maandag 24 oktober 2011

Pedaal los

Vanmorgen rij ik met Kees van Hattem en Rob Kaag richting Purmerend om samen met Pé en Elly en Jules een rondje Waterland te rijden.
De zon schijnt uitbundig maar er waait een koude 5 Bft uit het zuid-oosten. Met de racekap erop merk ik daar gelukkig vrijwel niks van.
Voorbij Spijkerboor trap ik met mijn linkerbeen plotseling in het luchtledige. Het pedaal is losgedraaid uit de Kneesaver en zit nu moederziel alleen onder mijn linkerschoen.
Ik probeer het pedaal weer in de Kneesaver te draaien. Wat ik vrees blijkt waar, de draad van zowel pedaal als in de Kneesaver zijn zodanig beschadigd dat het me niet lukt het pedaal er met de hand weer in te draaien. Einde rondje Waterland dus.

Met de wind in de rug terug naar De Woude. Dat gaat met alleen het rechterbeen nog aardig snel met ruim 40 km/u :). Thuis dremel ik de beschadigde draad in de Kneesaver weg en het pedaal krijgt een behandeling op de schuurschijf. Ik realiseer me dat ik links mogelijk geen Kneesaver nodig heb. Nadat ik het pedaal, nu met Locktite 243 op de draad, weer gemonteerd heb, haal ik ook de rechterpedaal los en doe ook hier Locktite op.

Wat nu te doen? Ik ga weer onderweg en bel in Purmerend met Kees met de vraag waar ze rijden. Dat blijkt bij Durgerdam te zijn. Ze hebben vanwege de harde wind Marken links laten liggen en zijn van plan om de pont bij Landsmeer te nemen. Via die pont rij ik de groep tegemoet. Voorbij de golfbaan neem ik het mooie maar smalle fietspad naar Ransdorp. Dan bedenk ik me dat de groep via Broek in Waterland rijdt. Op het moment dat ik omkeer zie ik 5 gele Questen achter me aan komen. Elly en Jules rijden door naar Amsterdam de anderen maken rechtsomkeert. Even later rijden we met vier Questen de pont in Landsmeer op. Pé gaat in Purmerend door naar het noorden, Rob en Kees gaan mee naar De Woude. Rob neemt 2 stroken neopreen mee om zijn instapgat te bekleden. Dan gaan de mannen op huis aan.

Volgens de overlevering draaien pedalen niet uit zichzelf los. Bij mij dus wel. Mogelijk wordt dit veroorzaakt doordat ik enkele draadgangen van het pedaal heb afgeslepen om goed te passen in de ook versmalde Kneesaver. Het rijden met alleen een Kneesaver rechts voelt vreemd aan. De linker Kneesaver monteer ik dan ook weer. Dit keer met voldoende Locktite.

4 opmerkingen:

  1. Is het mogelijk de kneesaver van een veel hardere staalsoort laten maken ? Bijvoorbeeld dezelfde productietechniek als cranks en pedalen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cranks zijn inderdaad harder, maar de draad van pedalen is vrij zacht. Een hardere staalsoort helpt weinig. Als een pedaal is losgelopen zullen de laatste gangen van de draad kapot gaan. Vervormen bij normaal RVS, afbreken bij gehard materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kneesavers?
    Iets met knie en iets met beschermers of met behoud van de knieën ofzo. Welke theorie zit er achter dat woord?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk even hier:
    http://wimschermer.blogspot.com/search/label/Kneesavers
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen