donderdag 12 januari 2012

Schokdemper update

Dagelijks vragen velomobilisten me naar de voortgang van het demperproject.

Het lijkt wel rustig op het schokdemper front, maar schijn bedriegt. Inmiddels doe ik, mits het niet stormt, ervaringen op met de German:a Prion demper. Het rijden ermee is ronduit fantastisch. De demper geeft tijdens het rijden veel vertrouwen. Bochten zijn zonder probleem veel sneller te nemen. Drempels zijn, ook op hoge snelheid, niet langer gevaarlijke obstakels. Slecht wegdek dwong mij tot voor kort om de snelheid te reduceren om veilig te rijden. Dat hoeft nu niet meer.
Het is opvallend hoe strak de Quest nu stuurt. Er hoeft in de rechte lijn niet meer bijgestuurd te worden.
Lastig is nog dat de Prion demper moeilijk van de juiste luchtdruk is te voorzien. Steeds als ik het pompje van de nippel los draai verliest de demper veel lucht. Het is hierdoor moeilijk om de lage druk van 3 tot 4 bar in de demper te krijgen. De Rockshox demper had dit probleem niet. Een workaround is dat ik het pompje aan de nippel laat zitten, maar dat wil ik niet blijvend doen. Ik zal eens kijken of een ventielverlenger waar het pennetje mogelijk dieper zit een oplossing kan bieden.

De nieuwe, niet instelbare demper, is nu in productie en hoop ik binnenkort te ontvangen.

Bram Smit heeft een lichte uitvoering gemaakt van de Kunis variant. Deze variant maakt, via een hefboom, gebruik van standaard MTB dempers. Een dergelijke combinatie is onderweg naar de Verenigde Staten waar David Eggleston van Velomobile USA de demper gaat testen op de beruchte rumble strips. Zoals bekend zijn in de VS tijdens ROAM enkele velomobilisten in grote problemen gekomen door deze rumble strips.

Matthijs Leegwater heeft een nare ervaring met dribbelende voorwielen gehad. Matthijs wil graag dat ik ook voor de voorwielen een alternatieve demper ontwikkel. Op zijn blog heb ik als volgt gereageerd:

Eerst maar eens de achterkant aanpakken, is al lastig genoeg. De demping achter is ook veel belangrijker dan voor. Als namelijk een achterwiel gaat dribbelen of op een drempel een lancering tot gevolg heeft, is er een groot risico dat je op zijn kant gaat.
De achterdemper is ook makkelijker te vervangen.

De voorwielen hebben gemiddeld minder behoefte aan demping. Het dribbelen van de voorwielen heb ik alleen nog maar meegemaakt met zware banden als de Perfect Moiree en dat alleen op straatklinkers in de bocht. Rob Kaag is daar op het Kopje van Bloemendaal eens flink van geschrokken. Maar je slaat er niet snel van om.
Het vervangen van de demper betekent een flinke verbouwing omdat deze een integraal onderdeel uitmaakt van de veerpoot.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Met veel belangstelling lees ik de berichten over de schokdemper. Is de achter schokdemper met vaste instelling ook een goede optie voor de wat zwaardere velomobielrijder? (+-/ 100kg) ik merk bijvoorbeeld dat ik mijn voorvering veel stugger moet maken om goed weggedrag te krijgen in de bochten.

    Groet,

    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Michiel,
    De nieuwe demper moet inderdaad een gewichtsbereik van de fietser van 70 tot 100 kg aan kunnen. De achterdemper hoeft natuurlijk maar 1/3 deel van het hogere gewicht te dragen.

    Er is wel enige verstelbaarheid, de schroefdraad is zo lang dat er een mm of 5 uitgesteld kan worden.
    Voor de echt zware fietsers is de instelbare lucht/olie demper een - duurdere - optie.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Francis Wedema13/1/12 16:39

    Wim, op de foto lijkt het wel dat de bout waar de demper bovenaan vastzit, behoorlijk verbogen is. is dit een resultaat van de eerdere expirimenten met de 1:3 dempers die verder voor aan de achterbrug gemonteerd zaten of vertekent de foto gewoon??
    ben wel benieuwd naar de rumble strip test; hebben ze daar een highspeed camera beschikbaar voor analyses wat er precies gebeurt?? dat zou mooi zijn!

    Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze bouten verbuigen bij de meeste fietsen licht. Het lijkt erger dan het is. Het is niet meer dan een M8 bout met een vrij platte kop die door de wielkast steekt. De experimenten met de andere dempers hebben het niet verergerd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aanvulling op de vraag van Francis.
    Ik weet niet of ze in de VS met camera's onder de fiets bezig gaan. Bram Smit heeft dit met David geregeld.
    Ik ben wel van plan om dat hier te doen. Twee fietsen naast elkaar, één standaard en de mijne er naast.
    Alleen al het op de rug drukken ziet er al totaal anders uit. Mijn fiets druk ik omlaag en die komt daarna rustig omhoog. Een standaard fiets duw je omlaag en deze springt daarna even hard weer omhoog. De standaard fiets springt dan zelfs even van de grond.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wim,
    Zit er net als bij de ATB een autoventiel op de demper?
    daar heb ik wel een mooi setje verleng slangetjes voor, op mij "demperpompje" zit ook een 15 cm. lange slang met ontlast klepje om de slang en nippel drukloos te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Willem,
    Er zit inderdaad een autoventiel op. Hans van Vugt van Elan stuurt me volgende week een Magura pompje op die een ontlast heveltje heeft.

    Ik weet niet of je zondag meerijdt met Kees vanuit Heerhugowaard. Als je komt kunnen we misschien wat proberen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Wim, in the US we are also working on a shock but will have remote damping control. There is a shock pump available that I have. There is no loss of pressure when filling the shock. Here is a link to the shock pump made by risse racing. very easy to inflate shock with no loss of air. http://www.risseracing.com/product_accessories.shtml

    What you require is a shock pump and the accu-fill adapter. I have had this pump now for over 10 years and works flawless. We are extending the astro-5 risse racing shock developed as a upgrade replacement for the proflex 857 mountain bike. here is a link to the thread we started.
    http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=80072

    This company builds custom shocks for many mountain bikes. The proflex 857 mountain bike uses a single pivot swingarm with the same dimensions and motion as the quest and the valving is set up as such for the model bike.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Chris,
    Good to see that you, on the other side of the Atlantic, are also busy with a good shock for the Quest.
    Remote control for the damping is nice, but remote control for an almost total lock-out is imo more important.
    Hans van Vugt from Elan will sent me a Magura shock pump. This pump has a switch to withdraw the interior of the pump while connected. This pump will solve the problem.
    The accu-fill adapter can help indeed with standard shock-pumps.
    The Risse shock is a short shock. As far as I experienced it is not a good idea to use a 1:3.5 shock without link to mount directly on the Quest.
    The German:a Prion is a 1:1.85 shock that works fine.
    The German:a Prion with fittings as I mounted in my Quest weighs 300 grams. Exactly the weight of the original Velomobiel.nl spring.
    What is the total weight of your shock with modification?
    Best regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The astro 5 is also valved at 1:1.85 . This shock can also be valved at 1:1.35 for modern mountain bikes. The astro5 model we are using will allow for 63mm of wheel travel. Even though it appears to be a shorter shock, the stroke is quite long for its size. It will have almost a complete full lockout. We will keep you posted once some testing has been done. I've already experienced the shock on a single pivot mountain bike with the exact same swingarm length as the quest and it gives a wonderful ride compared to the original noleen nr-2 shock which came on the 1997 mountain bike which I upgraded.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We don't have the weight yet. When we publish the weight it will be including the rod end bearings.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Chris,
    This sounds very good. The Prion makes the same 65 mm of travel.
    I like to try one. Are the Risse's available in Europe?
    Regards,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I would think that they also sell to europe. You could probably be a european distributor if you wanted to.

    http://www.risseracing.com/about_us.shtml

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I can tell you that the original weight of the astro-5 shock before modification is 235 grams. We shall see what the final weight is after extended. The remote adjustment should not add much more additional weight but we will weigh and let you know.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Chris,
    235 grams is the same weight as the Prion so it is promising.
    I think it over to contact Risse. I see they have some European distributors.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wim,

    Hierbij een compliment voor jou enorme inzet om stap voor stap de velomobiel te verbeteren.

    Vr gr,
    Johan Vrielink

    BeantwoordenVerwijderen