Zoals ik gisteren meldde heeft Hajo Eckstein gisteren een racekap opgehaald in Dronten. Natuurlijk zijn Jan Reus en ik benieuwd naar zijn reactie. 260 km onder een racekap met temperaturen tot 25 graden C. zijn op het eerste gezicht eigenlijk ondoenlijk. Zoals Kees en ik ook al vaststelden is het onder de racekap, uit de zon met het vizier op een kier, toch prima te doen. Met het beplakken van de bovenkant van het vizier met warmtewerende folie kan de warmte nog effectiever worden geweerd.
Onderstaand de reactie van Hajo.
Hi Wim,
I returned well at home at 22:40. The total time has been 8:10 h - exactly the same as the way to Dronten. But instead via Venlo/Nijmegen/Arnhem I returned via Zulphen/Emmerich/Xanten, 10 km more, less humps, more traffic on the fietspads.
This 520 km trip has been the longest one I did by Quest. But you have sent my before a photo of this famous cap, giving me additional motivation ;-)
In reality the cap is a very professional part with a lot of details showing a lot of practical research & development.
- The visier is easy to adjust in a safe way during riding and allows fresh air around the head - also riding at summer temperatures in the sun like yesterday afternoon.
- The reflecting light is reduced by black areas at the air stream deflector and the dimmed surface of the cover.
- The fastening on the Quest by velcro tapes is easy, foam distance pieces assure stable and low noise position without scratching the Quest.
Tightly fixed there was some noise from the velcros but I did not any fine tuning as I want to use the daylight by riding.
- Surely you hear some more sounds from the Quest and I remembered that I have forgotten to please Theo for some drops of oil for the chain. And also general tuning of the drivetrain is still on my to do list.
- The pure carbon finish looks great. I have chosen a white finish for lower heat absorption in the sun and better visibility in the rain.
Your idea with the clear varnish stripes looks great.
Up to now the main motivation for me is the protection from rainy weather - a rain cap instead of race cap ;-) But we will see ...
Many thank's for your fine work Wim & Jan
Cu - Hajo
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenZijn reactie kan ik onderschrijven, alhoewel ik maar een klein stukje met de kap gereden hebt. Het is natuurlijk ook zo dat je met kap minder energie verbruikt dan zonder kap bij dezelfde snelheid. Minder energie betekent ook minder wamteontwikkeling. Verder voelde ik duidelijk een geconcentreerde stroom lucht langs mijn gezicht en hals. Wat ik me nog afvraag: waarom bij warm weer een deflector? Deze is dacht ik vooral bedoelt als anti-condens-attribuut. Bij warm weer speelt dat probleem vrijwel niet, is mijn ervaring. Als je hem weg haalt krijg je denk ik veel meer wind in je gezicht en hoef je het vizier minder ver open te zetten. Bovendien is je gezichtsveld "vrijer"
Groeten en laat maar komen die kap,
Paul Dijs
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenWij constateerden zelf ook dat de deflector niet zo zinvol is bij warm weer. Aan de andere kant is het verrassend hoe comfortabel de windstroom blijft die dan wat meer langs je hoofd komt. Je kunt zo zonder fietsbril blijven rijden.
Uiteraard zit de deflector met drie kleine stukjes klittenband vast en is er zo af.
Groeten,
Wim