieuwe O-ringen moeten worden geplaatst. Dat lijkt elke 3000 tot 5000 km te moeten gebeuren. Doe je dit niet, dan krijgen de kunststof tanden de volledige druk van de ketting te verwerken en gaan dan snel kapot.
Beste Wim. De conclusie is geheel juist. Groeten Kees
BeantwoordenVerwijderenHoi,
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet beter dan dat viton zo'n 20-25 jaar geleden geïntroduceerd is bij de Deutz-motoren, deze luchtgekoelde motoren worden veel warmer dan watergekoelde motoren en daardoor moesten er andere keerringen en o-ringen komen; ineens vanaf een bepaald type zaten er viton keer- en o- ringen in.
Viton was voor mijn gevoel ook altijd iets harder dan de tot toen toe gebruikte o- ringenen daardoor sleten de stalen loopvlakken van bijv. de krukas/nokkenas in door de viton keerring.
Met de oliebestendigheid zal het dus wel goed zitten (ook de synthetische olie)
Gr.Willem
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk had al eerder m'n twijfels bij de steligheid waarmee je dit meende te weten.
Het lijkt me idd dat een scheef aankomende ketting veel destructiever is (bij gebruik dus van meer bladen).
Dan hoeft mijn idee om voor het smeren van de ketting in lampenolie opgeloste carterolie te gebruiken ook niet zondermeer de prullenbak in!
Dat doe ik trouwens ook omdat ik geen spuitbussen wil kopen maar met een kwastje wil aanbrengen (makkelijker & zuiniger...).
mvg Mick
Greetings Wim, (Sorry, I speak English only, hope that is ok).
BeantwoordenVerwijderenHave you considered the idea of a plastic 15T chainring in place of the Flevo roller, since the O-rings wear out so quickly and the alternative (Terracycle) is so noisy? Suitable materials might be Acetal or PVC perhaps.
I have started a mini-project to produce a 15T chain wheel from a section of PVC rod, 76 mm dia. Not easy to do with basic machine tools. The profile would be similar to a deraileur jockey wheel, which also appear to be made of a type of plastic.
Any thoughts on this? I think it may run fairly quiet since it's on plastic, but will not wear so easily as the rubber O-ring. Hopefully somewhere in between the Terracycle and Flevo.
I appreciate your blog very much and read it extensively for the latest news and information. Very well done.
Best regards, Mark at bluevelo
Hi Mark,
BeantwoordenVerwijderenGreetings Wim, (Sorry, I speak English only, hope that is ok).
Wim: English is OK Mark.
Have you considered the idea of a plastic 15T chainring in place of the Flevo roller, since the O-rings wear out so quickly and the alternative (Terracycle) is so noisy? Suitable materials might be Acetal or PVC perhaps.
Wim: Yes, I did. And it is available now from Alligt. It is glassfibre reinforced plastic 15T chainring with two rubber O-rings on both sides of the chainring. The O-rings now lasts about 5000 km and can be changed in a few seconds by using my new dividible device.
I have started a mini-project to produce a 15T chain wheel from a section of PVC rod, 76 mm dia. Not easy to do with basic machine tools. The profile would be similar to a deraileur jockey wheel, which also appear to be made of a type of plastic.
Any thoughts on this? I think it may run fairly quiet since it's on plastic, but will not wear so easily as the rubber O-ring. Hopefully somewhere in between the Terracycle and Flevo.
Wim: As earlier said, the product is available. The only small withdraw is that the new Alligt chainwheel is 68 mm and a little too big on one side. The maximum width of the flange on one side can be 64 mm. With this width the chainwheel can slide over the axle to keep the chain in a straight line and thus result in a quiet Quest or Strada.
I appreciate your blog very much and read it extensively for the latest news and information. Very well done.
Wim: Thanks for this.
Best regards,
Wim
Hi Mark,
BeantwoordenVerwijderenThe new chainwheel from Alligt is good visible in their new video at:
http://www.youtube.com/watch?v=ntNy3OZsKLY
Best regards,
Wim
Hi Wim,
BeantwoordenVerwijderenSee, that's why I look to you first! You have the latest and best information.
I had noticed the Alligt unit before, but didn't realize it was made of FRP.
Regardless, I think I will continue with making my own as I can size it to fit. Also, I'd like to increase the bearing ID and OD size, and also allow the wheel to slide on the shaft to maintain better chain alignment.
There's a number of experimental modifications and improvements I'm implementing now, including: large diameter Delrin bushings for the rear swingarm; air shock/strut for the rear wheel; plastic tie rods for the steering. I don't expect them all to work better, but hopefully some weight reduction...
All the best, Mark